افزایش 11 درصدی تصادفات رانندگی در 7 ماهه نخست سال – خبرگزاری مهر ایران و جهان

توافقنامه دستیار پژوهشی سلامت مرکز تحقیقات تروما و تحقیقات جراحی سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو وی با خبرنگار مهر اظهار داشت: در هفت ماهه اول سال 1404 تعداد تصادفات رانندگی بوده است ۷۳۰۴ مشخص شد که روزانه به طور متوسط 34 حادثه ثبت می شود. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش را نشان می دهد و وضعیت نگران کننده مدیریت ترافیک و ایمنی راه ها را نشان می دهد.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت نزدیک به 10 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند. به عبارت دیگر، به طور متوسط در هر 20 دقیقه یک مرگ اتفاق می افتد ناشی از تصادفی رخ می دهد. روزانه 55 نفر در حوادث رانندگی کشته و حدود 600 تا 700 نفر مجروح می شوند. بررسی ها نشان می دهد 53 درصد متوفیان زیر 40 سال سن دارند و این موضوع علاوه بر بار درمانی، آثار اقتصادی قابل توجهی برای کشور دارد. حجم تصادفات روزانه معادل 6 تا 7 بیمارستان 100 تختخوابی است و هزینه تصادفات سالانه حدود 17 درصد بودجه کشور است.
دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات تروما و تحقیقات جراحی سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: نگاهی به آمار درازمدت تصادفات رانندگی نشان می دهد که در سال 1383 حدود 28 هزار نفر جان خود را از دست داده اند که این رقم بسیار بالا و فاجعه بار بوده است. با اجرای قوانین ایمنی، آموزش و تقویت مکانیسم های کنترل وسایل نقلیه و جاده ها، این امر شماره در طول سال های بعد، به حدود 16000 فوت کاهش یافت. اما متاسفانه در چند سال اخیر روند افزایشی دوباره آغاز شده و در سال های اخیر تعداد مرگ و میرها آغاز شده است ناشی از تصادفات به حدود 20000 نفر در سال رسیده است. این روند هشداری جدی برای لزوم بازنگری قوانین راهنمایی و رانندگی و اجرای مکانیسم های پیشگیرانه اضافی است.
پیامدهای روانی حوادث رانندگی
سلامت افزود: پس از حادثه ممکن است افراد دچار مشکلات روحی و روانی شوند تروماها به طور جدی مواجه شد تبدیل شدن به پنج عارضه رایج ناشی از تصادف رانندگی شامل شود اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): شایع ترین و شدیدترین پیامد روانی است که باعث تکرار غیرارادی تجربه حادثه در خواب یا بیداری می شود و ممکن است افراد کابوس یا کابوس ببینند. فلاش بک اضطراب و ترس از رانندگی: برخی افراد پس از تصادف دچار اضطراب شدید می شوند و حتی از رانندگی اجتناب می کنند. افسردگی: برخی از بازماندگان تصادف احساسات منفی مداوم، از دست دادن علاقه به فعالیت های روزانه و مشکلات خواب و تمرکز را تجربه می کنند. واکنش های شناختی و عاطفی: از جمله احساس گناه. شرم و تحریک پذیری خیلی زیاد که می تواند کیفیت زندگی و اختلال اضطراب جدایی فرد را تحت تاثیر قرار دهد: به ویژه در افرادی که مراقب و جدایی از آنها هستند. مراقب باشید باعث اضطراب شدید می شود.
دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات تروما و تحقیقات جراحی سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: در اختلال PTSD افراد علاوه بر تجربه فلاش بک و حالت کابوس، اجتناب و برانگیختگی خیلی زیاد آنها همچنین تحریک پذیری سریع و مشکلات خواب دارند تمرکز کنید همچنین این افراد ممکن است افکار و احساسات منفی مداوم داشته باشند و توانایی بازگشت به زندگی عادی را کاهش دهند. آگاهی از پیامدهای روانی تصادفات و اجرای برنامه های پیشگیرانه برای کاهش تصادفات و حمایت از بازماندگان برای سلامت جامعه و مدیریت ترافیک ضروری است.
پیامدهای روانی و اجتماعی حوادث رانندگی
امنیت خاطرنشان شد: پس از تصادف، بسیاری از مردم از رانندگی یا سوار شدن به ماشین می ترسند. برخی نمی توانند پشت فرمان بنشینند و حتی به عنوان مسافر نمی خواهند در ماشین باشند. این حالت باعث غم و اندوه مداوم، کاهش شدید انرژی، خستگی مزمن، تغییرات در می شود اشتها و وزن تبدیل به احساس بی ارزشی و ناامیدی می شود که در نهایت منجر به افسردگی می شود. علاوه بر این، واکنش های شناختی و احساسی از جمله مشکلات تمرکز، حافظه و تغییرات در درک خطر نیز در بازماندگان تصادف دیده می شود.
راهبردهای مقابله با ترس ناشی از تصادف
وی تصریح کرد: برای کاهش اثرات روانی حوادث باید از مشاوره و درمان های شناختی و رفتاری استفاده کرد. این روش شامل مواردی مانند مصاحبه و مشاوره فردی است: بررسی افکار نادرست و اصلاح آنها توسط روانشناس همراه با قرار گرفتن تدریجی فرد در معرض موقعیت ها مرتبط با رانندگی برای کاهش اضطراب، حمایت اجتماعی: خانواده، دوستان، محیط کار و اجتماع نقش مهمی در حمایت روانی فرد دارند. این حمایت می تواند شامل همراهی، تشویق و توجه به نیازهای فرد و گروه درمانی باشد: برگزاری جلسات مشاوره گروهی که در آن افراد دارای مشکلات مشابه تجربیات خود را به اشتراک می گذارند. این روش باعث کاهش احساس تنهایی و افزایش همدلی در بین شرکت کنندگان می شود.
دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات تروما و تحقیقات جراحی سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ترکیب درمان فردی و گروهی و حمایت اجتماعی می تواند به افراد در بازیابی حس کنترل و بازگشت به زندگی روزمره کمک کند.
تاثیر تصادفات رانندگی بر جمعیت و اقتصاد جامعه
امنیت پذیرفته شد: تصادفات معمولا به صورت گروهی است مولد جامعه رخ می دهد. آمارها نشان می دهد که بسیاری از کشته شدگان و مجروحان در گروه سنی 5 تا 30 سال هستند. این وضعیت اثرات جدی بر جمعیت و اقتصاد دارد.
وی افزود: کاهش ظرفیت تولید: مرگ یا آسیب شدید جوانان باعث کاهش می شود نیروی تولیدی و نرخ باروری کاهش می یابد و یکی از دلایل پیری جمعیت محسوب می شود. برآوردها نشان می دهد که سالانه 2000 تا 3000 مصدوم دچار ضایعه نخاعی می شوند و توانایی کار آنها محدود است. تأثیر بر رفتار اجتماعی و مهاجرت های داخلی: وقوع تصادفات شدید جامعه را نسبت به ایمنی راه ها بدبین می کند و در انتخاب مسیر، محل سکونت و حتی شغل خود تجدید نظر می کند.
دستیار پژوهشی مرکز تحقیقات تروما و تحقیقات جراحی سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران توجه داشته باشید کرد: به طور کلی تصادفات رانندگی نه تنها سلامت جسمی و روانی افراد را تهدید می کند، بلکه اثرات گسترده ای بر جمعیت، اقتصاد و ساختار اجتماعی کشور دارد و نیازمند سیاست های پیشگیرانه و حمایتی جدی است.



