اخبار سلامت

افزایش مسمومیت با شوینده های خانگی/ خطرات استفاده نادرست از پاک ‎کننده ها

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، فرحناز حسینی; رئیس اداره نظارت بر فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه 16 درصد از کل مسمومیت های مواد شیمیایی مربوط به شوینده های خانگی است، گفت: میزان مسمومیت با مواد شوینده در سال های اخیر رو به افزایش بوده است.

وی با اشاره به نکات مهم در استفاده از مواد شوینده برای جلوگیری از مسمومیت، افزود: قبل از شروع تعطیلات نوروزی طبق سنت قدیمی خانه ها با انواع شوینده ها نظافت و شستشو می شود. لازم به ذکر است که استفاده نادرست از این مواد شیمیایی بدون آگاهی می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کند.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده های بهداشتی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: باید هنگام نظافت و نظافت منزل با رعایت اصول پیشگیری مراقب مسمومیت با مواد شوینده و ضدعفونی کننده باشیم.

وی با بیان اینکه در استفاده از انواع شوینده ها و ضدعفونی کننده های سطوح باید اصول ایمنی را رعایت کرد، تصریح کرد: در استفاده از محصولات شیمیایی و شوینده ها همیشه به برچسب روی بسته توجه کنید، در تاریکی و بدون مطالعه از مواد شیمیایی استفاده کنید. و دانستن نحوه استفاده از آنها می تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از شوینده ها و پاک کننده های مورد استفاده اعم از مواد رسوب زدا سطوح، سفید کننده ها و… ترکیبات اسیدی، قلیایی، کلر و سایر مواد شیمیایی بوده و بخارات آنها برای ریه، چشم و چشم مضر است. پوست. بنابراین نباید در فضای بدون تهویه استفاده شود و از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض بخارات محصول خودداری شود و در هنگام استفاده از محصولات فوق پنجره ها برای تهویه کاملا باز باشد.

حسینی نسبت به استفاده نامناسب از شوینده ها و پاک کننده های شیمیایی که می تواند خطرات جبران ناپذیری برای سلامتی ایجاد کند هشدار داد و گفت: از قرار دادن مواد شوینده، ضدعفونی کننده و الکل در کابینت های زیر ماشین ظرفشویی خودداری کنید، خطر مسمومیت در کودکان نوپا و کنجکاو در این راه بسیار زیاد است. بنابراین باید دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

وی تاکید کرد: اگر فردی ماده غیرخوراکی و سمی را قورت داد یا بخارات آن را استنشاق کرد با اورژانس ۱۱۵ یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا