سلامت خانواده

از نوشیدن مایعات شیرین و کافئین دار در روزهای گرم خودداری کنید – خبرگزاری مهر ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، فرشته فزونی با تاکید بر لزوم رعایت الگوی تغذیه سالم و بیان نکات مهم برای جلوگیری از گرمازدگی و کم آبی در هوای گرم تابستان، گفت: برای جلوگیری از کم آبی بدن، مایعات کافی و ترجیحا آب آشامیدنی سالم بنوشید.

وی با بیان اینکه مصرف روزانه هشت لیوان مایعات به بزرگسالان سالم توصیه می شود، تصریح کرد: اما افراد مبتلا به بیماری های کلیوی باید در مورد میزان مصرف مایعات با پزشک خود مشورت کنند.

فزونی تاکید کرد: آب و مایعات را یکباره مصرف نکنید بلکه در طول روز کم کم میل کنید و بنوشید.

وی ادامه داد: برای طعم دادن به آب می توان از خلال لیموترش، توت، خیار، تخم شربتی، شیرین بیان، نعناع، ​​ریشه بیدمشک و گلاب استفاده کرد.

فزونی بیان کرد: استفاده از میوه های فصل نقش موثری در تامین آب بدن دارد اما به دلیل قند زیاد مصرف بیش از چهار واحد میوه در روز توصیه نمی شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با استفاده از میوه ها و سبزیجات به میزان مناسب مانند هندوانه، انگور، سیب، طالبی، سیب زمینیگیلاس، خیار، نعناع، ​​اسفناج، کاهو و کرفس در رژیم غذایی روزانه برای تامین آب و الکترولیت و جلوگیری از کم آبی بدن موثر هستند.

وی مصرف روزانه چندین وعده غذایی کوچک و سبک و پرهیز از غذاهای سنگین و حجیم را توصیه کرد و افزود: برای رفع تشنگی از انواع سبزیجات خام و پخته به صورت سالاد یا همراه غذا استفاده کنید.

فزونی با بیان اینکه در هوای گرم استفاده از غذاهای آبکی مانند سوپ، خورش و غذاهای کم چرب توصیه می شود، گفت: همچنین سوپ های تابستانی سبک (مانند سوپ ها). سیب زمینیسوپ دوغ، سوپ انار، سوپ سبزیجات)، دوغ کم نمک، آب جوشیده مصرف خیار و سالاد بیشتر از سایر غذاهای سنگین، پرکالری و چرب در فصل تابستان توصیه می شود.

وی بیان کرد: ترکیب ماست و خیار یا ماست با سبزیجات پخته نیز ارزش غذایی ماست را افزایش داده و تشنگی را رفع می کند.

فزونی با بیان اینکه نوشیدن مایعات شیرین و کافئین دار مانند قهوه، شکلات های کاکائویی، نوشابه و چای غلیظ باعث کاهش مایعات بدن می شود، تاکید کرد: از نوشیدن نوشیدنی های خیلی سرد خودداری کنید، زیرا باعث مشکلات گوارشی می شوند.

وی تاکید کرد: مصرف نوشابه های گازدار و غذاهای شیرین، غذاهای سنگین و دیر هضم مانند غذاهای چرب و خشک، سرخ کردنی و شور، جشنواره غذاهاگوشت های فرآوری شده و غذاهای نیمه آماده به دلیل افزودنی هایی مانند بسیاری از ادویه ها، نمک و شکر باعث افزایش تشنگی می شوند و نباید مصرف شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا