بهداشت و درمان

افزایش ۲۰ درصدی اهدای خون در کشور

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، مصطفی جمالی روز شنبه در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون ایران که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به اهدای 100 درصد داوطلبانه خون در کشور افزود: چشم انداز بیست ساله سازمان انتقال خون ایران بهترین کشور منطقه معرفی شده است.

وی بیان کرد: ماموران انتقال خون سربازان گمنامی بوده اند که بدون چشمداشت در حوزه اهدای خون فعالیت می کنند.

جمالی با اشاره به بهبود شبکه خون رسانی کشور تاکید کرد: اگر در حوادث رانندگی خون رسانی بر بالین بیمار انجام شود می تواند جان بسیاری از قربانیان این حادثه را نجات دهد.

میزان آلودگی فرآورده های خونی به صفر رسیده است
مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: اکنون میزان آلودگی فرآورده های خونی به صفر رسیده و غربالگری آنتی بادی داریم که جان بسیاری از نوزادان را نجات می دهد.

وی با اشاره به اینکه اهدای خون در سایر کشورها پولی است، گفت: افزایش پلاسمای ارسالی از 180 هزار لیتر به 350 هزار لیتر تا پایان سال، افزایش فیلتر کیسه ها، ایجاد واحد انتقال خون پیش بیمارستانی و نیروی دریایی ارتش. ارتش، ایجاد یک کیت ذخیره استراتژیک. و کیسه خون به مدت 6 ماه از اقدامات این سازمان می باشد.

جمالی افزود: این سازمان با کمک های داوطلبانه مردم کار خود را انجام می دهد و 80 درصد اعتبارات مورد نیاز تامین شده است.

وی به راه اندازی نرم افزار بیمارستان خون اشاره کرد و گفت: ایجاد معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون برای اولین بار ایجاد شد و قرار است انتقال خون عمومی باشد.

جمالی از تهیه برنامه راهبردی انتقال خون خبر داد و اظهار داشت: واحد رسیدگی سریع به شکایات اهداکنندگان در کشور، ژن درمانی با افزایش تولید علم و توسعه مراکز استاندارد اهدای خون از دیگر اقدامات است.

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر نیز در این مراسم گفت: سه میلیون داوطلب جمعیت هلال احمر در کشور داریم که در امر اهدای خون نیز فعال هستند.

وی با اشاره به اهمیت اهدای داوطلبانه خون گفت: تامین نیاز ضروری بیماران به خون می تواند مرگ و میر سالانه را کاهش دهد و این جمعیت همکاری خوبی با سازمان انتقال خون ایران دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا