سلامت خانواده

اظهارات پزشکی ظفرکندی حاشیه ساز شد! – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار سلامت مهر، «کمبود دارو مشکلی جدی در حوزه سلامت است»، این جمله می تواند اولین موضع رسمی دکتر دکتر باشد. ظفر خاندی وی پس از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی بهداشت از صنعت داروسازی کشور اطلاع داشت. وی در گفت وگو با رسانه ها چالش های وزارت بهداشت را در حوزه دارو برشمرد و گفت: در میان مدت و بلندمدت نیازمند اصلاحات سیستمی در حوزه پزشکی هستیم. اظهارات وی درباره کمبود دارو نیز با حاشیه هایی همراه بود. در زیر پاسخ سازمان غذا و دارو در این مورد آمده است.

اعلام نادرست کمبود دارو بازار را تحت تنش قرار می دهد

ظفر خاندی وی در بخشی از سخنان خود گفت: حدود 300 دارو در بازار کمبود داریم که در صورت عدم اقدام فوری این تعداد در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

در کمتر از 24 ساعت از این بیانیه ها، سازمان غذاوی ضمن اعلام اینکه کمبود دارو در حال حاضر کمتر از 100 قلم کالا است، خاطرنشان کرد: ذخیره استراتژیک دارو و تجهیزات پزشکی به بیش از 6 ماه رسیده است. آنها وارد اخطار می شوند و ما زیر یک ماه را کمبود می دانیم.» غذا وی همچنین اعلام کمبود را عاملی برای تشدید تنش مواد مخدر دانست و افزود: در صورت اعلام کمبود دارویی، معمولا بین دو تا سه برابر برآوردی که برای مصرف ماهانه آن داریم، باید تزریق کنیم. بازار برای حل این کمبود.” به عنوان نمونه ای از تاثیر اعلام کمبود دارو بر افزایش تقاضای دارو، رئیس سازمان غذا به مسئله کمبود وارفارین اشاره کرده است، جایی که به گفته مسئولان این سازمان تا پایان سال گذشته مصرف وارفارین به حدود سه میلیون دوز در ماه رسیده بود. اما با اعلام کمبود ناگهانی این دارو، تزریق یکباره ده میلیون دوز منجر به کفایت نشد. در حالی که این بود که مصرف واقعی دارو عملاً تغییر نکرده است و اقلام خریداری شده از ترس کمبود دارو به شکل انبارها خانه برای بیماران رزرو می شده است اما حتی پس از این گزارش سازمان غذاوزیر پیشنهادی بهداشت بار دیگر و این بار وی در صحن علنی مجلس از کمبود 300 دارو خبر داد و از برنامه های خود در این زمینه خبر داد. مشخص نیست معیار او برای این داده ها و اصرار بر صحت آنچه بوده است و در آینده چه تاثیراتی بر بازار دارویی کشور خواهد گذاشت.

تخصیص ارز ترجیحی را روشن کنید

ظفر خاندی وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به مشکلات نقدینگی صنعت دارو از اختصاص 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صاحبان این صنایع خبر داد: در روزهای گذشته آقای رئیس جمهور یک منبع مالی از 50 منبع همات و ارز 500 میلیون یورویی برای نیازهای فوری پزشکی در نظر گرفته شد. این در حالی است ظفر خاندی در بند 35 بخش تامین و مدیریت محصولات بهداشتی برنامه پیشنهادی خود، حذف تخصیص ارز ترجیحی به حوزه دارو و لوازم پزشکی را هدف قرار داده است.

تضاد منافع!

در همان زمان یکی از کارشناسان نزدیک به ظفر خاندی که یکی از گزینه های پیشنهادی وزارت بهداشت بود، در یادداشتی از تضاد منافع در بازار دارویی انتقاد کرد و اولین اقدام وزیر بهداشت را تغییر رویه استفاده از منابع مالی در این زمینه دانست. وی تخصیص منابع مورد نیاز برای تولید مواد اولیه را اولویت اول وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در ادوار مختلف افرادی در سازمان غذا و دارو مشغول به کار بودند که خود واردکننده دارو بودند، طبیعتاً آنها را در نظر می گرفتند. حتی اگر نمی خواستند سوء استفاده کنند، این احساس به وجود آمد که خودشان از این موقعیت سوء استفاده می کردند خود از فعالان عرصه تامین مواد اولیه دارویی است.

تجهیزات، مات تر از دارو

از سوی دیگر اظهارات یکی از فعالان حوزه واردات تجهیزات پزشکی در مقایسه عملکرد این سازمان غذا با حمله مغول به ایران گفت: سازمان چه می کند غذا با تجهیزات پزشکی بدتر از فاجعه حمله مغولان به ایران بود. مهندس فلاح نیز در ادامه این اظهارات خواستار حذف اداره کل تجهیزات پزشکی از سازمان غذا شد. و پزشکی در دوره جدید وزارت بهداشت. بررسی ها نشان می دهد شرکت وی در سال های اخیر بیشترین سهم دریافت ارز در حوزه تجهیزات پزشکی و سهم ارز دریافتی فن را داشته است. بیاورید آزمایشگاه از کمتر از 37 میلیون یورو در سال 1400 به بیش از 94 میلیون یورو در سال 1402 رسیده است و بیشتر این ارز با نرخ ترجیحی (دلار 4200 تومان) بوده است. مابی نابرابری مبلغ هنگفتی که با محاسبه نرخ 60 هزار تومانی به یورو، تنها برای همین یک شرکت بیش از 2500 میلیارد تومان برآورد می شود.

نگاهی کلی به اظهارات کارشناسانی که این روزها به سراغ وزیر پیشنهادی بهداشت می‌روند این نگرانی را بیشتر می‌کند که برخی جریان‌های اقتصادی با هدف تامین منافع خود، با ارائه اطلاعات مخدوش به وزیر پیشنهادی و بیان اظهارات ضد و نقیض، برنامه‌ای را ایجاد کنند. غیر از آنچه قبلاً توسط وزیر اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا