سلامت خانواده

افزایش تخلفات و اشتباهات در آزمایشات با عدم اعمال تعرفه واقعی به آزمایشگاه ها

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سازمان غذا و دارو، مهدی انصاری دو برابر وی با اشاره به چالش تعرفه های آزمایشگاه های کنترل کیفیت محصولات بهداشتی تصریح کرد: تعرفه های موجود از سال 1398 تاکنون تغییری نکرده است. در حالی که تعرفه های جدید در اوایل سال 1402 به معاونت محترم توسعه سازمان ابلاغ شد و قرار بود از طریق سازمان برنامه بودجه پیگیری شود که به دلایل متعددی به تعویق افتاد و ابلاغ نشد.

وی افزود: تعرفه های جدید باید در سال 1402 اعلام می شد در حالی که افزایش تعرفه ها در سازمان برنامه و بودجه بر اساس نرخ تورم سالانه محاسبه می شود و در سه سال منتهی به سال 1402 میانگین نرخ تورم سالانه باید از 100 هزار تومان تا 245 هزار تومان. تغییری صورت گرفته که منطقی نیست و جوابگوی هزینه تجهیزات و مواد شیمیایی نیست.

مدیر کل آزمایشگاه های مرجع غذا، دارو و تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تصریح کرد: در سازمان غذا و دارو سعی شده تعرفه ها واقعی باشد اما اگر محقق نشد به همکاران اعلام کرده ایم. سازمان برنامه بودجه که در صورت تغییر تعرفه های واقعی در صورت عدم استفاده از آزمایشگاه، خطر تخلف و اشتباه در گزارش های آزمایشگاهی افزایش می یابد.

انصاری دو برابر وی خاطرنشان کرد: اگر آزمایش قند خون در آزمایشگاه تشخیص پزشکی به دلیل تعرفه پایین کوانتیزه شود، تنها یک بیمار را در معرض خطر قرار می دهد، در حالی که هرگونه خطا در آزمایشگاه کنترل کیفی محصولات بهداشتی جامعه را در معرض خطر قرار می دهد.

وی بیان کرد: در حال حاضر آزمایشگاه ها در حوزه تعرفه ها تحت فشار هستند که در صورت افزایش 145 درصدی تعرفه ادامه خواهد داشت زیرا تورم در این زمینه بیش از 500، 700 و حتی 1000 درصد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا