سلامت خانواده

افزایش وحشتناک ابتلا به این سرطان در مردان/ 50 سال به بالا باید آزمایش PSA انجام دهند

به گزارش خبرآنلاین، نرخ ابتلا به سرطان در جهان افزایش یافته است و ایران یکی از کشورهایی است که این میزان افزایش بیشتر در آن احساس می شود. محمد اسماعیل اکبری، رئیس مرکز تحقیقات سرطان، پیش از این به خبرآنلاین گفته بود: رشد سرطان در کشور ما تقریباً ده کشور اول جهان است.

این در حالی است که به گفته دکتر اکبری، مردان و زنان بیشتر از سایرین به برخی سرطان ها مبتلا می شوند: «در زنان ایرانی اولین سرطان سرطان سینه و در مردان ایرانی اولین سرطان سرطان پروستات است.

چشم انداز هشدار دهنده؛ سرطان پروستات سالانه 2.9 میلیون نفر را مبتلا می کند

پروستات سرطانی مختص مردان است و افراد زیادی در دنیا بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند، به گزارش ایسنا، تعداد مردان مبتلا به سرطان پروستات در جهان تا سال ۲۰۴۰ دو برابر خواهد شد و به ۲.۹ میلیون نفر می رسد. افراد در سال و پیش بینی می شود مرگ و میر سالانه ناشی از این بیماری نیز 85 درصد افزایش یابد.

افزایش سن جمعیت و افزایش امید به زندگی به این معنی است که تعداد مردان سالمند در سراسر جهان (که عمر طولانی تری دارند) در حال افزایش است و با توجه به اینکه سن بالای 50 سال و داشتن سابقه خانوادگی از عوامل اصلی ابتلا به این بیماری است. این نوع سرطان محسوب می شود، کارشناسان می گویند که نمی توان از طریق تغییر سبک زندگی یا مداخلات بهداشت عمومی از این بیماری پیشگیری کرد.

بر اساس این گزارش، تقویت آگاهی مردان و خانواده هایشان در مورد علائم این بیماری که باید به آن توجه کنند نیز از نکات کلیدی است.

علائم احتمالی سرطان پروستات

علائمی مانند نیاز به دفع بیشتر و مکرر ادرار در طول شب، عجله برای رفتن به توالت، مشکل در شروع ادرار کردن و احساس تخلیه کامل مثانه و همچنین وجود خون در ادرار باید هشدار به مردان برای مراجعه به پزشک

البته این علائم همیشه به معنای سرطان پروستات نیست. پروستات بسیاری از مردان با افزایش سن به دلیل بیماری به نام هیپرپلازی خوش خیم پروستات بزرگتر می شود.

علائمی مانند درد بیضه، درد کمر یا استخوان، از دست دادن اشتها و کاهش وزن ناخواسته نیز می تواند نشانه وخامت وضعیت فرد مبتلا باشد.

ضرورت انجام تست PSA سالانه برای مردان بالای 50 سال

با این وجود یکی از روش های تشخیص سرطان پروستات انجام آزمایش است که در این رابطه سلمان اسلامی جراح کلیه و مجاری ادرار به خبرآنلاین گفت: با توجه به افزایش میانگین سنی مردان و افزایش سن جامعه، بروز سرطان پروستات در حال افزایش است.

وی درباره آزمایش تشخیص سرطان پروستات می گوید: توصیه می شود مردان بالای 50 سال سالانه آزمایش PSA انجام دهند و سلامت پروستات خود را بررسی کنند زیرا در صورت وجود مشکل ممکن است نیاز به نمونه برداری باشد.

این جراح کلیه و مجاری ادراری درباره علائم سرطان پروستات می گوید: فرد بدون داشتن علائمی ممکن است به سرطان پروستات مبتلا شود، بنابراین آزمایش سالانه PSA برای افراد بالای 50 سال ضروری است.

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا