سلامت خانواده

اخراج افغان ها از ایران آغاز شد/ 1000 نفر در یک روز!

گزارش کردن اقتصاد آنلاینوزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان اعلام کرده است که روزانه به طور متوسط ​​2000 مهاجر افغان از ایران و پاکستان به اجبار اخراج و به کشور بازگردانده می شوند. رسانه خبری هشت صبح در این باره نوشت: این وزارتخانه روز شنبه 19 جوزا در بیانیه ای نوشت که طی دو روز گذشته بالغ بر 1640 پناهجو از این دو کشور اخراج شده اند.

اخراج دسته جمعی افغان ها از ایران

بر اساس این بیانیه، ایران روز گذشته (جمعه 18 جوزا) بیش از 1000 پناهجوی افغان را اخراج کرده است.

یک روز قبل از آن نیز 640 پناهجو از پاکستان به کشور بازگشتند.

بر اساس اطلاعات این وزارت، 800 مهاجر افغان از گذرگاه مرزی تورخم و بیش از 200 پناهجو از سپینبولدک قندهار وارد افغانستان شده اند.

طالبان گفته اند که در یک هفته گذشته حداقل 14000 پناهجوی افغان به شمول زنان و کودکان به اجبار از ایران و پاکستان اخراج شده اند.

وزارت مهاجران و عودت کنندگان طالبان افزود که تعداد زیادی از پناهجویان که وارد کشور شده اند از سازمان های بین المللی کمک گرفته اند.

لازم به ذکر است که پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از شهروندان این کشور به دلیل چالش های اقتصادی و امنیتی به کشورهای همسایه آواره شده اند.

این در حالی است که چندی پیش ائتلاف نهادهای امدادی در امتداد خط دیورند اعلام کرد که از 24 سنبله سال گذشته تا 27 اسفند سال جاری حدود 590 هزار مهاجر افغان به کشور بازگشته اند.

روز چهارشنبه دوم جوزا، این موسسه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که بیش از 376 هزار مهاجر از گذرگاه تورخم به افغانستان و بیش از 196 هزار پناهجو از سپینبولدک قندهار به افغانستان بازگشته اند.

اخراج افغانها از ترکیه

در پی تحولات اخیر در افغانستان، تعداد مهاجران افغان در ترکیه افزایش یافته است که بیشتر آنها قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی را دارند. این در حالی است که سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرده است که ترکیه پس از روی کار آمدن طالبان، 1800 مهاجر افغان را اخراج کرده است و این روند با وجود بحران انسانی در افغانستان ادامه دارد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که مقامات این کشور انتظار دارند با اجرای برنامه های جدید از تعداد مهاجران افغانی که به دنبال پناهندگی هستند با توجه به تحولات اخیر در این کشور بکاهند.

رئیس هلال احمر ترکیه هدف از این اقدام جدید را کاهش مهاجرت مهاجران افغان عنوان کرد. به صورت آزمایشی ۶۵ شرکت کوچک در بخشی از کابل توسط هلال احمر ترکیه ایجاد شده است و این کار با بازخورد مردم محلی و تکمیل آن از مهاجرت بیشتر مردم افغانستان جلوگیری می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا