اخبار سلامت

افزایش امید به زندگی زنان به 78 سال/ دلایل اصلی مرگ بانوان

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، ملیحه کیانفر; رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت تصریح کرد: در چهار دهه امید به زندگی زنان ایرانی از 54 سال به 78 سال رسیده است. یعنی می توان به دستاوردها و فعالیت در حوزه سلامت امیدوار بود.

وی ادامه داد: بر اساس اسناد و نظرسنجی انجام شده در سال 2019، بیماری های ایسکمیک قلبی (سکته قلبی و مغزی)، بیماری های ناشی از فشار خون، دیابت و سرطان سینه جزو 20 عامل اصلی مرگ و میر زنان ایرانی هستند.

رئیس اداره سلامت مادران و میانسالان وزارت بهداشت با بیان اینکه آزمایش های غربالگری بعد از تولد نوزاد می تواند بیماری ها را در نوزادان تشخیص دهد، اظهار داشت: در اولین گام بعد از تولد نوزادان غربالگری بین سه تا پنج روزگی از طریق پاشنه پا انجام می شود همچنین غربالگری دیگری برای اندازه گیری شنوایی نوزاد و غربالگری برای بررسی وجود سه بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید، فنیل کتونوری و کمبود آنزیم G6PD یا فاویسم با آزمایش های غربالگری نوزادان انجام می شود.

وی ادامه داد: پس از آن شبکیه چشم نوزاد بررسی و وضعیت آنها به صورت ماهانه بررسی و پایش می شود. به علاوه از یک ماهگی تا هفت سالگی آزمایشات زیادی انجام می شود.

به گفته کیانفر، تمامی این خدمات در مراکز خدمات درمانی به صورت رایگان ارائه می شود. همچنین کودکان قبل از ورود به مدرسه و در پایه چهارم ابتدایی، پایه هفتم ابتدایی و پایه یازدهم دبیرستان غربالگری، تست های روانپزشکی و ارزیابی بلوغ می شوند.

کیانفر در پاسخ به این سوال مجری مبنی بر اینکه آیا وزارت بهداشت از عملکرد خود در زمینه پیشگیری از بیماری ها و البته افزایش سلامت زنان در جامعه رضایت دارد، گفت: بر اساس پارامترها باید بیشتر در حوزه فعالیت کنیم. از سلامت زنان، اما با توجه به اینکه امید به زندگی زنان به 78 سال رسیده است، می توانیم به خودمان نمره قبولی بدهیم. اگرچه هنوز جای کار وجود دارد، اما همچنان فعالیت های زیادی از طریق سامانه شبکه بهداشت و درمان کشور در دستور کار داریم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا