سلامت خانواده

اضافه کاری 20 هزار تومانی برای پرستاران خوب نیست – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر ، محمدتقی جهانپور در جلسه شورای عالی نظام پرستاری که با حضور معاون پرستاری وزارت بهداشت و دستیار رئیس جمهور در پیگیری امور اجتماعی برگزار شد. حقوق و آزادی ها تصریح کرد: اقدامات خوبی در دولت سیزدهم از جمله تعیین تعرفه خدمات پرستاری و تصویب موارد فوق فوق العاده پرستاران، اما فقط این موارد مشکلات رشته پرستاری را حل نمی کند.

وی افزود: امیدواریم با حضور ارزشمند دستیار رئیس جمهور در راستای احقاق حقوق اجتماعی، شاهد بازخوردها و اقدامات موثر برای برون رفت از مسائل و مشکلات حوزه پرستاری در آینده نزدیک باشیم.

جهانپور ادامه داد: هدف همه همکاران ما تامین حقوق مادی و معنوی مردم و پرستاران است. امروز اگر با سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در زمینه کمبود پرستاری رایزنی می کنیم به نفع مردم است چرا که کمبود نیروی پرستاری باعث کاهش کیفیت خدمات درمانی به مردم می شود. مردم.

وی گفت: در جلساتی که با نمایندگان سازمان امور اداری داریم به نظر می رسد واقعا خروجی زیادی از جذب پرستار نخواهیم داشت. هر پرستاری که از بخش های بیمارستان خارج می شود بر حجم کار دیگر همکاران ما می افزاید و این موضوع در کنار ترک خدمت و مهاجرت مشکلات زیادی را برای سلامت مردم ایجاد می کند.

جهانپور با بیان اینکه علیرغم تاکید رهبری بر ضرورت احقاق حقوق پرستاران، هر ساعت اضافه کاری پرستاران حدود 20 هزار تومان است و این مسائل زیبا نیست، تصریح کرد: با توجه به این موضوع که این موضوع در حال انجام است. وی تصریح کرد: امنیت و سلامت دو مقوله مهم هستند که از اهمیت ویژه ای برخوردارند. گروه پرستاری در شیفت های مختلف به ویژه شیفت عصر و شب، درمان بیماران عفونی و غیر قابل انتقال و قربانیان حوادث و موارد دیگر در خدمت تامین سلامت مردم کشورمان هستند.

وی با بیان اینکه میانگین حقوق پرستاران نسبت به کارکنان هم رتبه در سایر سازمان ها کمتر است، اظهار داشت: این در حالی است که میزان حقوق پرستاران در سایر سازمان ها کمتر است. وی بیان کرد: درخواست جدی ما افزایش حقوق و درآمد پرستاران است تا طول عمر بیشتر شود و مهاجرت کاهش یابد و این مشکلات تنها با تعیین تعرفه خدمات پرستاری به بالا قابل حل است. فوق العاده خاص، قابل رفع نیست.

جهانپور یادآور شد: نظام سلامت کشور ما پزشک محور و درمان محور و در نظام است اچ آه تو این که در بیمارستان ها وجود دارد، بیشترین عملکرد مربوط به پرستاران است، اما بسیاری از این موارد به نام پزشکان ثبت می شود و بنابراین احیای 17 درصد مولفه حرفه ای محیط کار حق و مطالبه جامعه پرستاری است. .

وی به دیگر خواسته های گروه پرستاری اشاره کرد و خاطرنشان کرد: موضوع بعدی این است که درخواست داریم تامین مسکن جامعه پرستاری در کلان شهرها مورد حمایت ویژه وزارت راه و شهرسازی و ریاست جمهوری قرار گیرد. از سوی دیگر حتی یک ریال هم برای مستمری پرستاری و اقامت پرستاران در مناطق محروم کشور در نظر گرفته نشده است در حالی که انجام این امر بسیار موثر خواهد بود.

جهانپور با بیان اینکه اگر دولت در 5 سال آینده به جامعه پرستاری کمک نکند، فاجعه بزرگی در رشته پرستاری رخ می دهد و مهاجرت بسیاری از اساتید رخ می دهد، تصریح کرد: این امر باعث می شود تا 5 سال آینده به جامعه پرستاری کمک کند. وی گفت: بسیاری از نهادهای فرهنگی از پرداخت مالیات معاف هستند، در عین حال جامعه پرستاری کشور با خدمات ارزنده و دستان هنری خود به سلامت مردم خدمت می کنند و خواستار حذف مالیات پرستاران هستیم.

وی خاطرنشان کرد: خواسته دیگر ما اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور است و برای پرستاران است. وی گفت: مشکلی که ما به سازمان برنامه و بودجه وارد می کنیم این است که علیرغم اینکه 17 هزار تخت بیمارستانی به کشور اضافه شده و این اتفاق مثبتی بوده است، اما وزارت بهداشت در تامین و تزریق نیروی انسانی موفق نبوده است. زیرا مجوز استخدام صادر نشده است. این موضوع باعث افزایش مهاجرت، فرسودگی شغلی، استعفای دسته جمعی و فرار از خدمت می شود و عدم جذب نیروی انسانی و عدم جذب پرستار متناسب با تخت های بیمارستانی مشکلات مختلفی را ایجاد کرده است.

جهانپور همچنین با اشاره به فعالیت پرستاران در دوران کرونا خاطرنشان کرد: در دوران کرونا بسیاری از همکاران ما زحمت کشیدند اما پس از پایان کرونا و فروکش از سیستم دانشگاه های علوم پزشکی کشور اخراج شدند. و تنها هفت دانشگاه از این نیروها در روزهای کووید 19 فعال بودند. در حالی که وزارت بهداشت می تواند همه این نیروها را به نیروهای شرکتی یا کار مشخص تبدیل کند و پیشنهاد ما این است که این نیروها را به طرح ساماندهی کارکنان دولت اضافه کنیم.

به گفته وی، در حال حاضر سازمان های تامین اجتماعی و بیمه سلامت معوقات زیادی به دانشگاه های علوم پزشکی کشور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا