بارداری

ارتباط آلودگی هوا و کاهش موفقیت درمان ناباروری

به گزارش سلامت جو به نقل از مهر از مدیسین نت، محققان دریافتند زنانی که در دو هفته قبل از جمع آوری تخمک هایشان برای IVF به شدت در معرض آلودگی ذرات معلق بودند، در مقایسه با زنانی که کمترین تماس را داشتند، شانس بیشتری برای تولد زنده داشتند. تقریبا 40 درصد کمتر است.

دکتر سباستین لترسیچ، متخصص زنان و زایمان در بیمارستان زنان کینگ ادوارد مموریال در استرالیا و سرپرست تیم تحقیقاتی می گوید: «این یافته ها نشان می دهد که آلودگی بر کیفیت تخمک ها تأثیر منفی می گذارد.

در IVF، تخمک زن با اسپرم مرد در آزمایشگاه بارور می شود. سپس جنین به دست آمده برای رشد به یک زن منتقل می شود.

برای این مطالعه، محققان نزدیک به 3700 انتقال جنین منجمد از بیش از 1800 بیمار را در یک دوره هشت ساله در منطقه پرت استرالیا تجزیه و تحلیل کردند.

این مطالعه غلظت آلاینده‌های هوا را 24 ساعت، دو هفته، چهار هفته و سه ماه قبل از بازیابی تخمک بررسی کرد تا ببیند چگونه آلودگی ممکن است بر موفقیت IVF تأثیر بگذارد.

محققان دریافتند که بیشترین قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات PM10 احتمال تولد زنده را تا 38 درصد کاهش می دهد. ذرات PM10 معمولاً 10 میکرومتر قطر دارند و می توانند شامل گرد و غبار، گرده و کپک باشند.

محققان همچنین دریافتند که افزایش قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات ریز PM2.5 – که معمولاً ناشی از اگزوز وسایل نقلیه و فعالیت‌های صنعتی است – با احتمال کمتر تولد زنده مرتبط است.

محققان افزودند که این اثر منفی آلودگی هوا حتی با وجود اینکه کیفیت هوا به طور کلی در طول دوره مطالعه عالی بود، مشاهده شد.

لترسیچ گفت: «تغییرات آب و هوا و آلودگی همچنان بزرگترین تهدید برای سلامت انسان است و تولید مثل انسان نیز از این قاعده مستثنی نیست. “به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آلاینده ها باید یک اولویت کلیدی بهداشت عمومی باشد.”

این مطالعه مهم ارتباط معنی داری بین آلودگی هوا و میزان موفقیت کمتر IVF را نشان می دهد. این یافته ها بر ضرورت توجه مستمر به عوامل محیطی در سلامت باروری تاکید دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا