سلامت خانواده

اعلام غذاهای ممنوعه در بوفه مدارس / از بستنی تا فلافل – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته فزونی با بیان اینکه دانش آموزان از نظر وضعیت تغذیه در یکی از مهمترین دوره های زندگی خود قرار دارند، اظهار داشت: در این دوران علاوه بر افزایش نیاز به تامین انرژی و پروتئین، رفتارهای تغذیه ای و … باورهایی شکل می گیرد که نقش مهمی دارند. در انتخاب غذا و سلامت دانش آموزان در آینده.

فزونی تاکید کرد: دانش آموزان علاوه بر سه وعده غذایی اصلی به یک میان وعده نیز نیاز دارند و برای حفظ قند خون در حد نرمال و عملکرد مطلوب مغز باید میان وعده مناسب مصرف کنند.

وی استفاده از تنقلات و ساندویچ های خانگی که به صورت روزانه و تازه توسط خانواده تهیه می شود را به عنوان یک میان وعده مناسب پیشنهاد کرد و گفت: این غذاها علاوه بر ارزش غذایی بالا، ارزان نیز بوده و به راحتی در اختیار اکثر خانواده ها قرار می گیرد. دارد

فزونی ادامه داد: غذاهایی مانند چیپس، غلات نمکی فله، شکلات ها و شیرینی ها تنقلات مناسبی برای رفع نیازهای تغذیه ای نیستند و ارزش غذایی مناسبی ندارند، در حالی که نمک موجود در این غذاها برای ذائقه دانش خوب نیست. زبان آموز او را به خوردن غذاهای شور عادت می دهد.

رئیس اداره بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: غذاهایی که در مرکز تغذیه سالم مدارس (بوفه) عرضه می شود، نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت دانش دارند. زبان آموز و بهورزان مدارس، مدیران و اولیای دانش‌آموزان باید به گونه‌ای که فهرست مواد غذایی مجاز و غیرمجاز در معرض دید دانش‌آموزان قرار گیرد، با تامین مواد غذایی در مرکز تغذیه سالم برخورد و نظارت داشته باشند.

به گفته وی، فرآورده های حبوبات فله، بستنی، نوشابه، ساندویچ سوسیس و کالباس، سوسیس، ناگت، فلافل، پیتزا، نبات، سمبوسه، پیراشکی و سایر مواد غذایی ناسالم که ارزش غذایی کمی دارند، نباید در اختیار کودکان و بوفه مدارس قرار گیرد. همچنین باید از عرضه هر نوع فرآورده غذایی بدون بسته بندی یا محصولاتی که فاقد پروانه ساخت، کد بهداشتی و تاریخ انقضا هستند، جلوگیری شود.

افزایش لبنیات پاستوریزه یا استریل کم چرب و کم نمک در بسته بندی های تکی هیچ کس مانند ماست، پنیر، بستنی ساده (به استثنای بستنی)، شیر ساده، شیر برنج و فرنی بسته بندی شده با مجوز بهداشتی، میوه های خشک و آجیل بسته بندی شده با مجوز بهداشتی مانند توت خشک، انجیر خشک، انواع برگ، خرما، کشمش. ، انواع میوه های خشک، گردو، بادام، آجیل، دانه های کم نمک، نخود، برنج، گندم تفت داده شده، کلوچه های سالم، نان پنیر و گردو، نان، پنیر و خرما و نان و تخم مرغ به شرط داشتن کلیه مواد اولیه یک بسته داشته باشید وی پیشنهاد کرد محصولات بهداشتی باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرد تا در بوفه مدارس عرضه شود.

وی تاکید کرد: والدین می توانند برای دریافت مشاوره تغذیه به واحدهای تغذیه نزدیکترین مراکز خدمات جامع سلامت به محل سکونت خود مراجعه و برنامه غذایی رایگان برای فرزندان خود تنظیم کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا