سلامت خانواده

اسرار نهفته در غذای ما

به گزارش خبرگزاری ایمنا، باید بدانیم که غذا از قدیم الایام نه تنها به عنوان منبع انرژی و مواد مغذی بلکه به عنوان عامل مهمی در سلامت و بیماری انسان در زندگی انسان ها نقش محوری داشته است. امروزه با تغییر سبک زندگی و با توسعه صنایع غذایی، رژیم غذایی انسان به طور فزاینده ای در حال تغییر است و این تغییرات تاثیرات عمیقی بر سلامت ما می گذارد.

در گذشته بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی به کشورهای توسعه یافته محدود می شد، اما امروزه با تغییر رژیم غذایی در سراسر جهان، افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده، چربی های اشباع شده، قند و نمک و افزایش روزافزون این بیماری ها در حال گسترش است. کاهش مصرف میوه‌ها و سبزیجات از عوامل کلیدی در افزایش خطر ابتلا به این بیماری‌ها است، اما چالش‌های جدیدی در حوزه سلامت نیز به وجود آمده است.

بیماری های جدید مانند بیماری روده تحریک پذیر (IBS)، آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی به سرعت در حال گسترش هستند و دلیل این افزایش، تغییر رژیم غذایی، استفاده از مواد شیمیایی در غذا و افزایش مصرف مواد غذایی حساسیت زا است. رژیم غذایی از دیرباز تاکنون بر سلامت انسان خالی از لطف نبوده است.

همچنین، طبق تحقیقات منتشر شده در مجله Nature، در پنج سال گذشته، محققان رویکردهای نوآورانه ای را برای بررسی اثرات تغذیه بر سیستم ایمنی ایجاد کرده اند که به طور خاص بر اجزای خاص غذا مانند رژیم غذایی مدیترانه ای تمرکز دارد. این رژیم سرشار از میوه ها، سبزیجات و چربی های سالم به عنوان یکی از رژیم های غذایی محبوب شناخته می شود که اثرات مثبتی بر ایمنی بدن دارد.

برخی از محققان بر این باورند که رژیم های غذایی مدرن با استفاده بیش از حد از غذاهای فرآوری شده و پرچرب باعث تضعیف سیستم ایمنی و آسیب پذیری آن در برابر بیماری های مزمن شده است، به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که چربی های اشباع و قندهای افزوده در این رژیم ها التهاب مزمن را در بدن افزایش می دهد. بدن که در دراز مدت منجر به مشکلاتی مانند بیماری های قلبی و دیابت می شود.

در این راستا، گروه دیگری از محققان به جنبه های امیدوارکننده تغذیه برای بهبود ایمنی اشاره می کنند، به عنوان مثال، مطالعات نشان داده است که برخی از غذاها مانند قارچ حاوی مواد فعالی هستند که می توانند دفاع را تقویت کنند. ضد سرطان همچنین، تحقیقات مداوم در مورد روزه متناوب نشان داده است که این روش ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را بهبود بخشد.

اهمیت توجه به نقش تغذیه در بروز بیماری ها

مینا سلیمانی، کارشناس علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در رابطه با تغذیه اظهار کرد: تحقیقات نشان داده است که بین تغذیه و ذهن رابطه مستقیمی وجود دارد و تغذیه برای مغز بسیار مهم است، بنابراین فعالیت ذهنی و تأثیرات شناختی بسته به تغذیه متفاوت است. مغز دریافت می کند. خواهد بود

وی ادامه داد: هر نوع غذایی ترکیبات مختلفی دارد و در نتیجه اثرات متفاوتی بر مغز می گذارد و مصرف برخی مواد غذایی خاص می تواند به بهبود عملکرد مغز و سلامت روان و به عبارتی آنچه می خوریم علاوه بر سلامت جسمی کمک کند. ، بر آنچه فکر می کنیم تأثیر می گذارد. ، همچنین موثر است و داشتن یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی ضروری به عملکرد بهتر مغز کمک می کند.

این کارشناس علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: لیکوپن موجود در گوجه فرنگی به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی از سلول های مغز در برابر آسیب محافظت می کند و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر را کاهش می دهد.

وی افزود: استفاده از اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی های چرب مانند سالمون، سالمون و ساردین برای سلامت مغز ضروری است. این اسیدهای چرب عملکرد اعصاب را حفظ کرده و شناخت را بهبود می بخشند. علاوه بر این، ید موجود در ماهی در تقویت حافظه و تمرکز نقش دارد.

سلیمانی تصریح کرد: غلات سبوس دار مانند نان سبوس دار، برنج قهوه ای و جو دوسر سرشار از ویتامین های گروه B هستند و این ویتامین ها به بهبود حافظه و کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک می کند و همچنین انواع توت ها مانند زغال اخته، توت فرنگی و زغال اخته. این یک آنتی اکسیدان قوی است که حافظه کوتاه مدت را بهبود می بخشد.

وی بیان کرد: ویتامین C موجود در توت سیاه به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی به افزایش کارایی مغز و بهبود عملکرد شناختی کمک می کند و روی (روی) موجود در تخمه کدو برای سلامت مغز ضروری است و به تقویت تفکر منطقی منجر خواهد شد. تبدیل شد.

این کارشناس علوم تغذیه افزود: ویتامین B موجود در فرآورده های غلات باعث کاهش سطح هموسیستئین در خون می شود زیرا هموسیستئین عامل خطر ابتلا به بیماری آلزایمر است و ویتامین K موجود در بروکلی به بهبود عملکرد شناختی و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر کمک می کند. زوال عقل انجام می دهد

وی خاطرنشان کرد: گیاه مریم گلی به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به عنوان تقویت کننده طبیعی حافظه شناخته می شود و در این راستا ویتامین E موجود در آجیل از سلول های مغز در برابر آسیب محافظت می کند.

سلیمانی ادامه داد: به طور کلی غذا وظیفه تولید و افزایش سطح انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین را بر عهده دارد و این فرستنده ها در تنظیم خلق و خو، حافظه، تمرکز و سایر عملکردهای شناختی نقش اساسی دارند. همچنین کمبود برخی از مواد مغذی می تواند منجر به اختلال در این سیستم ها و در نتیجه تغییر در افکار و احساسات شود.

اسرار نهفته در غذای ما

تأثیر غذا بر جنبه های عاطفی و روانی افراد

این کارشناس علوم تغذیه درباره اهمیت «افکار و تغذیه» گفت: از اولین جرعه چای یا قهوه در ابتدای روز تا آخرین لقمه شام، تغذیه جزء لاینفک زندگی روزمره ما است، این عادت به نوعی در پارچه تعبیه شده است. زندگی ما به قدری در هم تنیده شده است که کمتر به تأثیر عمیق آن بر جنبه های مختلف وجودمان از جمله سلامت روان توجه می کنیم، این سؤال که چگونه بدن و روح را با انتخاب صحیح غذایی تغذیه کنیم سؤالی است که جای تأمل دارد. عمیق تر، و اهمیت توجه به نوع و کیفیت غذایی که مصرف می کنیم از یک سو و تأثیر آن بر زندگی عاطفی و روانی ما از سوی دیگر غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: کتاب «اندیشه و غذا» نوشته آلن دوباتن به بررسی تأثیر متقابل غذا و روان انسان می پردازد و رابطه غذا، روش پخت و حالات روحی و روانی افراد را به صورت دقیق و کامل تحلیل می کند. این بررسی می کند که چگونه انتخاب های غذایی ما نه تنها بر سلامت جسمانی، بلکه بر احساسات، افکار و حتی روابط اجتماعی ما تأثیر می گذارد.

سلیمانی تصریح کرد: لازم است بدانیم که هر غذایی می تواند نمادی از طیف وسیعی از عواطف انسانی مانند عشق، امید، صبر، هوش و حتی بدبینی باشد و طرز تهیه، سرو و مصرف غذا فقط به آن محدود نمی شود. رهایی از گرسنگی، بلکه جنبه های عاطفی و روانی. زندگی ما نیز تاثیر بسزایی دارد.

تاثیر رژیم غذایی بر بروز بیماری ها، از گذشته تا امروز

وی افزود: رژیم غذایی انسان از دیرباز نقش مهمی در سلامت و بروز بیماری ها داشته است. با تغییر سبک زندگی و دسترسی به غذاهای فرآوری شده و صنعتی، این نقش حساس تر شده و بروز بیماری های جدید را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

این کارشناس تغذیه درباره نقش غذا در بروز بیماری های مزمن گفت: بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2، بیماری های قلبی عروقی و برخی از انواع سرطان ها در دنیا به طور فزاینده ای در حال افزایش است و باید بدانیم که تغذیه نقش اساسی در بهبود بیماری ها دارد. یا تشدید این بیماری ها.

سلیمانی با اشاره به عوامل کلیدی در رژیم غذایی و بیماری ها، تاکید کرد: مصرف زیاد چربی های اشباع شده و وجود چربی های اشباع در رژیم غذایی باعث افزایش کلسترول بد خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و همچنین مصرف زیاد مواد قندی می شود. که امروزه در بیشتر غذاها یافت می شود. غذای ما جای خود را گرفته است، منجر به چاقی، دیابت نوع 2 و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی می شود و سلامت انسان را هر روز بیشتر و بیشتر تهدید می کند.

وی درباره اهمیت مصرف فیبر در رژیم غذایی گفت: فیبر موجود در رژیم غذایی باعث تنظیم قند خون، کاهش کلسترول بد و بهبود هضم می شود، اما مصرف کم فیبر خطر ابتلا به بیماری های مزمن را افزایش می دهد، علاوه بر این میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند. . و یک آنتی اکسیدان است که برای سلامتی مهم است و مطمئنا مصرف کم این غذاها خطر ابتلا به بیماری های مختلف را در بدن افزایش می دهد.

اسرار نهفته در غذای ما

بیماری های جدید و نقش غذا در بروز آنها

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه مصرف مواد غذایی در بروز بیماری های جدید موثر است، ادامه داد: بیماری های جدید مانند بیماری روده تحریک پذیر (IBS)، آلرژی های غذایی و عدم تحمل غذایی در حال افزایش است، برخی از عوامل غذایی که می تواند باعث شود مصرف غذاهای فرآوری شده، استفاده از مواد شیمیایی در غذا و مصرف مواد غذایی حساسیت زا می تواند در بروز این بیماری ها نقش داشته باشد.

سلیمانی گفت: غذاهای فرآوری شده اغلب سرشار از قند، چربی و نمک بوده و کاملاً برای بدن مناسب نیستند و استفاده از مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید و نگهداری مواد غذایی می تواند باعث ایجاد آلرژی و عدم تحمل غذایی توسط دستگاه گوارش و غذاهای حساسیت زا مانند لبنیات شود. تخم‌مرغ، سویا و غلات نیز می‌توانند در افراد حساس باعث واکنش‌های آلرژیک شوند و افراد باید با مشاوره تخصصی در این مورد آگاهی لازم را کسب کنند.

وی با توجه به ضرورت تغذیه مناسب و تاثیر آن بر سلامتی، افزود: با توجه به اهمیت رژیم غذایی در سلامت، تغذیه صحیح و سالم بسیار مهم است و مصرف غذاهای طبیعی و کم فرآوری شده، حذف قند و چربی اضافی، استفاده از میوه ها. و سبزیجات نوشیدن آب کافی و فعالیت بدنی منظم از نکات مهم در یک رژیم غذایی سالم است، همچنین مشورت با متخصص تغذیه برای طراحی یک رژیم غذایی سالم و شخصی می تواند نقش موثری در بهبود سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها داشته باشد.

در نتیجه توجه به رابطه بین غذا و سلامت انسان ضروری است، انتخاب غذاهای طبیعی و کم فرآوری شده، حذف قند و چربی اضافی، مصرف میوه و سبزیجات، نقش اساسی در بهبود سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری ها دارد. بیماری های مزمن و همچنین اطلاع رسانی به مردم در مورد خطرات مصرف غذاهای فرآوری شده و اهمیت انتخاب غذای سالم اهمیت روزافزونی پیدا می کند، بنابراین داشتن رژیم غذایی سالم و نقش آن در کاهش خطر ابتلا به بیماری ها بر هیچکس پوشیده نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا