سلامت خانواده

افزایش 11 درصدی تصادفات رانندگی در هفت ماهه امسال – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

پیمان صلاحلیک معاون پژوهشی مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در هفت ماهه اول سال 1404 تعداد تصادفات رانندگی به 7304 مورد رسید که میانگین 34 تصادف در روز ثبت شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 درصد افزایش را نشان می دهد و وضعیت نگران کننده مدیریت ترافیک و ایمنی راه ها را نشان می دهد.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت نزدیک به 10 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند. به عبارت دیگر به طور متوسط ​​در هر 20 دقیقه یک مرگ بر اثر تصادف رخ می دهد. روزانه 55 نفر در حوادث رانندگی کشته و حدود 600 تا 700 نفر مجروح می شوند. بررسی ها نشان می دهد 53 درصد متوفیان زیر 40 سال سن دارند و این موضوع علاوه بر بار درمانی، آثار اقتصادی قابل توجهی برای کشور دارد. حجم تصادفات روزانه معادل 6 تا 7 بیمارستان 100 تختخوابی است و هزینه تصادفات سالانه حدود 17 درصد بودجه کشور است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: نگاهی به آمار حوادث رانندگی درازمدت نشان می دهد که در سال 1383 حدود 28 هزار نفر جان خود را از دست دادند که این رقم بسیار بالا و فاجعه بار بود. با اجرای قوانین ایمنی، آموزش و تقویت مکانیزم های کنترل وسایل نقلیه و جاده ها، این تعداد طی سال های بعد به حدود 16000 فوت کاهش یافت. اما متاسفانه در چند سال اخیر روند افزایشی دوباره آغاز شده و در سال های اخیر تعداد مرگ و میر ناشی از تصادفات به حدود 20 هزار نفر در سال رسیده است. این روند هشداری جدی برای لزوم بازنگری قوانین راهنمایی و رانندگی و اجرای مکانیسم های پیشگیرانه اضافی است.

پیامدهای روانی حوادث رانندگی

صلاح افزود: افراد پس از تصادف ممکن است با مشکلات روحی و روانی و آسیب های جدی مواجه شوند. پنج عارضه رایج ناشی از تصادف رانندگی اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): شایع ترین و شدیدترین پیامد روانی است که باعث تکرار غیرارادی تجربه تصادف در خواب یا بیداری می شود و افراد ممکن است کابوس یا کابوس ببینند. فلاش بک اضطراب و ترس از رانندگی: برخی افراد پس از تصادف دچار اضطراب شدید می شوند و حتی از رانندگی اجتناب می کنند. افسردگی: برخی از بازماندگان تصادف، احساسات منفی مداوم، کاهش علاقه به فعالیت های روزانه و مشکلات خواب و تمرکز را تجربه می کنند. واکنش های شناختی و عاطفی: شامل احساس گناه، شرم و تحریک پذیری بیش از حد است که می تواند بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در اختلال PTSD افراد علاوه بر تجربه فلاش بک و کابوس، حالت اجتنابی و بیش از حد برانگیختگی نیز دارند که شامل تحریک پذیری سریع و مشکلات خواب و تمرکز است. همچنین این افراد ممکن است افکار و احساسات منفی مداوم داشته باشند و توانایی بازگشت به زندگی عادی را کاهش دهند. آگاهی از پیامدهای روانی تصادفات و اجرای برنامه های پیشگیرانه برای کاهش تصادفات و حمایت از بازماندگان برای سلامت جامعه و مدیریت ترافیک ضروری است.

پیامدهای روانی و اجتماعی حوادث رانندگی

سلامت خاطرنشان کرد: پس از تصادف، بسیاری از افراد از رانندگی یا سوار شدن به خودرو ترس دارند. برخی نمی توانند پشت فرمان بنشینند و حتی به عنوان مسافر نمی خواهند در ماشین باشند. این حالت باعث غمگینی مداوم، کاهش شدید انرژی، خستگی مزمن، تغییر در اشتها و وزن، احساس بی ارزشی و ناامیدی می شود که در نهایت منجر به افسردگی می شود. علاوه بر این، واکنش های شناختی و عاطفی از جمله مشکلات تمرکز، حافظه و تغییر در ادراک خطر نیز در بازماندگان حادثه دیده می شود.

راهکارهایی برای مقابله با ترس ناشی از تصادفات

وی تصریح کرد: برای کاهش اثرات روانی حوادث باید از مشاوره و درمان های شناختی و رفتاری استفاده کرد. این روش شامل مواردی مانند مصاحبه و مشاوره فردی است: بررسی افکار نادرست و اصلاح آنها توسط روانشناس، همراه با مواجهه تدریجی فرد با موقعیت های مرتبط با رانندگی برای کاهش اضطراب، حمایت اجتماعی: خانواده، دوستان، محیط کار و جامعه نقش مهمی در حمایت روانی از فرد دارند. این حمایت می تواند شامل همراهی، تشویق و توجه به نیازهای فرد و گروه درمانی باشد: برگزاری جلسات مشاوره گروهی که در آن افراد دارای مشکلات مشابه تجربیات خود را به اشتراک می گذارند. این روش باعث کاهش احساس تنهایی و افزایش همدلی در بین شرکت کنندگان می شود.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: ترکیب درمان فردی، گروهی و حمایت اجتماعی می تواند به افراد در بازیابی حس کنترل و بازگشت به زندگی روزمره کمک کند.

تاثیر تصادفات رانندگی بر جمعیت و اقتصاد جامعه

سلامت پذیرفته شد: حوادث معمولاً در گروه های مولد جامعه رخ می دهد. آمارها نشان می دهد که بسیاری از کشته شدگان و مجروحان در گروه سنی 5 تا 30 سال هستند. این وضعیت اثرات جدی بر جمعیت و اقتصاد دارد.

وی افزود: کاهش ظرفیت تولید: مرگ یا آسیب شدید جوانان باعث کاهش نیروی تولیدی و کاهش نرخ باروری می شود و یکی از دلایل پیری جمعیت محسوب می شود. برآوردها نشان می دهد که سالانه 2000 تا 3000 مصدوم دچار ضایعه نخاعی می شوند و توانایی کار آنها محدود است. تأثیر بر رفتار اجتماعی و مهاجرت های داخلی: وقوع تصادفات شدید جامعه را نسبت به ایمنی راه ها بدبین می کند و در انتخاب مسیر، محل سکونت و حتی شغل خود تجدید نظر می کند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات تروما و جراحی سینا دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: به طور کلی تصادفات رانندگی نه تنها سلامت جسمی و روحی افراد را تهدید می کند، بلکه اثرات گسترده ای بر جمعیت، اقتصاد و ساختار اجتماعی کشور دارد و نیازمند سیاست های پیشگیرانه و حمایتی جدی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا