سلامت خانواده

از سایه ترس تا طلوع زندگی در مقابله با ایدز

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایدز یک بیماری است چالش برانگیز تاریخچه ای تلخ و دردناک دارد و زندگی میلیون ها انسان را تحت تاثیر قرار داده است. ایدز و مبارزه با آن حکایت از شجاعت، عزم و همبستگی دارد و هر قدم کوچک در مبارزه با ایدز نشان دهنده یک پیروزی بزرگ در برابر تاریکی است.

ایدز توسط ویروس اچ‌آی‌وی ایجاد می‌شود که به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها کاهش می‌دهد و دانستن نحوه انتقال این بیماری می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیشتر این ویروس کمک کند.

آمارها نشان می دهد که تعداد مبتلایان به ایدز در جهان به حدود 38 میلیون نفر رسیده است، آنچه به عنوان آمار جهانی ایدز در سایت سازمان ملل آمده است، به شرح زیر است: در سال 2021، 38 میلیون و 400 هزار نفر در جهان خواهند بود. آلوده به ویروس اچ آی وی یک میلیون و 500 هزار نفر به این ویروس مبتلا شدند و 650 هزار نفر بر اثر ایدز جان خود را از دست دادند که از این تعداد 110 هزار نفر کودک و نوجوان بودند.

در واقع برای کنترل تعداد مبتلایان به این بیماری آگاهی از اهمیت بالایی برخوردار است اما در این بین فرهنگ سازی در جامعه به منظور کاهش برچسب های اجتماعی به افراد درگیر با این بیماری می تواند محیطی امن برای حمایت فراهم کند. و با آنها رفتار کنید و پذیرش را افزایش دهید. اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری.

ایدز نه تنها یک چالش پزشکی، بلکه یک معضل اجتماعی و انسانی است که همبستگی و تلاش همگان را می طلبد و با توجه به پیشرفت های علمی و درمان های نوین، امید به آینده ای بهتر برای همه مبتلایان به این بیماری بیش از پیش روشن است.

ترس و نگرانی هنوز وجود دارد

ابوالفضل حجاری، کارشناس برنامه HIVایدز، هپاتیت و بیماری های رفتاری مرکز بهداشت اصفهان وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ایدز و راه های انتقال آن اظهار می کند: HIV یک بیماری است. منتقل شده است این بیماری از طریق خون و تماس جنسی منتقل می شود و افراد باید توجه داشته باشند که این بیماری از طریق تماس های مشترک مانند سوار شدن در تاکسی، استخر، دست دادن و ظروف غذاخوری قابل انتقال نیست.

وی با بیان اینکه ورود خون های آلوده به کشور در دهه 60 منجر به شیوع این بیماری در کشور و سپس مشاهده آن در معتادان تزریقی شد، افزود: با توجه به اینکه این بیماری درمانی نداشت، شیوع آن منجر به وحشت بسیاری از مردم

کارشناس برنامه HIV، ایدز، هپاتیت و بیماری های رفتاری مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه از ابتدا نگاه منفی به این بیماری وجود داشت و این نگاه منفی همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: با وجود پیشرفت علم و وجود آموزش و پرورش و فرهنگ در مورد این بیماری برخی از بیماران مبتلا به HIV هنوز از شناسایی شدن می ترسند.

هاجری با اشاره به اینکه گاهی دیده می شود که خدماتی به افراد مبتلا به این بیماری ارائه نمی شود، ادامه می دهد: زمانی که بیمار مبتلا به اچ آی وی به این درجه از درک رسیده که بیماری خود را به دیگران اطلاع می دهد، خدمات دهندگان نیز باید این موضوع را درک کنند. وضعیت ، خدمات بهتری به او ارائه دهد.

خدمات HIV رایگان است

وی با بیان اینکه از سال 1389 به تدریج تعداد موارد کشف شده به سمت انتقال از طریق رابطه جنسی در حال افزایش است و بیش از 70 درصد از بیماران شناسایی شده از این طریق به این بیماری مبتلا شده اند. بنابراین با توجه به شرایط موجود، با در نظر گرفتن آموزش، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، باید در جهت تغییر این الگو گام برداشت.

کارشناس برنامه اچ آی وی، ایدز، هپاتیت و بیماری های رفتاری مرکز بهداشت استان اصفهان با تاکید بر اینکه در صورت عدم محافظت از افراد دارای رفتارهای پرخطر یا مواجهه شغلی عدم تحرک با خون یا سرنگ به مراکز مشاوره رفتاری مراجعه کنند، می افزاید: بیماری اچ آی وی تنها بیماری است که چنین خدمات تشخیصی، درمانی، آزمایشگاهی و دارویی رایگان دارد.

هاجری با بیان اینکه خدمات تشخیص HIV در تمامی مراکز 27 شهرستان استان اصفهان وجود دارد و به راحتی قابل دسترسی است، می افزاید: یکی از راه های انتقال اچ آی وی انتقال از مادر به کودک است. HIV گرفته می شود، در استان اصفهان بیش از 60 نوزاد متولد شده از مادران مبتلا به این بیماری سالم بودند و این یکی از موفقیت های استان اصفهان است.

وی تصریح می کند: از افرادی که به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه می کنند و یا به آنها مراجعه می کنند، آزمایش اچ آی وی گرفته می شود و برای بیماران شناسایی شده به صورت دوره ای آزمایشات مربوطه برای بررسی وضعیت سیستم ایمنی انجام می شود و دارو به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد. می گیرد

ما در شناسایی افراد مبتلا به این ایدز با چالش روبرو هستیم

کارشناس برنامه HIV، ایدز، هپاتیت و بیماری های رفتاری مرکز بهداشت استان اصفهان ادامه می دهد: شناسایی افراد مبتلا به این بیماری همچنان چالش بزرگی است و برخی از افراد دارای رفتارهای پرخطر محافظت نشده یا مواجهه شغلی و شغلی هستند. عدم تحرک با عوامل خطر از مراجعه به مراکز درمانی و مثبت شدن نتیجه آزمایش می ترسند که منجر به عدم شناسایی به موقع بیماران می شود.

هاجری با تاکید بر لزوم افزایش سطح سواد سلامت جوامع در خصوص این بیماری می گوید: 83 درصد موارد فعال در استان اصفهان وجود دارد. در واقع 83 درصد بیماران شناسایی شده دارای پرونده فعال و مراجعات مستمر هستند و 96 درصد از این افراد خدمات درمانی و درمانی خود را به طور منظم دریافت کرده اند.

وی با بیان اینکه بیماری 95 درصد بیماران تحت درمان در استان اصفهان کنترل شده است، می افزاید: از ابتدای دهه 60 تاکنون حدود 1000 بیمار مبتلا به اچ آی وی در استان اصفهان شناسایی شده که شامل تمامی گروه های سنی و جنسیتی می شود. برخی از این افراد به دلیل کهولت سن، عوارض بیماری یا دلایل دیگر در این سال ها جان خود را از دست داده اند.

کارشناس برنامه اچ آی وی، ایدز، هپاتیت و بیماری های رفتاری مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه حدود 530 بیمار HIV در استان اصفهان وجود دارد که 81 درصد آنها مرد و 19 درصد زن هستند، می افزاید: بر اساس میانگین سه سال گذشته در استان 70 درصد انتقال این بیماری از طریق رابطه جنسی بوده و دلیل آن این است که در دهه 70 حدود 90 درصد از بیمارانی که از طریق اعتیاد تزریقی شناسایی شده بودند به این بیماری مبتلا بودند.

از سایه ترس تا طلوع زندگی در مقابله با ایدز

HIV دیگر کشنده نیست

بهاره روح اللهی، پزشک و مشاور بیماری های رفتاری وی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بیماری اچ آی وی یک بیماری عفونی قابل کنترل است که در صورت تشخیص به موقع و درمان مستمر، بیمار عمر طولانی و زندگی عادی خواهد داشت و هیچ عارضه ای سلامت او را تهدید نمی کند. در واقع این بیماران با تحت درمان بودن، نه تنها بیماری خود را کنترل می کنند، بلکه انتقال این بیماری را به افراد دیگر و اطرافیان خود نیز به صفر می رسانند.

وی با بیان اینکه با روش های درمانی موجود برای این بیماری، HIV دیگر یک بیماری کشنده محسوب نمی شود و از آن به عنوان یک بیماری عفونی قابل کنترل یاد می شود، افزود: کنترل پذیری این بیماری در صورتی محقق می شود که فرد از بیماری خود مطلع شود. و جهت خدمات و درمان به مراکز مربوطه مراجعه نمایید.

پزشک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری نواب صفوی بیان می کند: تنها راه تشخیص بیماری انجام آزمایش اچ آی وی است و در آزمایش های عادی که افراد انجام می دهند، آزمایش اچ آی وی وجود ندارد و فرد باید درخواست جداگانه ای از خود ارائه کند. دکتر برای انجام این آزمایش

روح اللهی ادامه می دهد: بیماری HIV به گونه ای است که فرد تا سال ها علائم این بیماری را ندارد و اگر تشخیص این بیماری بر اساس علائم باشد، فرصت تشخیص به موقع و مداخله درمانی را از دست می دهد و به دلیل بدون علامت بودن این بیماری فقط آزمایش HIV تعیین می کند که آیا افراد مبتلا به این بیماری هستند یا خیر.

زندگی با بیماران HIV مثبت نگران کننده نیست

وی تصریح می کند: برخی از مبتلایان به اچ آی وی به دنبال درمان این بیماری نیستند و در واقع باورهای غلط و نگرش های منفی نسبت به این بیماری باعث ترس و وحشت افراد شده و این بیماری را صعب العلاج و کشنده می دانند.

پزشک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری نواب صفوی با بیان اینکه برخی افراد نیز نگران افشای اطلاعات خود هستند، ادامه می دهد: باورهای غلط درباره این بیماری باید اصلاح شود. این بیماری با درمان های موجود به خوبی قابل کنترل است و اطلاعات بیماران HIV مثبت کاملاً محرمانه خواهد ماند و این یکی از اصول کار در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری است.

روح اللهی با بیان اینکه کلیه خدماتی که در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری برای تشخیص و درمان به افراد ارائه می شود رایگان است، گفت: ویروس اچ آی وی به گلبول های سفید خون حمله کرده و در داخل آنها زنده می ماند و اگر گلبول های سفید از بدن خارج شود این ویروس انجام می دهد. زنده نمی ماند و می میرد

وی تصریح کرد: مردم نگران نباشند که آلودگی در محیط وجود دارد یا نگران زندگی با افراد مبتلا به HIV باشند. .

درمان؛ راهی برای کنترل علائم و عوارض HIV و کاهش خطر انتقال

پزشک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری نواب صفوی با بیان اینکه اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ مشترک و هرگونه تماس با وسایل تیز و برنده که با خون تماس پیدا می کند می تواند منجر به انتقال بیماری شود، افزود: انتقال از مادر به نوزاد نیز می باشد. راه های انتقال این بیماری به این صورت است که در صورت عدم تشخیص مادران مبتلا به HIV، این ویروس در دوران بارداری، زایمان و یا شیردهی به جنین و نوزاد آنها منتقل می شود.

روح اللهی بیان می کند: همه مادران باردار باید آزمایش HIV انجام دهند تا در صورت ابتلا به این بیماری، خطر انتقال این ویروس به جنین کاهش یابد. بنابراین توصیه می شود افراد از رفتارهای پرخطر محافظت نشده پرهیز کنند و از سرنگ و سوزن یکبار مصرف برای تزریق استفاده کنند و از ابزار تیز شخصی استفاده کنند.

وی ادامه می دهد: تحت تاثیر ویروس اچ آی وی، سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و پس از چند سال علائم بیماری ظاهر می شود و درمان باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود و همچنین با راهکارهای درمانی، تعداد ویروس های اچ آی وی به شدت کاهش می یابد و با علم با راهکارهای درمانی موجود و موجود، این بیماری به شدت ضعیف می شود و در نتیجه فرد علائم و عوارضی را تجربه نمی کند و با توجه به کاهش تعداد ویروس ها، این احتمال وجود دارد. انتقال بیماری نیز کاهش می یابد. در حال حاضر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما این بیماری به خوبی کنترل می شود.

از سایه ترس تا طلوع زندگی در مقابله با ایدز

درمان‌های مؤثر برای ایدز شامل داروهای ضد رتروویروسی است که می‌توانند تکثیر ویروس را کنترل کرده و پیشرفت بیماری را کند کنند، به نام داروهای ضد رتروویروسی. رتروویروسی (ARVs) می تواند به افراد مبتلا به ایدز کمک کند زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشند و دسترسی به این درمان ها و حمایت از افراد مبتلا به ایدز نقش مهمی در کاهش بار جهانی این بیماری دارد.

با این حال، همچنان چالش‌های فراوانی بر سر راه مقابله با ایدز و عدم دسترسی به درمان‌های مؤثر در برخی نقاط جهان وجود دارد، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و تبعیض همچنان مانعی بر سر راه کنترل این بیماری و کاهش تعداد مبتلایان و اثرات این بیماری و تلاش‌های جهانی برای افزایش آگاهی، بهبود دسترسی به درمان‌ها و آموزش عمومی می‌تواند به پیشرفت در مبارزه با ایدز و ساختن جهانی بهتر و سالم‌تر کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا