سلامت خانواده

از ذخیره استراتژیک دارو غافل شدیم/ منتظر انسولین نیستیم – خبرگزاری مهر ایران و جهان

هادی احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همه چیز به مدیریت صحیح حوزه دارویی برمی گردد و این مدیریت صحیح نیازمند آمار و ارقام صحیح و نقدینگی و تامین ارز مناسب است.

وی با عنوان این مطلب که حدود 12 میلیون بیمار دیابتی داریم و این تعداد روز به روز در حال افزایش است، افزود: ویال سلام انسولین سال ها با قلم های انسولین جایگزین شده است هستند زیرا بیماران از قلم های انسولین استقبال می کنند.

احمدی ادامه داد: قلم های انسولین بر اساس عملکرد به چند دسته از جمله سریع تقسیم می شوند اثرانسولین های کوتاه اثر و طولانی اثر و مخلوط.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران با اشاره به کمبود یک نوع انسولین وارداتی گفت: این انسولین سریع است. اثر و متوسط اثرمتاسفانه مدتی است که کمبود در کشور وجود دارد.

وی افزود: تولید انسولین در داخل کشور داریم، دو شرکت تحت لیسانس انسولین قلم تولید می کنند و به زودی دو شرکت دیگر به آنها اضافه می شود، اما پزشکان و بیماران به انسولین خارجی که کمبود داریم عادت کرده اند و آمده اند. به یک نتیجه گیری هستند.

مدیر روابط عمومی انجمن داروسازان ایران گفت: به طور متوسط ​​ماهانه 800 هزار قلم از این نوع انسولین در کشور نیاز است که سازمان غذا و دارو باید به هر نحوی واردات این 800 هزار قلم را مدنظر قرار دهد. بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان غذا و دارو در تیرماه، گفتند تامین کننده خارجی مشکل دارد و مبلغ اختصاص یافته به کشورمان یک چهارم کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: انسولین دارویی نیست که منتظر آن باشیم، بلکه باید مشکلات را پیش بینی کرد و سازمان غذا و دارو حداقل 6 ماه موجودی در کشور داشته باشد. من تعجب می کنم که چرا دوستان در سازمان غذا و دارو به این ذخیره استراتژیک توجه نکردند که اگر کمبود دارو داشتیم حتی کارخانه سازنده هم دچار مشکل می شد.

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا سازمان غذا و دارو را مقصر اصلی می دانید که نتوانسته به درستی تخصیص و مدیریت کند، گفت: بله، سازمان غذا و دارو مقصر است. می من می دانم چرا که باید مقدمات را پیش بینی کند و باید ذخیره استراتژیک دارو در کشور داشته باشیم تا کمبود نداشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا پزشکان و بیماران انسولین کمیاب خارجی را ترجیح می دهند، افزود: انسولین ایرانی یکی دو سال است که تولید می شود و هنوز ناشناخته است. برخی از پزشکان هنوز آشنایی کاملی با تولیدات داخلی ندارند و معمولا برند می نویسند. بیماران به آن عادت کرده اند هستند و تغییر ذائقه بیماران بسیار مشکل است. توضیح اثربخشی طب ایرانی برای بیماران و پزشکان زمان زیادی می برد، باید در کنگره ها و همایش ها تاثیرگذاری این محصول را توضیح داد، اما زمان می برد. آنچه مسلم است این است که حداقل باید 50 درصد در داخل تولید کنیم و 50 درصد واردات داشته باشیم. 50 درصدی که باید وارد شود، چنین مشکلاتی داریم که متاسفانه دلیل اصلی آن در برنامه است کوچک برای تهیه دارو می من می دانم.

احمدی در پاسخ به این سوال که گفتید قرار است دو شرکت دیگر به تعداد شرکت های تولید کننده انسولین در کشور اضافه شود، آیا در تامین مواد اولیه مشکلی نخواهیم داشت، گفت: قطعا در تامین مواد اولیه مشکل داریم. مشکل بزرگ ما در حوزه پزشکی نقدینگی است، بارها اعلام کرده ایم که وقتی در صنعت دارو کمبود نقدینگی داریم این مشکلات را داریم. زمانی که سازمان غذا و دارو برای سال 1403، 125 تلاش برای طرح داروساز درخواست می کند و مجلس با تلاش 75 موافقت می کند، بالاخره یک جایی خودش را نشان می دهد. کمبود نقدینگی بلای جان صنعت داروسازی کشور است، چه در تامین مواد اولیه، چه در تولید و چه در عرضه. باید تلاش کنیم منابع مالی پایدار را برای صنعت دارو کنار بگذاریم و حداقل ۶ ماه ذخیره استراتژیک داشته باشیم. متاسفانه این برنامه کوچک من می بینم اینطور نیست و کمبود نقدینگی دلیل دیگری شده است.

وی ادامه داد: البته لازم به ذکر است که سازمان غذا و دارو تنها نهادی نیست که در فرآیند تامین منابع مالی پایدار برای تامین دارو نقش دارد، سازمان های دیگری مانند سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نیز درگیر هستند. ما نمی توانیم فقط سازمان غذا و دارو را مقصر بدانیم، هرچند سازمان غذا و دارو باید تمهیدات لازم را فراهم کند.

احمدی افزود: باید پزشکان را متقاعد کنیم که از انسولین و تمام داروهای تولید داخل استفاده کنند که این امر نیاز به زمان دارد. زمانی که یک دارو کم باشد، مصرف القایی افزایش می یابد و در بیماران، داروها در خانه ذخیره می شوند. زمانی که کمبود دارو وجود دارد باید دو تا سه برابر آن دارو تهیه کنیم تا مصرف القایی از بین برود و این یک بحث روانی است. باید فرهنگ سازی شود و مردم کمک کنند و مسئولان سازمان غذا و دارو تمهیدات لازم را فراهم کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در پایان گفت: امیدواریم با روی کار آمدن رئیس جدید سازمان غذا و دارو شرایطی در این سازمان حاکم شود تا کمتر از این مشکلات برخوردار شویم. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا