بهداشت و درمان

افزایش انتقال باکتری‌های مقاوم به دارو از جوامع انسانی به طبیعت

به گزارش گروه سلامت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ها هم در ژاپن و هم در خارج از کشور به یک معضل جدی تبدیل شده اند.

کارشناسان می گویند باکتری های مقاوم به دارو به دلیل استفاده بیش از حد یا استفاده نادرست از آنتی بیوتیک ها به طور فزاینده ای شایع می شوند، از جمله در بیمارانی که بدون پیروی از دستورات پزشک مصرف دارو را متوقف می کنند در حالی که میکروب ها در بدن آنها باقی می ماند. آنها می مانند

تمرکز تحقیقات این گروه بر روی کلون E. coli ST131 بود که مقاومت آنتی بیوتیکی بالایی دارد.

در طول این مطالعه، ST131 از نمونه‌های آب دریاچه‌ها و رودخانه‌ها و همچنین مدفوع حیوانات حیات‌وحش از جمله راکون و گوزن که در استان‌هایی مانند گیفو و شیگا به مدت شش سال تا سال 2021 گرفته شده بود، جدا شد. سپس محققان ویژگی‌های ژنتیکی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کردند.

آنها همچنین ST131 حاصل از نمونه های ادرار افراد در همان منطقه را تجزیه و تحلیل کردند تا آنها را با پس زمینه ژنتیکی نمونه های مشتق شده از محیط زیست مقایسه کنند.

تجزیه و تحلیل ها نشان دهنده شباهت ژنتیکی نزدیک بین ST131 انسان و محیط های آبی و حیات وحش است که نشان دهنده گسترش احتمالی باکتری از جامعه انسانی به محیط طبیعی است.

به گزارش NHK، این گروه می گوید این اولین بار در ژاپن است که گسترش باکتری های مقاوم به دارو بر اساس اطلاعات ژنتیکی آنها نشان داده شده است.

این متخصصان همچنین هشدار می دهند که در صورت عدم اقدام، باکتری های مقاوم به دارو می توانند در طبیعت گسترش بیشتری پیدا کنند و سپس از حیوانات به انسان ها بازگردند و باعث شیوع جدید بیماری های عفونی شوند.

ساتو تویوتاکا، دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه هوکایدو، گفت که در مطالعات آینده، او می‌خواهد چگونگی انتشار باکتری‌های مقاوم به دارو از مردم به طبیعت و چگونگی جلوگیری از گسترش آنها را شناسایی کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) در بیانیه های قبلی خود بارها تاکید کرده است که مقاومت ضد میکروبی یکی از مهم ترین تهدیدها برای سلامت عمومی و توسعه جهانی است.

به گفته این سازمان و سایر نهادهای بهداشتی، باکتری های مقاوم به ضد میکروبی مسئول حدود 1.27 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2019 بوده اند و اگر اقدامی انجام نشود، می توانند تا سال 2050 سالانه 10 میلیون نفر را بکشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا