بارداری

احتمال بارداری در چه روزهایی بیشتر است؟

به گزارش سلامت جو به نقل از مدیکال نیوز تودی، زمان بندی دقیق بیش از هر چیز دیگری برای باردار شدن مهم است. اسپرم می تواند تا 5 روز در داخل بدن زندگی کند، اما تخمک فقط 12 تا 24 ساعت می تواند زنده بماند.

زنان در یک یا دو روز پس از تخمک گذاری، زمانی که تخمدان ها یک تخمک آزاد می کنند، بیشترین باروری را دارند. اما امکان باردار شدن در روزهای منتهی به تخمک گذاری وجود دارد، زیرا اسپرم می تواند چندین روز در بدن زن زنده بماند.

احتمال بارداری در چرخه قاعدگی زنان به شدت تحت تأثیر زمان تخمک گذاری است. تخمک گذاری معمولاً حدود 14 روز قبل از شروع قاعدگی بعدی شما اتفاق می افتد، در این زمان تخمک از تخمدان آزاد می شود و برای بارور شدن آماده می شود. به طور کلی، احتمال بارداری در روزهای نزدیک به تخمک گذاری بیشتر است.

روزهایی در چرخه قاعدگی که کمترین احتمال بارداری را دارید به عنوان «دوره ایمن» شناخته می شود.

سیکل قاعدگی چند روزه است؟

متوسط ​​چرخه قاعدگی افراد بین 28 تا 32 روز است. برخی از افراد چرخه های کوتاه تری دارند، در حالی که برخی دیگر چرخه های بسیار طولانی تری دارند.

اولین روز پریود یک فرد اولین روز سیکل قاعدگی او محسوب می شود و این دوره معمولاً 3 تا 7 روز طول می کشد.

تغییرات در چرخه قاعدگی معمولاً در فاز فولیکولی که قبل از تخمک گذاری اتفاق می افتد رخ می دهد. فاز لوتئال که از تخمک گذاری تا پریود بعدی رخ می دهد، معمولاً 14 روز طول می کشد.

برای محاسبه احتمال بارداری در دوره های مختلف باید به نکات زیر توجه کرد:

  1. دوره تخمک گذاری: تخمک گذاری معمولا در حدود روز 14 سیکل 28 روزه قاعدگی اتفاق می افتد. برای زنانی که پریودهای منظم و 28 روزه دارند، این زمان معمولا دقیق است. اما برای زنانی که قاعدگی آنها نامنظم است، تخمک گذاری ممکن است در زمان های مختلف اتفاق بیفتد.

  2. پنجره باروری: به طور کلی «پنجره باروری» شامل روز تخمک گذاری و چند روز قبل از آن است. اسپرم می تواند تا پنج روز در دستگاه تناسلی زن زنده بماند، بنابراین مقاربت در این دوره می تواند منجر به بارداری شود.

  3. تخمین زمان تخمک گذاری: برخی از روش ها مانند تقویم قاعدگی، تست تخمک گذاری و تغییر دمای بدن می توانند به تعیین زمان دقیق تخمک گذاری کمک کنند.

  4. روزهای با بیشترین احتمال بارداری: به طور متوسط ​​روزهای تخمک گذاری و سه روز قبل از آن بیشترین احتمال بارداری را دارند. این معمولاً از روز 11 تا 14 دوره 28 روزه است.

برای دقت بیشتر، استفاده از تست های پیش بینی تخمک گذاری یا مشورت با پزشک می تواند مفید باشد، به خصوص برای خانم هایی که پریودهای نامنظم دارند یا در تلاش برای باردار شدن هستند.

تخمک گذاری و لقاح

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که یکی از تخمدان ها تخمک آزاد می کند. پس از رهاسازی، تخمک به سمت لوله فالوپ حرکت می کند که حدود 24 ساعت طول می کشد.

بارداری زمانی اتفاق می افتد که اسپرم به لوله فالوپ می رسد و تخمک را بارور می کند. اگر اسپرم تخمک را بارور نکند، تخمک به سمت رحم حرکت می کند و شکسته می شود و آماده خروج از بدن در دوره قاعدگی بعدی است.

طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، تخمک گذاری حدود 14 روز قبل از اینکه فرد قاعدگی بعدی خود را داشته باشد (اگر سیکل آنها 28 روزه باشد) اتفاق می افتد.

اکثر افراد بین روزهای 11 تا 21 سیکل خود تخمک گذاری می کنند. اولین روز آخرین قاعدگی آنها روز 1 سیکل است. تخمک گذاری همیشه در یک روز از ماه اتفاق نمی افتد و می تواند در روزهای مختلف رخ دهد.

پزشکان بخشی از چرخه تخمک گذاری هستند پنجره باروری به این دلیل می گویند که احتمال بارداری در این زمان بیشتر است. به عنوان مثال، اگر تخمک گذاری در روز 14 اتفاق بیفتد، فرد می تواند در آن روز یا در 24 ساعت آینده باردار شود.

با این حال، پنجره باروری آنها چند روز قبل از تخمک گذاری شروع می شود زیرا اسپرم می تواند تا 5 روز در بدن زن زنده بماند. بنابراین حتی اگر فردی در روز 14 یا 15 رابطه جنسی نداشته باشد، اگر در روزهای 9 تا 13 بدون استفاده از روش های پیشگیری از بارداری رابطه جنسی داشته باشد، باز هم احتمال بارداری وجود دارد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که این یافته ها فقط باید به عنوان یک راهنما عمل کنند و هر فرد و هر چرخه متفاوت است.

ترسیم چرخه ماهانه و توجه به علائم تخمک گذاری می تواند برای تعیین روز دقیق تخمک گذاری در هر ماه مفید باشد.

علائم تخمک گذاری

شناخت و شناخت علائم تخمک گذاری می تواند به فرد کمک کند تا روز دقیق تخمک گذاری هر ماه را تعیین کند.

علائم عبارتند از:

  • گرفتگی خفیف در قسمت تحتانی شکم
  • ترشحات واژن مانند سفیده تخم مرغ مرطوب تر، شفاف تر و لغزنده تر هستند
  • افزایش جزئی در دمای پایه بدن
  • میل جنسی بالاتر

برخی از این علائم، مانند دمای پایه بدن، پس از تخمک گذاری همچنان تغییر خواهند کرد. به همین دلیل، نباید از دما برای پیش بینی پنجره باروری استفاده کرد.

ممکن است برای کسی مفید باشد که علائم را در یک دوره چند ماهه تشخیص دهد تا متوجه شود بدنش چقدر طبیعی است.

گزینه دیگر استفاده از کیت پیش بینی تخمک گذاری است. کیت باروری سطح هورمون های خاصی را در ادرار اندازه گیری می کند تا روز تخمک گذاری را هر ماه تعیین کند. برخی از دستگاه ها روزهای اوج باروری را نیز تشخیص می دهند.

روز چرخه مرحله بارداری احتمال بارداری
1-7 قاعدگی زنان کمترین میزان بارداری
8-9 بعد از قاعدگی احتمال باردار شدن
10-14 روزهای نزدیک به تخمک گذاری حاصلخیزترین حالت
15-16 بعد از تخمک گذاری احتمال باردار شدن
17-28 ضخیم شدن دیواره رحم بارداری بعید است

چه زمانی احتمال بارداری زیاد است؟

برای به حداکثر رساندن شانس بارداری، باید در عرض 2 تا 3 روز پس از تخمک گذاری رابطه جنسی داشته باشید.

سایر نکات برای افزایش شانس بارداری عبارتند از:

  • رابطه جنسی منظم داشته باشید : درصد بارداری در میان شرکایی که هر 2 یا 3 روز در طول ماه رابطه جنسی دارند، بالاترین میزان است.
  • از سیگار کشیدن خودداری کنید : مصرف تنباکو باروری را کاهش داده و بر سلامت جنین در حال رشد تأثیر می گذارد.
  • مصرف الکل را محدود کنید آیا: مصرف الکل می تواند باروری را در مردان و زنان کاهش دهد و به جنین آسیب برساند.
  • تناسب اندام را حفظ کنید: افرادی که اضافه وزن یا کمبود وزن دارند بیشتر احتمال دارد تخمک گذاری نامنظم داشته باشند.
  • کاهش استرس: در حالی که تحقیقات در مورد اینکه آیا اضطراب یا استرس می تواند باروری را کاهش دهد نامشخص است، واضح است که کاهش استرس می تواند برای فردی که سعی در باردار شدن دارد مفید باشد.
  • اگر بیمار هستید، درمان را شروع کنید: هر گونه علت پزشکی که ممکن است در ناباروری نقش داشته باشد را رد یا درمان کنید. (در خانم ها بیماری هایی مانند مشکلات هورمونی، اندومتریوز، سندرم تخمدان پلی کیستیک، فیبروم رحم، اختلالات خود ایمنی و غیره)

نمودار احتمال بارداری

نمودار شانس بارداری در روزهای مختلف تخمک گذاری

چه چیزی می تواند بر باروری مردان تأثیر بگذارد؟

حتی اگر فردی رابطه جنسی منظم داشته باشد و در حال تخمک گذاری باشد، ممکن است دلایلی وجود داشته باشد که نتواند اسپرم به تخمک برسد.

علل ناباروری مردان عبارتند از:

  • مورفولوژی اسپرم: تفاوت در اندازه و شکل اسپرم می تواند بر باروری تاثیر بگذارد.
  • تعداد کم اسپرم: انزال شریک مرد حاوی اسپرم کافی نیست. به گفته پزشکان، اگر کمتر از 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی داشته باشند، تعداد اسپرم آنها کم است. هرچه تعداد اسپرم کمتر باشد، احتمال باروری کمتر می شود.
  • تحرک کم اسپرم: این این بدان معنی است که اسپرم نمی تواند به اندازه کافی دور شود تا به تخمک برسد.

شرایط پزشکی مختلفی وجود دارد که می تواند باعث مشکلاتی در باروری مردان شود. مانند:

  • عدم تعادل هورمونی
  • عفونت یا آسیب به بیضه ها
  • عمل جراحی
  • بیماری هایی مانند سرطان.

تخمک گذاری و پنجره باروری می تواند از چرخه ای به چرخه دیگر تغییر کند، اما ممکن است با افزایش سن نیز تغییر کند. باروری به طور طبیعی در زنان در دهه 30 زندگی شروع به کاهش می کند. در سن 40 سالگی، شانس باردار شدن به 10 درصد در هر سیکل کاهش می یابد.

تعداد و کیفیت تخمک ها نیز با افزایش سن کاهش می یابد و تخمک گذاری نیز ممکن است نامنظم شود. برخی از شرایط پزشکی، مانند آندومتریوز یا PCOS نیز می‌توانند لقاح را دشوارتر کنند

سوالات متداول

در اینجا به برخی از سوالات متداول درباره زمان بارداری پاسخ داده شده است.

آیا می توانم 2 روز قبل از پریود باردار شوم؟

روزهای 17 تا 28 قبل از اولین روز پریود روزهایی هستند که دیواره رحم شروع به ضخیم شدن می کند. در حالی که احتمال باردار شدن در این زمان کمتر است، هنوز امکان باردار شدن وجود دارد.

آیا می توانم در پریود باردار شوم؟

اگرچه بارداری هنوز امکان پذیر است، اما احتمال باروری زنان در دوران قاعدگی کمتر است.

چند روز بعد از پریود می توانید باردار شوید؟

یک زن می تواند در هر زمانی از چرخه قاعدگی خود باردار شود. احتمال بارداری در طول تخمک گذاری، که معمولاً روزهای 10-14 است، بیشتر است.

خونریزی بین قاعدگی می تواند بین دوره ها اتفاق بیفتد. برای تعیین دقیق شروع چرخه قاعدگی، یک زن باید دوره واقعی خود را به درستی تشخیص دهد.

اگر پریودهای من نامنظم باشد، باردار شدن برایم سخت تر خواهد بود؟

اکثر زنان 12 بار در سال پریود می شوند، اما برخی از آنها ممکن است کمتر پریود شوند یا حتی اصلا پریود نشوند. استرس، تمرینات ورزشی سنگین، افزایش یا کاهش شدید وزن و سایر عوامل از جمله عواملی هستند که می توانند بر پریود شما تأثیر بگذارند.

هرچه پریود شما نامنظم تر باشد، تعیین زمان دقیق تخمک گذاری دشوارتر می شود. اگر زمان تخمک گذاری را در چند ماه متوالی مشاهده کنید، می توانید روزهایی را که بیشترین احتمال بارداری وجود دارد را تشخیص دهید.

فرض کنید سه دوره متوالی شما به ترتیب 28، 21 و 32 روز است. سیکل قاعدگی خود را برای چندین ماه متوالی در نظر بگیرید و یادداشت کنید. سپس عدد 17 را از کوتاه ترین دوره ماهانه و عدد 11 را از طولانی ترین دوره ماهانه کم کنید.

تعداد روزهایی که بین این دو عدد وجود دارد، روزهایی است که احتمال بارداری در آنها بیشتر از روزهای دیگر است. اگر قاعدگی شما نامنظم است و بیش از 35 روز طول می کشد، با یک متخصص مشورت کنید تا علت این بی نظمی مشخص شود.

این می تواند به دلیل یکی از موارد زیر ایجاد شود: سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS یا به سادگی کیست تخمدان، اختلال عملکرد تخمدان، اختلال تیروئید، کاهش وزن شدید، یا افزایش سطح پرولاکتین.

آیا می توان رابطه جنسی را برای مشاهده بارداری انجام داد؟

البته لازم نیست هر روز دمای بدن خود را اندازه بگیرید یا چیزهای زیادی را یادداشت کنید. حتی رسیدن به اوج لذت جنسی برای باردار شدن لازم نیست. حداقل دو بار در هفته رابطه جنسی داشته باشید، شاید شانس به کمک شما بیاید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا