سلامت خانواده

اضافه کاری پرستاران کمتر از کارگران عادی است – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی موسایی فرد افزود: مطالبات در حوزه پرستاری بسیار زیاد است. برخی از این مطالبات ریشه در وزارت بهداشت و برخی در دانشگاه های علوم پزشکی دارد.

وی ادامه داد: به نظر من مهمترین خواسته پرستاران این است که جایگاه این قشر در نظام سلامت وزارت بهداشت ضعیف و مشخص نباشد و آن طور که باید در حوزه تصمیم گیری باشد. دریافت کنید می بینم از پرستاران استفاده نشده است. این موضوع باعث می شود که تصمیمات ناپخته و ضعیف در حوزه سیاست گذاری اتخاذ شود و خواسته های پرستاران برآورده نشود.

موسایی فرد افزود: اگر جایگاه پرستاران در سیاست گذاری به خوبی دیده می شد، مطالباتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم یا در این سطح نبود و یا مطرح نمی شد.

وی ادامه داد: مطالبات پرستاران در حال حاضر بیشتر ریشه در وزارت بهداشت دارد که مهمترین آن اجرای ناقص و نادرست تعرفه های خدمات پرستاری است. در اجرای این قانون دو مشکل وجود دارد، یکی تاخیر 3 تا 15 ماهه در پرداخت تعرفه به پرستاران در حالی که مشکلات معیشتی پرستاران زیاد است، دوم نحوه اجرای قانون است که باید انجام شود. تصحیح شد.

موسایی فرد گفت: مشکل بعدی کمبود شدید پرستار در بیمارستان هاست که باعث می شود اضافه کاری اجباری به پرستاران تحمیل شود و حق الزحمه ای که بابت این اضافه کاری به پرستاران پرداخت می شود حتی کمتر از یک کارگر غیر ماهر و حدود 25 هزار تومان است.

وی تصریح کرد: موضوع امکانات رفاهی پرستاری نیز یکی از خواسته هایی است که پرستاران دارند. پاداش در مناسبت های مختلف به پرستاران پرداخت نمی شود. این در حالی است که جامعه پرستاری در پرداخت حقوق با تناقض مواجه است به طوری که برخی از کارکنان دانشگاه به راحتی و به روز حقوق خود را دریافت می کنند اما یک پرستار ۱۵ ماه است که حق و حقوق خود را دریافت نکرده است.

موسایی فرد گفت: پرستاران با مشکلات جدی معیشتی مواجه هستند. بسیاری از پرستاران مسکن مناسبی ندارند و مستاجر هستند. اگر قرار است در پرداخت حقوق و مزایا تاخیر وجود داشته باشد، این تاخیر برای همه یکسان باشد نه اینکه بین کارمندان و گروه های مختلف غیرعادلانه و متفاوت باشد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری استان زنجان درباره راهکار عملی برای رفع دغدغه و برآورده شدن مطالبات پرستاران اظهار داشت: موضوع اصلی تامین منابع است که باید چاره اندیشی شود. منابع لازم برای این پرداخت ها باید از محل درآمد دانشگاه ها تامین شود، اما در حال حاضر برخی از دانشگاه ها درآمد چندانی ندارند، بنابراین در پرداخت مطالبات کارمندان و پرستاران مشکل دارند.

وی گفت: به نظر می رسد باید منابع دولتی برای تعرفه خدمات پرستاری تعریف شود. تامین و تعریف اعتبار وزارتی می تواند مشکلات را حل کند. در عین حال به نظر من شورایی متشکل از معاونت پرستاری، رئیس سازمان نظام پرستاری، معاونت توسعه وزارت بهداشت، مدیران مالی وزارتخانه و اعضای برنامه و بودجه تشکیل می شود. باید سازمانی تشکیل شود تا راه حل قانونی و لازم پیدا شود. اعدام پذیرفته شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا