سلامت خانواده

افزایش 11 درصدی استعمال دخانیات در بین زنان / 50 هزار مرگ در سال به دلیل استعمال دخانیات

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، علیرضا یک رئیس وی تصریح کرد: فرهنگ سازی صحیح در رسانه ها و تلویزیون مبنی بر اینکه سیگار باعث آرامش و تسکین روح نمی شود امری مهم و قابل توجه است. فرهنگ منفی سریال های تلویزیونی باید اصلاح شود و سالانه حدود 50 هزار نفر در ایران بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می دهند.

وی با مقایسه مصرف سیگار در سال های 1395 و 1400 افزود: در سال 1400 مصرف دخانیات در مردان سه درصد و در زنان 11 درصد افزایش داشته است و در این سال ها شاهد افزایش 54 درصدی مصرف قلیان بوده ایم. دلیل اصلی این امر افزایش تنباکوهای معطر است. با رایحه های مختلف است که نتیجه تبلیغات و جذب افراد بیشتر به مصرف آنهاست و باید با آنها برخورد جدی کرد.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت، معرفی و تبلیغ اماکن ممنوعه استعمال دخانیات را اقدامی مهم و ارزشمند دانست و گفت: هرچه فرهنگ سازی در این زمینه بیشتر شود، اماکن بیشتری از دخانیات پاک می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از این اقدامات در این حوزه ممنوعیت استعمال دخانیات برای افراد زیر 18 سال و عدم فروش سیگار است که با همکاری نهادهای قانونی محقق خواهد شد. طرح ترک سیگار یکی از اهداف مهم برنامه هفتم توسعه در حوزه پزشکی خانواده است و اجرای برنامه های پیشگیرانه و آموزشی در مدارس و مراکز بهداشتی درمانی از دیگر اقدامات پیشگیرانه در این زمینه است.

رئیس استانداردسازی بسته بندی سیگار با همکاری وزارت سکوت وی تاکید کرد و افزود: طراحی ساده بسته بندی سیگار در کاهش جذابیت افراد موثر است و تنوع و یکنواختی کمتر آن باعث کاهش قاچاق دخانیات می شود.

وی سیگار الکترونیک را ترفندی جدید برای جذب جوانان معرفی کرد و گفت: ترویج فرهنگ غلط استفاده از سیگار الکترونیکی با درصد نیکوتین کمتر و عوارض کمتر باعث افزایش جذب درصد بیشتری از افراد جامعه برای استفاده از این سیگار می شود و معرفی استفاده از تنباکو باعث بیماری می شود. فرد مشکلات بیشتری خواهد داشت.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت افزایش مالیات بر سیگار را در مصرف دخانیات مهم دانست و افزود: سیگار در کشور به شدت ارزان است و افزایش قیمت سیگار باعث کاهش متقاضیان می شود که این امر کاهش می یابد. یکی از برنامه های مهم ما.»

وی دخانیات را یکی از مهم ترین عوامل خطر بیماری های مزمن در جهان دانست و خاطرنشان کرد: برای کاهش مصرف دخانیات و ارتقای سلامت جامعه باید همکاری وزارتخانه ها و نهادهای مختلف مورد توجه قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا