اخبار سلامت

افزایش 21 ساله امید به زندگی پس از پیروزی انقلاب اسلامی/ کاهش چشمگیر مرگ کودکان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، حسین فرشیدی در نشست خبری امروز که به مناسبت بیان دستاوردهای حوزه سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی همزمان با دهه مبارک فجر برگزار شد. ، بیان کرد که شاخص مرگ نوازندگان مهمترین شاخص سلامت محسوب می شود. در سال 1353 میزان مرگ و میر نوزادان 32 در هزار تولد زنده بوده که در سال 1401 به 8.3 در هزار تولد زنده رسیده است.

افزایش امید به زندگی در ایران

وی افزود: همچنین امید به زندگی که در سال 1353 حدود 57 سال بود، در سال 1401 برای زنان به 78.5 سال و برای مردان به 76.2 سال رسید.

فرشیدی برنامه جوانان جمعیت را یکی از مهم ترین برنامه های کشور اعلام کرد و اظهار داشت: در این حوزه طرح ها و پروژه های زیادی پیش بینی شده و در حال اجراست. طرح هادیان زهند یکی از برنامه هایی است که اجرا شد.

وی با اشاره به سفر ریاست جمهوری به هرمزگان خاطرنشان کرد: در این سفر با بررسی متوجه شدیم که آمار موالید در این استان نسبت به سال گذشته 1.5 تا 2 درصد افزایش داشته است و قطعا در سایر نقاط این افزایش وجود داشته است. از کشور نیز هست.

فرشیدی ادامه داد: در بحث جوانان جمعیت اقدامات بسیار مناسبی انجام شده و با توجه به وظایفی که قانون بر عهده وزارت بهداشت گذاشته، اقدامات زیادی در تمامی حوزه های بهداشتی و درمانی انجام شده است. مهمترین بخش آموزش است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه شیوع مالاریا در کشور نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، افزود: این بیماری به خوبی کنترل شده است و هیچ مورد مرگ و میر ناشی از آن در کشور نداشته ایم.

راه اندازی شبکه آزمایشگاهی در کشور

وی با بیان اینکه برنامه ریشه کنی هپاتیت C در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، از راه اندازی شبکه آزمایشگاهی در کشور نیز خبر داد.

195 شهر تحت پوشش طرح پزشک خانواده

فرشیدی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح پزشک خانواده در کشور گفت: 195 شهر تحت پوشش طرح پزشک خانواده هستند و به زودی ارتباط الکترونیکی خانواده ها برقرار می شود.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت در ادامه از افزایش مالیات بر سیگار، نوسازی برنامه های نظارتی در حوزه بهداشت محیط و کار و افزایش مراکز بهداشت روان و مراقبت اجتماعی در کشور خبر داد. 23 مرکز به 100 مرکز.

تاکید بر کاهش مصرف نمک و شیرینی

فرشیدی بر کاهش مصرف نمک، شکر و شکر تاکید کرد و گفت: در ایران نمک، شکر و شکر بیش از استاندارد جهانی مصرف می شود، بنابراین مردم باید هوشیارتر باشند و این اقلام را مصرف نکنند.

وی پیمایش ملی سلامت را یکی از مهم ترین برنامه ها در حوزه سلامت برشمرد و گفت: در طرح ملی فشار خون و دیابت، 46 میلیون نفر از جمعیت کشور غربالگری شدند. هدف وزارت بهداشت از راه اندازی کمپین ها ارتقای سلامت جامعه است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: فاز اصلی کمپین ملی فشار خون و دیابت هم اکنون آغاز شده است چرا که بیمارانی که در این کمپین شناسایی شدند اکنون به مرحله دارو، درمان و کنترل رسیده اند.

شناسایی 20 هزار بیمار دیابتی در هفته گذشته

کروش اعتماد، رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت نیز در این جلسه در خصوص کمپین ملی سلامت گفت: بیش از 46 میلیون نفر در این طرح غربالگری دیابت و فشار خون شرکت کردند. طی هفته گذشته 20 هزار نفر مبتلا به دیابت و 10 هزار نفر مبتلا به فشار خون شناسایی شدند و شناسایی سایر مبتلایان همچنان ادامه دارد.

وی درباره اجرای کمپین ملی سرطان نیز گفت: این کمپین به دستور وزارت بهداشت است و در مرحله کارشناسی است تا مشخص شود کدام نوع سرطان قابلیت تشخیص سریعتر را دارد.

تشخیص غذای تقلبی با استفاده از هوش مصنوعی

جعفر جندقی رئیس اداره بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در این جلسه از هوشمندسازی نظارت ها خبر داد و افزود: سنجش آنلاین و هوشمند عوامل زیان آور بیولوژیکی و شیمیایی محیط زیست در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: اثرات مضر بنزین از طریق این سامانه آنلاین هوشمند سنجیده می شود و به زودی در پمپ بنزین ها نصب می شود.

جندقی به پسماندهای بیمارستانی اشاره کرد و گفت: در بحث هوشمندسازی، هوشمندسازی را با روش های مختلف در سایت های مرکز برای کاهش زباله های بیمارستانی انجام می دهیم و هم اکنون پایلوت آن در استان های اصفهان، همدان، گیلان و… مشهد و آذربایجان شرقی. است.

وی ادامه داد: در حال طراحی اپلیکیشنی هستیم تا روش های نظارت و شناسایی مواد غذایی تقلبی را به مردم آموزش دهیم و از طریق این اپلیکیشن به بازرس بهداشت محیط وصل شویم.

به گفته جندقی، ابزاری برای تشخیص تقلبی زعفران، گلاب و عسل از طریق هوش مصنوعی تقلبی توسط بازرسان بهداشت محیط در دست ساخت است و شرکت های دانش بنیان به زودی این ابزار را تولید خواهند کرد.

وی تاکید کرد: هزینه شناسایی اقلام خوراکی تقلبی بیش از دو میلیون تومان است و زمان بر است در حالی که نمونه برداری اصلی با این ابزار به راحتی انجام می شود.

وی به استفاده از فناوری های هسته ای در پیشگیری از بیماری های حشرات و جوندگان اشاره کرد و گفت: فاز اول این طرح در هفته جاری با راه اندازی آزمایشگاه اولیه در یکی از استان های کشور اجرا می شود.

وی گفت: گسترش دفاتر بهداشتی (276 سرویس بهداشتی) با روش های جدید که با تکمیل اظهارنامه از سوی فروشندگان انجام می شود در دستور کار قرار دارد.

جندقی ادامه داد: در نیمه نخست امسال 2 میلیون و 390 مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی تحت نظارت قرار گرفتند و بیش از 35 هزار مرکز به مراجع قضایی معرفی شدند. از مردم می خواهیم در صورت مشاهده تخلف با سامانه 190 تماس بگیرند.

در ادامه دکتر کاظم وطن خواه رئیس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت نیز اظهار داشت: از مجموع 7 هزار آزمایشگاه در کشور 3 هزار و 317 آزمایشگاه بهداشتی داریم که از این تعداد 1749 واحد نمونه برداری است.

وی با بیان اینکه امسال با هدف استفاده بهینه از خدمات آزمایشگاه ها شبکه آزمایشگاهی در کشور ایجاد می شود، تصریح کرد: در خصوص استفاده از کیت ها و روش های معتبر در آزمایشگاه ها نظارت بیشتری می شود.

ارائه خدمات بهداشت روان در مراکز سراج

دکتر حامد مصلحی مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست گفت: آماری که در فضاهای مجازی مبنی بر میزان بالای افسردگی در جامعه ایرانی مطرح می شود صحت ندارد و دقیق نیست. به زودی آمار اعلام خواهد شد به طوری که این آمار کمتر از 30 درصد است

وی افزود: برنامه همه کشورها در خصوص سلامت روان دسترسی به خدمات سلامت روان است و در این زمینه 3 هزار و 300 روانشناس در مراکز سراج کشور مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به ارائه خدمات بهداشتی توسط این واحد در مراکز سراج گفت: اکنون 100 مرکز سراج در کشور در حال فعالیت هستند تا دسترسی مردم به خدمات سلامت روان افزایش یابد.
به گفته وی، بر اساس تست روانشناسی، اعتقادات مذهبی از خودکشی جلوگیری می کند.

اجرای طرح نان کامل

در ادامه این جلسه دکتر احمد اسماعیل زاده مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، توزیع شیر در مدارس، اجرای طرح نان کامل، تامین سبد غذایی بهینه، پایش وضعیت ید جامعه، بررسی و کنترل را انجام داد. اسیدهای چرب ترانس، حمایت تغذیه ای از مادران باردار، اجرای طرح محصول الکترونیکی خرید مواد پروتئینی را از مهم ترین اقدامات انجام شده در سال های اخیر در حوزه تغذیه عنوان کرد.

وی درباره اجرای طرح نان سبوس دار توضیح داد: هر دانشگاه علوم پزشکی باید سه کارخانه آرد سبوس دار ایجاد کند و میزان سبوس آن پنج تا هفت درصد باشد. اکنون 200 نانوایی در البرز نان کامل را در اختیار مردم قرار می دهند و تحقیقات میدانی نیز در حال انجام است.

اسماعیل زاده افزود: به دنبال اجرای غنی سازی آرد با ویتامین D با همکاری سازمان غذا و دارو در کشور هستیم.

لزوم ارتقاء سواد سلامت جامعه

فرشید رضایی مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز در پایان این نشست اظهار داشت: سواد سلامت از جایگاه ویژه ای برخوردار است و باید توجه جامعه به سمت پیشگیری و ارتقای سواد سلامت معطوف شود.

وی با بیان اینکه ارتقای سواد سلامت در پیشگیری و درمان برخی بیماری ها بسیار حائز اهمیت است، افزود: 70 درصد نمک از مصرف غذاهای آماده به دست می آید و باید سواد سلامت رستوران ها نیز در این زمینه افزایش یابد.

رضایی با اشاره به تشکیل کارگروه فرهنگ سلامت در وزارت بهداشت گفت: این کارگروه به موضوعات اولویت دار فرهنگ سلامت بر اساس آموزه های دینی می پردازد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا