اجرای پروژه تکمیلی برای دانشجویان امسال ادامه دارد – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

احمد اسماعیلزاده ، مدیر کل وزارت بهداشت بهبود تغذیه ، به خبرنگار Mehr گفت: “برنامه مکمل مدرسه برای مقابله با کمبود ریز مغذی ها در دانش آموزان طراحی شده است و بیش از 5 سال در کشور اجرا شده است و در این برنامه مکمل های آهن و ویتامین D خریداری شده است.
نحوه توزیع مکمل های آهن و ویتامین D به دانشجویان
وی ادامه داد: مکمل های آهن هفتگی و برای شش هفته اول دانش آموزان دبیرستانی اول و دوم تهیه می شود و طبق گفته سازمان بهداشت ملی و جهانی ، همین مقدار برای جلوگیری از کم خونی کافی است. مکمل ویتامین D همچنین با دوز 6000 واحد در مدارس به پسران و دختران بالای 5 سال توزیع می شود.
به گفته او ؛ هدف از این برنامه جلوگیری از کم خونی و کمبود ویتامین D است نه درمان. از آنجا که درمان افراد مبتلا دستورالعمل های جداگانه ای دارد و باید از طریق مراکز پزشکی دنبال شود.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه افزود: “علیرغم اجرای این برنامه در طی سالهای گذشته ، هنوز کمبود ویتامین D و کم خونی در بین دانشجویان وجود دارد. بر این اساس ، تیمی با تمرکز بر دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری هشت دانشگاه دیگر برای بررسی علت و ارائه نتایج مطالعه به این برنامه بر اساس این نتایج ، بر اساس این نتایج.
با وجود اجرای برنامه ، کم خونی و کمبود ویتامین D
به گفته او ؛ با وجود اجرای برنامه تکمیلی و همچنین غنی سازی آرد با اسید آهن و فولیک ، میزان کم خونی در دانشجویان دختر هنوز حدود 2 ٪ تا 5 ٪ و کمبود ویتامین D حدود 2 ٪ است و به نظر می رسد در اجرای برنامه مشکلی وجود دارد. از جمله عدم توزیع مناسب مکمل ها ، عدم اعتبار برای مکمل ها یا تصورات غلط برخی از مدیران مدارس که فکر می کنند مکمل ها فقط برای افراد خاص لازم است ، در حالی که هدف از این برنامه جلوگیری و پوشش همه دانش آموزان است.
مشکلات مربوط به مکمل ها در بین دانش آموزان ، به ویژه دختران
اسماعیلزاده گفت: برخی از مدیران مدارس به دلیل تمایل به طب سنتی یا اعتقادات دروغین ، مکمل دانش آموزان نمی دهند و در برخی موارد ، اگرچه مکمل ها توزیع می شوند ، دانش آموزان به دلایل مختلف از جمله ترس از عوارض دستگاه گوارش یا سلیقه طعم به ویژه برای دختران توزیع می شوند. با این حال ، از مکمل های آهن و ویتامین D در این برنامه جلوگیری می شود و برای درمان نواقص کافی نیست.
وی در مورد اقدامات انجام شده برای حل مسئله گفت: در مکاتبات آموزش ، ما جلسات آموزش اجباری را برای مدیران مدارس خواسته ایم تا مدیران با مزایای مکمل و نیاز به مصرف دانش آموزان آشنا شوند و همچنین نشان می دهند که این آموزش ها در این دوره های آموزشی گنجانده می شوند.
در پایان ، مدیر کل دفتر بهبود تغذیه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش های این برنامه ، محدودیت اعتبار است. با توجه به افزایش قیمت مکمل ها و بودجه محدود دانشگاه ها ، دستیاران بهداشت در برخی موارد نمی توانند اعتبار کافی را برای مکمل ها فراهم کنند ، با این حال ، وزارت بهداشت بارها راه حل های مختلفی را برای تأمین مالی امتحان کرده است و هنوز هم در تلاش است تا اعتبار لازم را به بهترین برنامه ممکن ارائه دهد.