اخبار سلامت

اعلام اسامی 9 استان آلوده به تب دنگی/ پشه آئدس عامل 4 بیماری

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، حسین فرشیدی در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه شیوع بیماری تب دنگی در تهران صحت ندارد، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم بگوییم بیماری تب دنگی در پایتخت شیوع پیدا کرده است. باید دو عامل باشد اول از همه باید بیماران مبتلا داشته باشیم، الان هیچ بیمار مبتلا به تب دنگی در بیمارستان ها و خانه ها نداریم. دوم اینکه حتماً پشه آئدس در تهران وجود دارد، ما در استان تهران پشه آئدس را صید نکرده ایم و فقط یک نفر را شناسایی کرده ایم که در اردیبهشت ماه به خارج از کشور سفر کرده و به این بیماری مبتلا شده است.

آلودگی 9 استان کشور به تب دنگی

وی افزود: در حال حاضر 9 استان کشور به تب دنگی مبتلا هستند که احتمال انتقال تخم این پشه ها از استان های مختلف به تهران زیاد است. استان های آلوده شامل اردبیل، آذربایجان شرقی، قزوین، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان، مازندران و خوزستان هستند.

شرایط مناسب برای رشد پشه Aedes

فرشیدی ادامه داد: گرمای همراه با باران و باران شرایط مناسبی برای پرورش تخم پشه و آلودگی پشه ها به ویروس تب دنگی است. این شرایط در تهران وجود ندارد اما مرز دریای خورز و جنوب کشور مستعد آن است.

علائم تب دنگی چیست؟

80 درصد بیماران علائم خفیف دارند

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه علائم تب دنگی در 80 درصد موارد به حدی خفیف است که فرد حتی با مصرف مسکن نیز بهبود می یابد، گفت: از 20 درصد افرادی که دچار علائم می شوند، 5 تا 6 درصد از آنها ممکن است علائم شدید را تجربه کنند و نیم تا یک درصد فوت کنند. به طور کلی میزان مرگ و میر ناشی از تب دنگی کمتر از نیم درصد است، اما آنچه مهم است عوارض ناشی از این بیماری است که ممکن است باعث شود افراد تا دو ماه نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند.

پشه آئدس می تواند حامل 4 نوع بیماری باشد

فرشیدی تصریح کرد: پشه آئدس تنها عامل تب دنگی نیست و ممکن است چهار بیماری دیگر نیز ایجاد کند. وی تصریح کرد: زیکا، تب زرد، چیکونگونیا و تب دنگی قابل انتقال است. به عنوان مثال، چیکونگونیا در بنگلادش رایج تر بود. است. احتمال بروز این چهار نوع بیماری در ایران وجود دارد زیرا مردم می توانند با مسافرت، حمل و نقل و تجارت تخم پشه را بین کشورهای مختلف انتقال دهند. اگر پشه به ویروس مولد بیماری زیکا آلوده باشد، ممکن است این بیماری در کشور نیز شناسایی شود.

وی با بیان اینکه احتمال ابتلای مجدد به تب دنگی وجود دارد، خاطرنشان کرد: تب دنگی خود چهار نوع ویروس دارد و در صورت ابتلا مجدد ممکن است حال فرد بدتر شود.

توصیه هایی برای پیشگیری از تب دنگی

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به راه های پیشگیری از ابتلا به این بیماری تصریح کرد: برای پیشگیری از این بیماری مردم باید مراقب پوشش خود باشند، لباس های گشاد بپوشند و از توری برای پنجره های خانه استفاده کنند. با توجه به اینکه پشه ها در طول روز بیشتر نیش می زنند، در صورت حضور افراد در فضای باز، حتما باید از پیراهن آستین بلند، شلوار بلند، کلاه و … استفاده کنند و همچنین مردم توجه داشته باشند که زیستگاه پشه ها عمدتاً در مکان هایی است که وجود دارد. آب راکد. و بنابراین باید از این مکان ها دوری کنند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

وی درباره شکل ظاهری پشه آئدس گفت: پشه آئدس دارای لکه های سفید رنگ بر روی بدن خود است و بنابراین در صورت گزش پشه ای با این شکل افراد باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و آموزش های لازم را دریافت کنند. درمان بیماری افرادی که در مناطق آلوده به پشه Aedes زندگی می کنند در صورت گزیده شدن توسط پشه به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند. در سایر نقاط کشور نیز افراد در صورت گزش پشه و بروز علائم فوق به ویژه تب باید به پزشک یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

تب دنگی درمان خاصی ندارد

معاون بهداشت وزارت بهداشت تاکید کرد: داروی خاصی برای درمان تب دنگی وجود ندارد. تب دنگی یک بیماری ویروسی است و با درمان علامتی درمان می شود، بهترین دارویی که برای درمان تب ناشی از این بیماری استفاده می شود استامینوفن است.

داروهای ممنوعه در تب دنگی

وی درباره داروهای ممنوعه در بیماری تب دنگی نیز گفت: در این بیماری نباید از آسپرین استفاده کرد. همچنین داروهای آنتی بیوتیکی هیچ تاثیری بر بیماری ندارند بنابراین اگر فردی تب دارد از مصرف آنتی بیوتیک خودداری کند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا