سلامت خانواده

از صرافی برق بگیرید

گزارش کردن اقتصاد آنلاین به گفته وزارت نیرو، در شرایط کنونی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر با هدف کمک به حفظ محیط زیست و کاهش مصرف سوخت های فسیلی به یک نیاز جهانی تبدیل شده است و به همین دلیل وزارت نیرو در تلاش است. افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر در قالب برنامه های مختلف. انرژی های تجدیدپذیر در سبد مصرف برق کشور.

از جمله مشترکین پرمصرفی که برای حمایت از اقتصاد انرژی های تجدیدپذیر و تامین بخشی از برق مصرفی خود نیاز به خرید یا تولید انرژی های تجدیدپذیر دارند، باید به ادارات و دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 اشاره کرد که بخش بسیار مهمی است که عبارت است از: در اوج بار حدود 20 درصد برق مصرفی کشور را تشکیل می دهند و اگر به سمت تامین برق از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر سوق داده شوند، نقش مهمی در حفظ پایداری شبکه سراسری و تداوم خدمات پایدار به مردم خواهند داشت.

با هدف تحقق این مهم، کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون خدمات کشوری موظف شدند از ابتدای سال جاری 5 درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر و پاک تامین کنند و این میزان طی دوره چهار ساله تا 20 سالانه 5 درصد افزایش می یابد.

بر اساس این گزارش، در راستای اجرای ماده 8 شورای عالی کشور، آیین‌نامه اجرایی تامین حداقل 20 درصد برق مصرفی مشترکان واجد شرایط از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک توسط وزیر نیرو ابلاغ شده است. و در صورت عدم رعایت این موضوع، مصرف انرژی این مشترکین به تناسب با درصد مربوطه بر اساس حداکثر نرخ تابلو برق سبز بورس انرژی در قبض برق این مشترکین محاسبه می شود.

در واقع اگر اداره ای به هر دلیلی 5 درصد برق مصرفی خود را در سال جاری از انرژی های تجدیدپذیر و بورس انرژی خریداری نکند، شرکت های توزیع برق 5 درصد از سهم تجدیدپذیر خود را خریداری کرده و آن پول را در قبض اعمال می کنند.

این گزارش می افزاید، مشترکان مشمول این قانون می توانند تمام یا قسمتی از برق مصرفی خود را از تابلو برق سبز به یکی از طرق از جمله احداث نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک برای هر یک از ساختمان های مشترکین مشمول خریداری کنند یا به طور جمعی برای چندین ساختمان ارائه فرم فیزیکی یا گواهی برق تجدیدپذیر و انعقاد قرارداد دو جانبه با نیروگاه تجدیدپذیر در چارچوب قوانین و مقررات جاری.

همانطور که گفته شد در صورت عدم اجرای قانون، شرکت های توزیع به نمایندگی از این دفاتر اقدام به خرید برق از بورس خواهند کرد و هزینه ای معادل حداکثر نرخ برق تابلوی سبز بورس انرژی را در قبوض خود اعمال می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا