سلامت خانواده

اصلاح یک تصور غلط؛ آیا خوابیدن با موهای خیس منجر به سرماخوردگی می شود؟/ عوارض خطرناک خشک نشدن موها

الهه جعفرزاده: جمله «اگر با موهای خیس بخوابید سرما می خورید» سالهاست که در ذهن ماست، اما جالب است بدانید که این جمله چندان درست نیست. خوابیدن با موهای خیس می تواند شما را بیمار کند، اما نه آنقدر که فکر می کنید.

عوارض خوابیدن با موهای خیس

«سرماخوردگی» به لطف فرهنگ عامه و باورهای مادران و مادربزرگ های محافظه کار به نظر می رسد شایع ترین نگرانی باشد. به گفته پزشکان و متخصصان، هیچ مدرکی دال بر سرماخوردگی از رفتن به رختخواب با موهای خیس وجود ندارد. وقتی فردی سرما می خورد به خاطر ویروس است. بیش از 200 ویروس عامل سرماخوردگی هستند که راینوویروس شناخته شده ترین آنهاست.

این ویروس از طریق بینی، دهان یا چشم وارد بدن می شود و زمانی که فرد مبتلا عطسه، سرفه یا صحبت می کند، از طریق ذرات معلق در هوا پخش می شود. همچنین با لمس سطح آلوده و یا تماس فیزیکی با فرد مبتلا، امکان ابتلا وجود دارد.

عفونت های قارچی

اگرچه خوابیدن با موهای خیس باعث سرماخوردگی نمی شود، اما کارشناسان معتقدند که خطر ابتلا به عفونت قارچی پوست سر را افزایش می دهد. بنابراین توصیه می شود در صورت امکان با موهای خشک بخوابید، قارچ هایی مانند مالاسزیا می توانند منجر به بیماری هایی مانند شوره سر یا درماتیت شوند.

علاوه بر پوست سر، سطح بالش نیز محل مناسبی برای رشد قارچ است. زیرا این موجودات معمولا در محیط گرم رشد می کنند و روبالشی و بالش مرطوب بستر مناسبی را برای این امر فراهم می کند.

یک مطالعه قدیمی‌تر که بر روی فلور قارچی موجود بر روی تخت‌خواب متمرکز شده بود، بین 4 تا 16 گونه قارچی را در هر بالش مورد آزمایش مشاهده کرد. یکی از آن موارد «آسپرگیلوس فومیگاتوس» بود. نوعی قارچ رایج که مسئول ایجاد عفونت های شدید در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف است. این عامل در تشدید علائم آسم نیز موثر است.

شکستگی خط مو

خوابیدن با موهای خیس روی خود مو تاثیر می گذارد. به گفته متخصصان پوست و مو، موها هنگام خیس شدن ضعیف ترین حالت خود را دارند. خطری که در این حالت موها را تهدید می کند، شکستن ساقه آن است. این موضوع به خصوص در حالت قیطاندن یا محکم بستن مو در حالت مرطوب، آسیب پذیری و استرس مضاعفی را به ساقه مو تحمیل می کند.

خوابیدن با موهای خیس نیز منجر به گره خوردن بیشتر می شود. اگر قبل از خواب زمان خشک کردن موهایتان را ندارید، بهتر است آن ها را نبندید و با موهای گشاد بخوابید.

اصلاح یک تصور غلط؛ آیا خوابیدن با موهای خیس منجر به سرماخوردگی می شود؟/ عوارض خطرناک خشک نشدن موها

اگر امکان خشک کردن مو وجود ندارد چه کنیم؟

اگر قبل از رفتن به رختخواب نمی توانید موهای خود را کاملا خشک کنید، می توانید با رعایت موارد زیر تا حدودی از آسیب های احتمالی بکاهید:

روغن نارگیل را به موهای خود بمالید

شواهدی وجود دارد که روغن نارگیل از موهای خیس در برابر شکستن محافظت می کند. این روغن جذب آب را کاهش می دهد، بنابراین موها کمتر در معرض آسیب هستند.

اگر اگزمای سبورئیک دارید، این کار توصیه نمی شود، زیرا روغن نارگیل می تواند این بیماری را تشدید کند.

اصلاح یک تصور غلط؛ آیا خوابیدن با موهای خیس منجر به سرماخوردگی می شود؟/ عوارض خطرناک خشک نشدن موها

از نرم کننده استفاده کنید

نرم کننده به بسته شدن کوتیکول مو کمک می کند و در نتیجه اصطکاک و شکستگی تار مو را کاهش می دهد.

با موهای باز بخوابید

اگر می توانید موهای خیس را فورا سشوار خشک کنید یا در موقعیتی باشید که موها در هوای طبیعی خشک شوند. هرچه آب خارجی کمتری در موهای خود داشته باشید، آسیب خارجی کمتری ایجاد می شود. همچنین حتما قبل از خواب موهای خود را باز کنید تا از هرگونه فشار اضافی روی تارهای مو جلوگیری کنید.

از روبالشی ابریشمی استفاده کنید

شواهدی وجود دارد که خوابیدن روی روبالشی ابریشمی برای پوست بهتر است، زیرا از خشک شدن پوست جلوگیری می کند و سطحی بدون اصطکاک دارد که برای مو بهتر است.

بیشتر بخوانید:

“پرتو خورشید، ساقه مو 8 نکته ضروری برای مراقبت مو در تابستان

پیر شدن چطور؟ سلامتی آیا روی مو تاثیر می گذارد؟/ نکاتی برای تقویت مو

بایدها و نبایدهای مراقبت از مو/ 7 نکته برای جلوگیری از ریزش مو

منبع: Healthline

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا