سلامت خانواده

اعلام علت 40 درصد مرگ و میر بیماران دیابتی

به گزارش خبرآنلاین، جواد جوانی با اشاره به اینکه در آخرین بررسی ها حدود 19 درصد از جمعیت بالای 30 سال این شهرستان مبتلا به فشار خون هستند، گفت: مجموع بیماران پرفشاری خون شناسایی شده در جمعیت بالای 30 سال است. ساله در سال های اخیر در این شهرستان 5632 نفر با شیوع 18.5 درصد است.

ایسنا در خبری نوشت: وی از غربالگری فشار خون 35 هزار و 770 نفر بالای 18 سال در این شهرستان خبر داد و گفت: از این تعداد 314 نفر به عنوان بیماران جدید شناسایی و برای مراقبت های روتین و آموزش های لازم به مراکز خدمات جامع سلامت اعزام شدند. . و واحدهای بهداشتی معرفی شدند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان مه ولات بدون علامت بودن بیماری، عدم اطلاع از بیماری و همچنین عدم پایبندی به درمان و کنترل بیماری را از جمله مشکلات برشمرد و افزود: در برخی موارد تنها فشار خون با علائمی مانند سردرد در پشت سر، سرگیجه، تاری دید، تپش قلب، خستگی زودرس، تنگی نفس در شب یا هنگام فعالیت، درد قفسه سینه، بیش از یک بار ادرار کردن در طول شب همراه است.

وی تنها راه تشخیص این بیماری را اندازه گیری منظم فشار خون دانست و تصریح کرد: فشار خون بالا عامل 40 درصد مرگ و میر بیماران دیابتی و 53 درصد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و سکته است.

جوانی تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده کاهش فشار خون 35 تا 40 درصد خطر سکته مغزی و 20 تا 25 درصد خطر سکته قلبی را کاهش می دهد. همچنین فشار خون خطر مرگ مادر و جنین در دوران بارداری، نارسایی کلیه و نابینایی را افزایش می دهد. .

وی در ادامه به نقش مهم تغذیه مناسب و کنترل وزن در پیشگیری و کنترل فشار خون اشاره کرد و گفت:

آموزش خودمراقبتی، تغذیه سالم، کنترل وزن و فعالیت بدنی، 30 دقیقه پیاده روی در طول روز بهترین راه برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالا است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مه ولات سابقه خانوادگی، سن، جنسیت، مصرف زیاد نمک و میزان چربی خون را از عوامل زمینه ساز فشار خون برشمرد و افزود: مصرف دخانیات، کم تحرکی و چاقی، مصرف نوشابه های گازدار، دیابت، قرص های ضد بارداری خوراکی. استرس و استرس عصبی یکی از عوامل زمینه ساز فشار خون بالا در انسان است.

وی خطر سکته قلبی و مغزی در افراد مبتلا به فشار خون را یکی از عوارض مهم فشار خون برشمرد و افزود: در صورت عدم کنترل فشار خون به عروق مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می رساند.

جوانی تمرین خودمراقبتی در برابر فشار خون، کنترل وزن، تغذیه سالم و کاهش مصرف نوشابه های گازدار را از اقدامات مهم در پیشگیری و کنترل فشار خون عنوان کرد و گفت: 30 دقیقه ورزش و فعالیت بدنی در طول روز و استفاده منظم از داروها مهم است. اقدامات در پیشگیری و کنترل فشار خون

وی خودنظارتی و خودمراقبتی را با اجرای طرح ارزیابی خطر در جمعیت بالای 30 سال به منظور پیشگیری از سکته قلبی، بیماری های فشار خون، دیابت و چربی خون برشمرد و گفت: مدیریت استرس، ترک سیگار، خواب کافی، کاهش مصرف نمک به کمتر از 5 گرم در روز، کنترل دوره ای فشار خون که نیازمند آگاهی از نحوه اندازه گیری صحیح فشار خون است و داشتن فشارسنج در منزل از دیگر اقدامات مهم در پیشگیری و کنترل بیماری فشار خون است.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا