بهداشت و درمان

از مغزیجات تا غذاهای خانگی

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (سلامت جو)، مریم السادات پاک نژاد گفت: برای تهیه میان وعده برای کودکان در مدرسه از قبل برنامه ریزی کنید، زیرا دانش آموزی که صبحانه و میان وعده مناسب نمی خورد، بی حوصله می شود. ، خسته و بی خیال در مدرسه. است

او توصیه کرد که انواع آجیل مانند فندق، پسته، بادام، گردو یا آجیل شیرین مانند کشمش و مویز یا نخود به عنوان غذای کودکان مناسب است.

پاک نژاد افزود: آجیل را می توان در شیر پودر کرد یا با مقداری شیره انگور یا خرما مخلوط کرد. همچنین می توانید خرما را با انواع مغزها چرخ کرده و به صورت توپک در اختیار کودکان قرار دهید یا از مغزها بادام درست کنید.

این متخصص پزشکی ایرانی با بیان اینکه یبوست یکی از مشکلات رایج کودکان است، توصیه کرد که در غذای کودکان مقداری انجیر گنجانده شود.

پاک نژاد افزود: یکی از غذاهایی که برای کودکان بسیار مناسب است نارگیل رنده شده مخلوط با شکر است که به کودکان انرژی زیادی می دهد و بسیار مقوی است و بسیاری از بیماری های آنها را درمان می کند.

وی با بیان اینکه نخود از دسته حبوبات بسیار مفید است، تصریح کرد: می توانید از نخود برای تهیه انواع غذاها مانند فلافل، کتلت نخود، آرد لپه به صورت ساندویچ برای کودکان استفاده کنید و یا حتی نخود را بپزید و کره را اضافه کنید. و آویشن آب لیمو مخلوط کرد و به عنوان میان وعده به بچه ها داد.

پاک نژاد ادامه داد: انواع ساندویچ ها مانند املت، ساندویچ نان و پنیر با سبزی یا گردو یا مربا یا ساندویچ هایی مانند همبرگر خانگی، پوره سیب زمینی، فلافل و… برای کودکان مناسب است.

وی افزود: یک سری مواد غذایی مانند فرنی، شیر برنج و… پوسته رنگ زرد بیشتر برای بچه های لاغر و کوتاه قد مناسب است، همچنین سمنو، سوپ، عدس یا لوبیا به عنوان میان وعده خوب است.

این متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه میوه ها سرشار از ویتامین هستند و می توان آن را به عنوان میان وعده در مدرسه به دانش آموزان داد، گفت: سیب بهترین میوه برای کودکان به ویژه کودکانی است که دچار اضطراب و فشارهای عصبی هستند. رفلاکس آنها شکم دارند. حتی می توان آن را به کمپوت تبدیل کرد.

وی افزود: علاوه بر میوه ها می توان از سبزیجات پخته مانند هویج، شلغم یا لبو نیز به عنوان میان وعده دانش آموزان استفاده کرد. به خصوص در فصل سرد که سرماخوردگی شایع است.

پاک نژاد ادامه داد: نوشیدنی هایی مانند شیر عسلی، شیر با آجیل، شربت عسل یا شربت آب انگور مناسب است. همچنین شکر قهوه ای حل شده در شیر برای یبوست دانش آموزان مناسب است.

وی تصریح کرد: غذاهای سنتی ما اکثرا سالم هستند; انواع خورش ها، سوپ ها و خورش ها به شرطی که ادویه و نمک زیادی نداشته باشند، برای غذای اصلی دانش آموزانی که ساعات طولانی را در مدرسه می گذرانند، مناسب است.

پاک نژاد با اشاره به اهمیت خواب کودکان در دوران مدرسه گفت: کودکانی که مزاج خشک دارند عموماً لاغر هستند و به راحتی به خواب نمی روند. بنابراین باید غذاهایی بخورند که رطوبت دارند. خوردن کاهو یا سوپ یا استفاده محلی از روغن هایی مانند روغن کدو تنبل، روغن بادام، روغن بنفشه و شیر بادام به خواب راحت کمک می کند.

این کارشناس پزشکی ایران در پایان افزود: مشکلات جسمی و روحی دانش آموزان در مدرسه ارتباط تنگاتنگی با عدم تغذیه و الگوی غذایی دارد و تأثیر مستقیمی بر یادگیری آنها دارد، علاوه بر این والدین باید تغذیه مناسبی را به دانش آموزان ارائه دهند. مدارس نیز باید غذاها و تنقلات مناسب را در بوفه بفروشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا