اخبار سلامت

افزایش 2برابری درخواست مهاجرت پرستاران/ پدیده اضافه کار اجباری

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، احمد نجاتیان امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص مشکلات حوزه پرستاری اظهار داشت: سازمان نظام پرستاری یک نهاد عمومی غیردولتی است که مسئولیت حاکمیتی و عمومی را بر عهده دارد. وظایف. وظایف قانونی این سازمان در زمینه آموزش، تحقیق، توسعه و ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری، نظارت بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در حوزه پرستاری، دفاع از حقوق مردم و حقوق مادی و معنوی پرستاران و … می باشد. در سال های گذشته مطالبات معیشتی پرستاران به حدی بوده که نقش سازمان در سایر زمینه ها چندان دیده نشده است. البته چند سالی است که برای استانداردسازی خدمات تلاش شده است، اما در عین حال نیاز به تلاش بیشتر است تا بتوانیم مشکلات معیشتی پرستاران را حل کنیم. در سایر زمینه ها ممکن است نتوانیم آنطور که باید عمل کنیم.

وی با بیان اینکه ماهیت سازمان نظام پرستاری غیردولتی و غیرسیاسی است، افزود: هر دولتی که سر کار بیاید، سازمان با آن خواهد بود و نگاه سیاسی به آن نخواهد داشت و در دولت سیزدهم. اگر از منظر تخصصی به آن نگاه کنیم، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است.» باید به آنها اشاره کنیم از جمله اینکه برای اولین بار قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دولت سیزدهم اجرایی شد. البته در حوزه اجرا فراز و نشیب ها و اعتراضاتی وجود دارد اما شروع اجرای قانون اتفاق مبارکی بود که در دولت سیزدهم رخ داد. همچنین برای اولین بار از سه نفر از همکاران پرستاری در پست های کلیدی وزارت بهداشت استفاده شد که در طول تاریخ بی سابقه است و امیدواریم در دوره های بعدی نیز این امر ادامه داشته باشد زیرا جمعیت 300 هزار نفری پرستار حق حضور دارند. در حوزه سیاست سلامت

نجاتیان با اشاره به مطالبات و مشکلات جامعه پرستاری گفت: امروز بزرگترین مشکل ما در اورژانس سلامت کمبود نیروی متخصص است. همه پرستاران در شرایط کاری بسیار سختی به سر می برند زیرا در رشته پرستاری با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم. البته آمار چندان دقیقی در این زمینه نداریم اما به طور قطع می توان گفت که نسبت پرستار به تخت کمتر از یک نفر است و استخدام ها و تحولاتی که برای بدنه پرستاری کشور اتفاق افتاده است. کمک کند زیرا برای خروج و بازنشستگی نیروها چیزی به بدنه پرستاری اضافه نشد و نیروهای شرکتی و پیمانی به وضعیت فعلی تبدیل شدند یا در بیمارستان های تازه تاسیس به کار گرفته شدند.

رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به مشکل مهاجرت پرستاران از ایران گفت: از سال 1400 تا 1402 درخواست مهاجرت پرستاران به سازمان نظام پرستاری (برای دریافت گواهی Goodstanding) دو برابر شده است و در سایر موارد. به عبارتی می توان گفت هر سال معادل 20 درصد ظرفیت آموزش پرستاری است. کشور ما تقاضای مهاجرت دارد!

وی ادامه داد: عدم ارائه مجوز اشتغال یکی از عوامل بروز این بحران بود. سازمان اداری و استخدامی بر اساس الگوی ذهنی خودشان با جذب پرستار موافق نیستند و هنوز در کشور وحدت و اتفاق نظر در مورد سرانه پرستار در هر تخت بیمارستانی و وزارت بهداشت و درمان وجود ندارد. نظام پرستاری اعدادی را اعلام کرده اما سازمان اداری و استخدامی نپذیرفته است

نجاتیان تصریح کرد: اگر بخواهیم حداقل کیفیت خدمات بهداشتی را تضمین کنیم به ازای هر تخت بیمارستانی به 2.5 پرسنل پرستاری نیاز داریم.

وی عدم اجرای قانون ارتقای بهره وری را از دیگر مشکلات پرستاران عنوان کرد و تصریح کرد: برداشت های نادرست از قانون ارتقای بهره وری در بخش خصوصی مانع از اجرای صحیح این قانون شده است. تاخیر در پرداخت معوقات از دیگر مشکلات است به طوری که میانگین تاخیر در پرداخت معوقات 8 ماه است! این موضوع باعث نگرانی پرستاران شده است.

رئیس سازمان نظام پرستاری نبود امنیت شغلی و استخدام پرستاران به صورت پیمانی و شرکتی را از مشکلات پرستاران برشمرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم در دولت چهاردهم بحث استخدام پرستار مشخص شود و تغییر نظام پرستاری انجام شود. وضعیت همکاران به ویژه پرستاران فعال در دوران کرونا باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به پایین بودن حقوق پرستاران گفت: اگر نتوانیم حقوق همکاران را افزایش دهیم حداقل کاری که می توان انجام داد معافیت پرستاران از پرداخت مالیات مضاعف است.

رئیس سازمان نظام پرستاری در پاسخ به سوال تسنیم درباره اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری توضیح داد: یکی از مشکلاتی که نظام سلامت با آن مواجه است تامین منابع پایدار برای نظام سلامت است. آمارها نشان می دهد بیمه تامین اجتماعی تا آذرماه سال گذشته مطالبات دانشگاه ها را پرداخت کرده است که نشان می دهد در حوزه پرداخت کارآمد در کشور عقب هستیم. بخشی از این تاخیر مربوط به عدم پرداخت تعهدات بیمه ای است اما زمانی که این تاخیر بیش از تاخیر بیمه باشد نشان می دهد که دانشگاه پول دریافت کرده اما به پرستاران پرداخت نکرده است که نشان دهنده عدم پرداخت حقوق پرسنل است. اولویت آنها

وی خاطرنشان کرد: برای رفع کمبود نیروی انسانی پیش بینی هایی از جمله افزایش ظرفیت آموزش پرستاری در نظر گرفته شده است. وی یادآور شد: این تصمیم یک تیغ دولبه است زیرا اگر کیفیت آموزش همزمان با کمیت آن افزایش پیدا نکند در ارائه خدمات به مردم دچار مشکل خواهیم شد. اکنون بر اساس فشارها، دانشکده هایی افتتاح می شود که زیرساخت های آموزشی کافی ندارند و بنابراین باید در ساخت دانشگاه ها و دانشکده ها به موضوع آمایش سرزمینی توجه شود.

نجاتیان ادامه داد: جایگاه نظام پرستاری در خصوص ایجاد آموزش پرستاری نیز مشخص است و امروز این کار جوابگوی نیاز جامعه نخواهد بود زیرا کادر پرستاری به تنهایی نمی تواند از بیماران پیچیده، سالمندان و افراد نیازمند مراقبت کند. مراقبت های پرستاری تخصصی کسانی که آموزش بهداشت را پیشنهاد می کنند، آگاهی کافی از شرایط نظام سلامت ندارند. گسترش دانشکده های پرستاری وضعیت سلامت مردم و کیفیت مراقبت را بدتر می کند زیرا ما را به سمت ارائه خدمات با کیفیت پایین تر سوق می دهد و بنابراین پیشنهاد ما کاهش تعداد دانشجویان پرستاری و ارتقای آنها به رشته پرستاری است.

نجاتیان با تاکید بر اینکه چاره ای جز گسترش خدمات پرستاری در سطح جامعه نداریم. وی بیان کرد: گسترش بیمارستان ها به تنهایی نمی تواند مشکل ما را حل کند و باید به فکر روش های جایگزین از جمله مراقبت در منزل باشیم که می تواند به نظام سلامت ما کمک کند. اگر بخشی از تلاش برای ساخت بیمارستان صرف مراقبت در منزل و خدمات مراقبت در منزل شود، موثرتر خواهد بود.

وی افزود: اکنون 1600 مرکز مراقبت در منزل در کشور فعال است و در برنامه هفتم توسعه بر پوشش بیمه ای مراقبت های پرستاری در منزل تاکید شده است، قطعا یکی از زنجیره های نظام ارجاع باید مراقبت در منزل باشد و اگر دولت در این زمینه ورود می کند ما نیازی به افزایش تعداد تخت های بیمارستانی نخواهیم داشت و از این طریق میزان پرداخت از جیب مردم نیز کاهش می یابد. در این زمینه، خطری که وجود دارد، نگاه پزشک محور به خدمات مراقبت در منزل است. این یک اشتباه بزرگ و مانعی بر سر راه توسعه خدمات پرستاری است و باید اجازه دهیم پرستاران تصمیم بگیرند و مسئولیت مراقبت های پرستاری در منزل را بر عهده بگیرند.

رئیس سازمان نظام پرستاری همچنین از رایزنی با شورای اسلامی برای رفع دغدغه های جامعه پرستاری خبر داد و گفت: روز گذشته جلسه ای با حضور رئیس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی داشتیم اعلام شد کمیته پرستاری زیر نظر کمیسیون بهداشت تشکیل شد. امیدواریم این کمیته بتواند مشکلات پرستاران را جمع بندی کرده و راهکار ارائه دهد. در برخی از قوانین مجلس از جمله نحوه ماندگاری پرستاران در نظام سلامت و اجرای قانون جامع پرستاری مشکلاتی داریم که امیدواریم با تشکیل این کمیته این مسائل برطرف شود.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا