سلامت خانواده

اقدامات سازمان غذا و دارو برای کنترل عرضه و توزیع داروهای سقط جنین

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان غذا و دارو، آزیتا نبی زاده با اشاره به تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری و جدیت وزیر بهداشت در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانان، اظهار کرد: دستورالعمل ابلاغی توزیع و مصرف داروهای سقط جنین به عنوان داروی سقط جنین در کشور توسط این سازمان تهیه و تدوین و ابلاغ شده است.

وی افزود: چک لیست نحوه اجرای دستورالعمل و گزارش دقیق چک لیست تهیه و به منظور نظارت بر اجرای دستورالعمل توزیع و مصرف داروهای سقط جنین به دانشگاه ها ارسال شد.

رئیس اداره ارزیابی فناوری سلامت و مطالعات مدیریت اقتصادی سازمان غذا و دارو با اشاره به تهیه و تدوین برنامه عملیاتی نظارت بر اجرای دستورالعمل توزیع و مصرف داروهای سقط جنین در راستای اجرای طرح در ماده 58 قانون حمایت از خانواده و جوانان آمده است: ثبت اطلاعات داروهای سقط جنین در سامانه TTAC به معاونت های غذا و داروی سراسر کشور به منظور نظارت بر توزیع و نظارت دقیق بر زنجیره تامین دارو. میزوپروستول اعلام شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل عرضه و توزیع داروهای سقط جنین خاطرنشان کرد: پیش نویس بازنگری دستورالعمل میزوپروستول (افلاقی 1399) با توجه به مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانان، کاهش توزیع داروی سقط جنین در مراکز عرضه مجاز تا حدی که فقط نیازهای پزشکی مرکز تامین شود، توزیع این دارو فقط در بیمارستان مجاز است. داروخانه هایی که دارو را طبق بند شماره یک تهیه می کنند با ثبت نام و پیگیری در سامانه TTAC انجام می شود.

نبی زاده وی افزود: در راستای کنترل و نظارت بر مصرف دارو میزوپروستولامکان استعلام کالای مذکور از طریق وب سرویس استعلام شناسه ردیابی و رهگیری در قالب دز شمار در اختیار مرکز آمار و فناوری اطلاعات و سازمان های بیمه گر قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا