سلامت خانواده

اعتراض پرستاران؛ کسانی که از مهاجرت پرستاران شاکی هستند می توانند در چنین شرایطی به کار خود ادامه دهند

به گزارش خبرآنلاین، اعتصابات و اعتراضات پرستاران همچنان ادامه دارد، هرچند در شیراز مسئولان با صدور بیانیه و وعده حل مشکلات پرستاران تا آبان ماه توانستند آنها را به کار بازگردانند، اما به گفته بسیاری از این پرستاران، اولین دلیل بازگشت آنها به کار اضطراب است. که برای بیماران و سلامت آنها داشتند.

تجارت نیوز در گزارشی نوشت: همانطور که بسیاری از اعتراضات پرستاران و مطالبات آنان به نوعی بهبود وضعیت خدمات درمانی و ارائه بهترین خدمات به بیماران است. همان موضوعی که عموماً برای مسئولین بیمارستان فقط در قالب انجام وظایف و پرکردن فرم های پایش بیماران حائز اهمیت است اما برای پرستاران انجام کلیه وظایف و البته رسیدگی به وضعیت بیماران حائز اهمیت است تا راه بهبودی آنها هموارتر می شود.

گسترش دامنه اعتراضات به شهرهای دیگر

اما برخلاف شیراز که پرستاران پس از روزها اعتصاب و اعتراض بالاخره به شیفت کاری خود بازگشتند، دامنه این اعتراضات به شهرهای دیگر هم کشیده شده است. در حالی که طی روزهای گذشته شهرها و استان های البرز، مشهد، اراک، اصفهان، یاسوج، خوزستان و جهرم شاهد این اعتراضات بودند، امروز پرستاران تهران، کرمانشاه و گیلان نیز به این تجمعات اعتراضی پیوستند. موضوعی که در اینجا مطرح می شود این است که تاثیر ادامه این روند تا چه حد می تواند بر کیفیت خدمات درمانی و روند درمان بیماران تاثیر بگذارد و این تاثیرات چقدر برای مسئولان مهم است.

اعتراضات صنفی را سیاسی می کنند و پرستاران را تهدید می کنند

یکی از فعالان صنفی در حوزه پرستاری در این حوزه تجارت نیوز وی می گوید: متأسفانه مسئولان به جای توجه به حرف ها و خواسته های پرستاران و تلاش برای رفع آن، هر اعتراضی را سیاسی کرده و پرستاران را تهدید می کنند. بسیاری از پرستارانی که برای احقاق حقوق خود اعتراض می کنند یا تعلیق می شوند یا تبعید می شوند و یا به مدت 6 ماه حقوقشان یک هشتم کاهش می یابد».

بهرام- ک ادامه می دهد: بیش از 17 سال است که پرستاران منتظر اجرای قوانین مربوط به کارایی و قیمت گذاری خدمات پرستاری و البته تامین نیروی لازم برای بیمارستان ها هستند، اما متاسفانه همه چیز باعث شده است. به عنوان وعده‌هایی باقی ماندند که هرگز عملی نشدند.»

وی توضیح می دهد: اخبار خودکشی پزشکان همیشه در تیتر اخبار است، در حالی که آمار خودکشی پرستاران بسیار بیشتر است و در این بین هیچکس از این موضوع صحبت نمی کند، مشکلات معیشتی، فشار کاری و رفتار غیرانسانی بیمارستان. مادران باعث می شوند بسیاری از پرستاران مرگ را به ادامه کار و زندگی ترجیح دهند.”

بهرام در پایان سخنان خود گفت: کسانی که از مهاجرت پرستاران گلایه می کنند باید از پشت میز خود بلند شوند و به بیمارستان ها سر بزنند تا از نزدیک با مشکلات و مصائب پرستاران آشنا شوند و ببینند آیا می توانند با چنین شرایطی کنار بیایند. ادامه کار

اعتراض پرستاران شیراز از سال 1401 آغاز شد

فرشید زارعی پرستار و یکی دیگر از فعالان صنفی در این رابطه تجارت نیوز وی می گوید: اعتراضات جدی ما از دی ماه 1401 شروع شد، قبل از آن هم، اما همیشه پرستاران را با تهدید و ارعاب به سر کار برمی گردانند، در آن تاریخ بیانیه ای صادر کردیم و مطالبات خود را به مسئولین گفتیم و از ما مهلت خواستند. و قرار بود تا بهمن ماه همان سال به مشکلات رسیدگی شود، اما از آن تاریخ تاکنون اقدام عملی صورت نگرفته و قوانین سخت گیرانه تری وضع کرده اند».

وی می افزاید: بعد از این موضوع حق دیرکرد ما که 15 دقیقه بود حذف شد و اگر کسی دیر می آمد حقوقش کم می شد و از طرفی اگر ساعت را فراموش می کرد دوبار بخشیده می شد. یک ماه اما بعد از اعتراضات ما در سال 1401 این حق را حذف کردند و اگر پرستاری ساعت را فراموش می کرد حقوقش کم می شد.

اضافه کاری پرستاران 100 هزار تومان باشد

این پرستار در ادامه به میزان اضافه کاری اجباری پرستاران اشاره می کند و توضیح می دهد: حداقل مبلغی که برای اضافه کاری اجباری پرستاران باید در نظر گرفته شود 100 هزار تومان است اما در شیراز این مبلغ بین 16 تا 20 هزار تومان متغیر است به عنوان مثال در تهران. این مبلغ 25 هزار تومان است، این در حالی است که با تورم فزاینده مواجه هستیم و پرستاران نمی توانند با این درآمدهای ناچیز زندگی خود را تامین کنند.

پرستاران باید از هیئت امنا حذف شوند

فرشید زارعی با اشاره به تاثیر تصمیمات هیات امنا بر درآمد پرستاران می گوید: هیات امنا گروهی از پزشکان هستند که فکر می کنند همه چیز برای پرستاران زیاد است، ما در این کمیته یک نماینده نداریم. هیئت امنا تصمیم گرفت کمک هزینه مسکن 200 هزار تومانی پرستاران را به 120 هزار تومان کاهش دهد. مالیات را نیز از این مبلغ کسر کنید.

وی ادامه می دهد: سال گذشته هدیه روز پرستار یک میلیون تومان بود، اما با احتساب کاهش مالیات فقط 420 هزار تومان به ما پرداخت کردند و از پارسال قول داده اند بقیه این مبلغ را به حساب ما واریز کنند، اما روز پرستار امسال است. می آید و هنوز خبری از پرداخت سال گذشته نیست.

رفتار غیرعادی پزشکان و متصدیان بیمارستان یکی دیگر از مشکلات است

این پرستار و فعال صنفی در بخشی دیگر از سخنان خود به رفتار برخی پزشکان و متصدیان بیمارستان با پرستاران اشاره می کند و می گوید: متأسفانه بارها در این مورد اعتراض کرده ایم اما هیچ پاسخی نمی دهد مترونی که اخراج شد. بیمارستان رجایی به دلیل رفتار پرخاشگرانه و توهین آمیز وی و اعتراض پرستاران به بیمارستان نمازی منتقل شد.

زارعی می افزاید: رفتار ناشایست این ماترون باعث شد دو پرستار جوان ما که یکی از آنها به تازگی ازدواج کرده بود خودکشی کنند و جان خود را از دست بدهند و در سراسر استان فارس هم پرستاران و هم مسئولان بهداشت و درمان از این وضعیت آگاه هستند اما هیچکس پیگیری نمی کند. درباره رفتار نامناسب این فرد جالب است که از دو مرکز اخراج شده و اکنون در بیمارستان از نماز استفاده می کند و باعث مرگ پرستاران شده است.

تبعیض در پرداخت فوق العاده برای پرستاران

این فعال صنفی در ادامه به موضوع ویژه پرستاران می پردازد که قرار بود مانند سایر کارکنان دولت با ضریب 3 محاسبه شوند و توضیح می دهد: ابتدا این ضریب را به 2 رساندند، سپس گفتند چون ما نمی کنیم. اعتبار نداریم، ضریب 1 می دهیم و در نهایت نیم درصد تعیین شد، اما به این قول عمل نکردند و به 0.4 درصد کاهش دادند، مثلاً در اراک ضریب 1 می دهند اما در شیراز همین 0.4 درصد را می دهند چرا باید بین بیمارستان ها چنین تبعیضی وجود داشته باشد؟

کسر مالیات از حقوق زیر 15 میلیون پرستار

فرشید زارعی در پایان به موضوع کسر مالیات از حقوق پرستاران اشاره می کند و می گوید: چرا برخلاف قانون که درآمدهای زیر 15 میلیون تومان مشمول مالیات نیست، از حقوق 13 پرستار کسر مالیات می کنند. به 14 میلیون، اما از درآمد و نیروی کار و غیره.» ..به پزشکان مالیات کسر نمی شود و از پرداخت مالیات معاف هستند در حالی که صدها برابر ما دریافت می کنند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا