بهداشت و درمان

از مهاجرت پزشکان تا چالش طب سنتی

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، صد و نوزدهمین نشست از سلسله نشست های مجمع عمومی فرهنگستان علوم پزشکی در فرهنگستان ملی علوم پزشکی برگزار شد.

در این جلسه اعضای مستمر فرهنگستان علوم پزشکی به بررسی مسائل و مشکلات نظام سلامت پرداختند.

فاطمه رخشانی یکی از اعضای مجمع عمومی به موضوع مهم آموزش و توانمندسازی مردم برای مراقبت بهتر اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور به عنوان متولی سلامت که یک پزشک هم هست می تواند در این زمینه موثرتر باشد. ارتقای سواد سلامت جامعه نسبت به دولت های گذشته. نقش بازی کن

سپس محمدحسن قدیانی گفت: جامعه پزشکی با بحران مواجه است و نیازمند توجه بیشتر است و پایین بودن تعرفه های پزشکی باعث مهاجرت پزشکان و ناامیدی این قشر شده است.

در ادامه محسن ناصری همچنین با اشاره به اینکه طب سنتی علمی ایران با مقالات بی شمار و آموزش متخصصان به رتبه چهارم جهان پس از آمریکا، چین و هند رسیده است، گفت: متاسفانه حدود یک میلیون نفر در نام طب سنتی در حال حاضر این ظرفیت ارزشمند را از بین ببرد.

وی افزود: طب سنتی ایران 80 درصد سلامت محور است و امیدواریم موضوع طب سنتی در وزارت بهداشت ساماندهی شود.

در این جلسه حسن ابوالقاسمی یکی دیگر از اعضای مجمع عمومی به عدالت در توزیع منابع اشاره کرد و گفت: این موضوع باید در وزارت بهداشت مورد توجه قرار گیرد چرا که متخصصان داخلی و اطفال 10 برابر کمتر از سایر رشته های پزشکی درآمد دارند. مزارع و مغفول مانده اند. هستند

حسین ملک افضلی از دیگر اعضای مجمع عمومی ادامه داد: از نظر سلامت نیازمند تحول اساسی هستیم و اجتماعی شدن سلامت باید به عنوان پدیده ای با تفکر همه جانبه مورد توجه قرار گیرد و رسیدن به این هدف نیازمند تفکر عمیق در این امر است. زمینه و نظام سلامت باید از مردم و سایر نهادها برای رسیدن به این هدف بهره مند شود.

سید جمال الدین سجادی نیز در این دیدار خواستار تشکیل اتاق فکر در زمینه سلامت در سطح ملی شد و افزود: با اجرای دقیق طرح ادغام آموزش، پژوهش و درمان و اجرا می توان اقتدار جهانی را برای ایران محقق کرد. سیاست های کلی سلامت اما متاسفانه شاهد هستیم که بخشی از سیاست های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تاکنون در کشور اجرایی نشده است.

همچنین علیرضا خانکه گفت: ما به یک مرکز ملی پایش علم در کشور نیاز داریم و در عین حال که علم در حال رشد و پیشرفت است، بتواند پاسخگوی نسل حاضر و آینده باشد.

همچنین حسن فتحی آشتیانی عضو دائم فرهنگستان و رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به افزایش مشکلات سلامت روان در کشور گفت: 30 درصد افراد جامعه به خدمات سلامت روان نیاز دارند اما اکنون حتی در وزارت بهداشت هم صحبت از سلامت روان نیست. اختیارات و برنامه جامع مرتبط نداریم.

محمدباقر لاریجانی نیز در این جلسه گفت: باید به آموزش و پژوهش توجه ویژه شود و در سال های اخیر اگرچه توسعه آموزش و پژوهش ارزشمند بوده اما چالش هایی نیز داشته است و آموزش پزشکی باید منطقه محور باشد تا حل مشکلات مناطق محروم با توسعه هدفمند در استان های مختلف. حلش کنیم نه اینکه تعداد پزشکان در پست های مختلف عمومی و تخصصی با الگوهای پایتخت زیاد شود.

وی افزود: هوش مصنوعی در ترکیه، عربستان و امارات در حال توسعه است و باید در این زمینه ها پیشرفت کنیم.

لاریجانی ادامه داد: بودجه پژوهشی کشور باید سال ها به 2 درصد درآمد ناخالص برسد که هرگز تخصیص نیافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا