سلامت خانواده

از مرهم گذاشتن بر درد مردم بم تا راهی برای درمان آبله در آفریقا

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز اول شهریور بزرگداشت مردان بزرگ و زن شجاع که در جهت شفای دردهای انسان ها فعالیت می کنند به نام پزشکان نام گذاری شده اند، پزشکانی که دغدغه سلامتی و آرامش روح و جسم انسان هاست و گاه مانند دوران کرونا و در خط مقدم سلامتی جان خود را فدا می کنند. ، از هیچ تلاشی برای نجات جان انسان از رنج دریغ نمی کنند. بیماری ها، در این بین خیل پزشکانی که تمام عمر برای سلامتی انسان خدمت می کنند و حرف نمی تواند زحمات و زحمات آنها را بیان کند، این بار صحبت از پزشکی است که مرزها را مانعی برای زدن مرهمی بر درد انسان نمی داند و علاوه بر تلاش برای نظام سلامت. کشور، طرف مرزها برای مداوای بیماران از هیچ کوششی دریغ نمی کند، این پزشک فداکار سیدناصر عمادی است که دامنه فعالیتش از مناطق محروم ایران تا نقاطی از خاورمیانه و شمال آفریقا رسیده است. و او را یکی از اعضای فعال جامعه پزشکان بدون مرز می دانند که مدال فلورانس را دریافت کرد. بلبل از کمیسیون اعطای مدال فلورانس بلبل که از یک فدراسیون بین بین المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر، کمیته بین المللی بین المللی صلیب سرخ و شورای بین المللی بین المللی پرستاران را پذیرفته است.

باید اساس دریافت مدال فلورانس را بدانیم بلبلتوجه به معیارهایی مانند شجاعت، فداکاری و آمادگی برای ارائه خدمت، فعالیت های عملی به نفع مجروحان، بیماران یا سایر قربانیان حوادث و جنگ و اقدامات ابتکاری در زمینه ارتقای کیفیت درمان یا آموزش که عمادی دریافت کرد. به عنوان جایزه پزشکی انجام داده است

سید ناصر عمادی، متخصص پوست و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران وی درباره دوران کودکی و تحصیلات خود به خبرنگار ایمنا گفت: متولد استان مازندران و شهرستان قائم شهر هستم، دوران راهنمایی و دبیرستان را در این شهر گذراندم، شغل پدرم دامداری بود و به طبع گله داری نیز می کردم. چوپانی و در بهار و تابستان که فصل تابستان بود دامداری را شروع می کردیم تا بتوانیم روزی زمستان خود را تامین کنیم.

وی در سال 1364 پس از اتمام تحصیلات او وی به عنوان بسیجی در جبهه جنوب و غرب کشور حضور یافت و سرانجام در جنگ مجروح و جانباز شد سپس در سال 1365 تحصیلات خود را در رشته پزشکی در بابل آغاز کرد و در رشته پوست در دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه تحصیل داد.

این پزشک دردآشنا در سال 1383 پس از اخذ تخصص از دانشگاه علوم پزشکی تهران، اگرچه می توانست در تهران مطب و دستمزد بسیار مطلوبی برای انجام جراحی های زیبایی داشته باشد، اما ترجیح داد نقش مهم تری در درمان داشته باشد. درد بیماران پوستی به همین دلیل وقتی از دانشگاه فارغ التحصیل شد به شهر بم رفت، شهری که اخیراً دچار زلزله شده بود و مردم به دلیل خرابی ها و آلودگی هایی که وجود داشت به بیماری سالیسیلیک مبتلا شده بودند، اما هنوز خبری از آن نبود. متخصص پوست وجود دارد شهر نبود به طوری که از 40 هزار نفر جمعیت بم حدود 15 هزار نفر به جذام مبتلا بودند. سیدناصر عمادی اما به گونه ای دیگر و با حضور در این شهر و تلاش برای جلوگیری از شیوع هر چه بیشتر دردی از مردم دیار بم تسکین داد. سالک به درمان بیماران و ارائه آموزش در این زمینه پرداخت و در یک سال در 60 مدرسه حضور یافت و راهکارهای پیشگیری و درمان سالک را آموزش داد که تاثیر بسزایی در مقابله با این بیماری داشت و تعداد بیماران طی دو سال به کمتر از 1000 نفر رسید. .

عمادی کنترل سالک در بم را تجربه بسیار خوشایندی می داند و می گوید: اگر از من بپرسند که دلیل این موفقیت کدام روش است، می گویم حاصل آموزش هایی است که در بم به مردم ارائه کردیم و آنها فهمیدند سالک چیست. و بهترین درمان برای آن چیست؟

او در بم دور از خانواده اش در یک کانکس زندگی می کرد و حتی گاهی مجبور می شد در چادر بخوابد، با اینکه مشکلات زیادی داشت اما توانست تجربه بزرگی کسب کند و معتقد است حضور در بم برای او تجربه بسیار خوبی بوده است. در طول یاد گرفته است که چگونه با اپیدمی بیماری های عفونی مقابله کند.

این پزشک فداکار که متخصص پوست است و می توانست در این زمینه درآمد زیادی داشته باشد، تلاش برای سلامت مردم را سرمایه خود می داند و فکر می کند باید برای بیماران مفید باشد تا باری از دوش سلامت کشور برداشته شود. سیستم رسالت پزشک بودن فقط در بیمارستان است. نشستن بلد نیست و اولویتش حضور در مناطق محروم کشور و بعد در کشورهایی است که مردم آن سوی مرزها نیاز به درمان دارند.

وی معتقد است: پزشکان به غیر از دارو و درمان، مسئولیت بزرگ دیگری به نام آموزش را بر عهده دارند که اگر مردم از درمان و راه های پیشگیری از یک بیماری اطلاع داشته باشند، کمک بزرگی به نظام سلامت می شود.

او پس از تجربه بمب در سال 2007 تصمیم گرفت برای جلوگیری از سرایت بیماری که مردم هرات و کابل را درگیر کرده بود به افغانستان سفر کند. در هنگام مهاجرت احتمال انتقال بیماری وجود دارد.

نظر عمادی این است که مردم خانواده او هستند و باید در کنار بیمارانی که نیاز به درمان در آن سوی مرزهای کشور دارند باشد، به همین دلیل برای جلوگیری از شیوع بیماری که احتمال ورود آن از افغانستان به ایران وجود داشت، تصمیم گرفت به این کشور سفر کند. کابل و هرات و به داکتران خود بیاموزند که چگونه با این بیماری مبارزه کنند.

او معتقد است که نقش پزشک تنها به حضور در بیمارستان و مطب خلاصه نمی شود و گاهی باید از مسیر خارج شویم. دفتر که هر روز در آن حضور داریم فراتر برویم و در روستاها و مناطق محروم کشور یا حتی فراتر از مرزها خدمت کنیم تا مرهمی بر درد بیماران باشیم زیرا با این کار نه تنها سلامتی و سلامتی را به ارمغان خواهیم آورد. رفاه بلکه عشق و دوستی برای مردم این کره خاکی است. ما در حال انتقال خاک هستیم، نباید فراموش کنیم که پزشکی در حال گسترش عشق است و فرهنگ تندرستی با فرهنگ عشق و دوستی آمیخته شده است. با نگاه به سلامت و تندرستی می توانیم دین خود را ترویج کنیم و فرهنگ ایرانی را در تمام دنیا ترویج دهیم.

عمادی از سال 2006 به کشورهایی مانند افغانستان، عراق، پاکستان و کشورهای آفریقایی مانند کنیا، تانزانیا، سومالی، سودان و زیمبابوه سفر کرد و بیماران زیادی را معالجه کرد و به دانشجویان پزشکی در مورد بیماری‌های پوستی آموزش‌های مؤثری ارائه کرد، زیرا در برخی از کشورها این امر وجود نداشت. متخصص پوست آفریقایی

این متخصص پوست می گوید: با نگاه انسان دوستانه به کشورهای آفریقایی سفر کردم اما حضورم در این کشورها نتایج خوبی از جمله حضور دانشجویان پزشکی در ایران و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی به این کشورها را به همراه داشت. بیماران، من هم نماینده فرهنگ و توانایی های ایران بودم.

از مرهم گذاشتن بر درد مردم بم تا راهی برای درمان آبله در آفریقا

عمادی در خصوص وظایف پزشکان بدون مرز در کشورهای دارای وضعیت نامناسب بهداشتی می گوید: پژوهش، آموزش و درمان از مهمترین اولویت های پزشکان بدون مرز به منظور شناسایی بیماری ها، پیشگیری و در نهایت درمان بیماران است، این پزشکان با همکاری The World. سازمان بهداشت در حال انجام اقدامات لازم برای آماده سازی کمبود دارو و تجهیزات تخصصی است تا رنج بیماری را از روح و جسم انسان دور کند.

اکنون شیوع آبله میمون در آفریقا بهانه ای شده است تا این پزشک دلواپس راه حلی برای کنترل این ویروس سرکش آن سوی مرز بیابد.

بیایید از همه این ماجراجویی ها بگذریم. گویی سید ناصر عمادی زندگی را جور دیگری تعبیر می کند و با همه سختی هایی که در این سال ها کشیده و دوری از خانواده اش هنوز دست از معالجه بیماران رنج کشیده برنداشته و معتقد است گاهی باید از مرزها عبور کرد. و زنده باد او هدیه جدیدی به خود و هموطنان و مردم جهان داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا