اخبار سلامت

اجرای برنامه “سلامت خانواده” در 195 شهر/ اجرای سراسری برنامه تا پایان دولت سیزدهم

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، بهرام عین اللهی در مراسم افتتاحیه اولین همایش بین المللی پوشش همگانی سلامت با برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع که در سالن اجتماعات برگزار شد، اظهار داشت: طرح سلامت خانواده برای اولین بار در سال جاری اجرا شد. 57 و سپس در سال 97 شهرستان. و در حال حاضر تعداد شهرهایی که طرح سلامت خانواده در آنها اجرا می شود معادل 195 شهر است. امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بتوانیم تمامی شهرستان های کشور را تحت پوشش برنامه سلامت خانواده قرار دهیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای دوستدار خانواده محسوب می شود، افزود: اگر می خواهیم جامعه را اصلاح کنیم باید این اصلاح را از خانواده ها شروع کنیم.

وی افزود: خانواده محور اصلی جامعه است و بر سلامت خانواده تمرکز کرده ایم. تمامی کشورهای حاضر در این کنفرانس بر این باورند که خانواده کانون اصلی جامعه و کانون مهر و محبت است. در عین حال فرهنگ غرب در جهت از هم پاشیدگی نظام اعضای خانواده گام برداشته است.

وزیر بهداشت ادامه داد: کشورهایی که خانواده دوست هستند و خانواده را محور جامعه قرار می دهند باید به سلامت خانواده توجه بیشتری داشته باشند. همانطور که جمهوری اسلامی ایران بر موضوع سلامت خانواده تمرکز کرده است.

وی گفت: هر خانواده ایرانی باید حداقل یک مراقب سلامت داشته باشد، بسیاری از بیماری های مزمن ابتدا مشکل کوچکی بود و سپس به سمت مزمن شدن پیش رفت.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در برنامه سلامت خانواده رویکرد دیدگاه جامعه مورد نظر است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی به دستاوردهای مهمی در حوزه سلامت دست یافته است و در حال حاضر 850 مرکز تحقیقاتی، یک هزار بیمارستان و 18 هزار مرکز بهداشتی درمانی در کشور در حال فعالیت هستند.

وی افزود: ایران قبل از انقلاب اسلامی کشوری وابسته بود و شاخص های بهداشتی کشور بسیار پایین بود. اما بعد از انقلاب شاهد رشد سریعی در بهبود این شاخص ها بودیم.

وی با اشاره به اینکه دو موضوع باعث شد در ارتقای شاخص ها به موفقیت برسیم، گفت: یکی از این دو موضوع شبکه بهداشت و درمان و دیگری ادغام آموزش و پژوهش در نظام خدمات سلامت بود.

وی درباره ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت گفت: نظام آموزشی در سال 65 در نظام سلامت ادغام شد و منجر به جهش علمی در حوزه سلامت شد.

عین اللهی افزود: با ارتقای نظام آموزش پزشکی از طریق یکپارچه سازی و از منظر کمی و کیفی توانستیم در راستای ارتقای شاخص سلامت گام برداریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ادغام آموزش در نظام سلامت یکی از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود، گفت: رشته های متنوعی در حوزه آموزش علوم پزشکی داریم؛ در حال حاضر در حوزه آموزش علوم پزشکی، آموزش و پرورش را در اختیار داریم. امروز در 67 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی 22000 هیات علمی و 270000 دانشجو در دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت مشغول به تحصیل هستند.

وی بیان کرد: یکی از موفقیت های جمهوری اسلامی ایران راه اندازی شبکه های بهداشت و درمان در کشور است که این شبکه ها در جهت ارتقای نظام سلامت فعالیت می کنند و با کمک شبکه بهداشت و درمان خدمات بهداشتی و درمانی در تمامی نقاط در دسترس است. کشور

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: با وجود شرایط جوی مختلف در کشور توانسته ایم خانه بهداشت را در اقصی نقاط ایران ایجاد کنیم.

وی در خصوص توسعه نسخه الکترونیکی در مراکز درمانی گفت: قبل از شروع دولت سیزدهم نسخه الکترونیکی تنها در حد 10 درصد اجرا می شد اما اکنون این میزان به 90 درصد رسیده است. همچنین تشکیل پرونده الکترونیک سلامت یکی از اقداماتی است که در خصوص سلامت مردم عزیز انجام داده ایم.

وی با اشاره به اجرای نظرسنجی های بهداشتی گفت: بررسی های متعددی در کشور انجام شده است. حدود 46 میلیون نفر در آخرین نظرسنجی سلامت (غربالگری دیابت و فشار خون) شرکت کردند و نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که برخی از افراد مشکلات سلامتی دارند، اما از این مشکلات آگاه نیستند.

وزیر بهداشت ادامه داد: برگزاری این کمپین ها موثر است. زیرا ممکن است افراد بیماری داشته باشند، اما از آن آگاه نباشند.

وی بیان کرد: امروز رویکرد مراقبین سلامت باید از سلامت درمان محور به سلامت پیشگیری محور تبدیل شود.

وزیر بهداشت تربیت فیزیوتراپیست را یکی از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در نخستین روزهای شکل گیری خود در جهت ایجاد و تعریف حرفه فیزیوتراپیست و فیزیوتراپ گام برداشت. توانستند تحول بزرگی در نظام سلامت کشور ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه 18 هزار مرکز بهداشتی درمانی در کشور فعال است، افزود: 5634 مرکز بهداشتی درمانی در کشور و 55 مرکز بهداشتی درمانی در مناطق مرزی فعالیت می کنند. همچنین 5674 مرکز خدمات جامع سلامت در کشور نیز وظیفه ارائه آموزش سلامت را بر عهده دارند. همچنین دانشگاه های علوم پزشکی از مراکز جامع سلامت برای آموزش افراد استفاده می کنند.

عین اللهی با بیان اینکه با اقداماتی که انجام داده ایم توانسته ایم به شاخص های قابل توجهی در حوزه بهداشت و درمان دست پیدا کنیم، گفت: امید به زندگی در کشور افزایش یافته است. به گونه ای که امید به زندگی در اوایل انقلاب 56 سال بود اما اکنون این شاخص به مرز 76 سال رسیده است. همچنین میزان واکسیناسیون در روزهای اول انقلاب حدود 30 درصد بود، اما میانگین واکسیناسیون در کشور ما بیش از 90 درصد است و برای برخی واکسن ها به 100 درصد رسیده ایم.

وی با اشاره به وضعیت دسترسی به آب آشامیدنی سالم گفت: میزان دسترسی به آب شرب سالم در کشور معادل 94 درصد است. در حالی که در دوران قبل از انقلاب اسلامی دسترسی به آب سالم بسیار کمتر از این مقدار بود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه توانسته ایم بسیاری از بیماری ها را کنترل کنیم، افزود: پس از انقلاب اسلامی و به دنبال اقدامات انجام شده، میزان مرگ و میر کودکان کاهش یافته است. به گونه ای که میزان مرگ و میر نوزادان برابر با 32 در هزار تولد زنده بوده که اکنون به 8 در هزار تولد زنده رسیده است. همچنین میزان مرگ و میر مادران باردار در دوران قبل از انقلاب اسلامی معادل 250 در هزار تولد زنده بوده که اکنون به 23 در هزار تولد زنده رسیده است.

نشست دوجانبه وزرای بهداشت ایران و تاجیکستان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان همچنین در حاشیه اولین کنفرانس بین المللی پوشش همگانی سلامت که روز سه شنبه (24 اسفند) برگزار شد، با دکتر جمال الدین عبدالله زاده وزیر بهداشت تاجیکستان دیدار و گفتگو کرد. در سالن اجلاس سران

در این دیدار دوجانبه، بهرام عین اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان با بیان اینکه فصل جدیدی از همکاری ها با تاجیکستان آغاز شده است، بر تشکیل کارگروه مشترک دو کشور در حوزه سلامت و گسترش همکاری ها از طریق این کار تاکید کرد. گروه

عین اللهی افزود: برنامه های مشترکی با وزارت بهداشت تاجیکستان در زمینه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده که تبادل استاد و دانشجو، برگزاری همایش های علمی مشترک و اجرای برنامه های پژوهشی از مهمترین آنها است.

وزیر بهداشت با اشاره به امکانات حوزه درمانی کشورمان، استفاده از ظرفیت های مردم تاجیکستان در حوزه گردشگری سلامت ایران را قابل گسترش دانست.

آمادگی ایران برای صادرات دارو به تاجیکستان

عین اللهی همچنین به توانمندی های دارو و تجهیزات پزشکی کشورمان اشاره و تصریح کرد: آمادگی داریم داروها و تجهیزات پزشکی خود را به تاجیکستان صادر کنیم و با تاجیکستان تولید دارویی مشترک داشته باشیم.

در ادامه این جلسه وزیر بهداشت به اقدامات حوزه سلامت کشورمان در زمینه پیشگیری از بیماری ها اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامه های اجرا شده در حوزه سلامت برنامه سلامت خانواده است که آمادگی داریم تا تجربیات خود را در این زمینه با تاجیکستان به اشتراک بگذارید. .

عین اللهی همچنین تصریح کرد: باید با وزارت بهداشت تاجیکستان یک برنامه یک ساله مشترک تدوین کنیم و بر اساس آن همکاری های خود را در حوزه های مختلف سلامت تنظیم و تقویت کنیم.

وزیر بهداشت کشورمان با اشاره به پیشرفت تحقیقاتی ایران در زمینه درمان سرطان گفت: در این زمینه می توانیم همکاری های تحقیقاتی و درمانی با تاجیکستان داشته باشیم.

وزیر بهداشت تاجیکستان در این دیدار با تشکر از وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران به دلیل برگزاری اولین کنفرانس بین المللی پوشش همگانی سلامت گفت: امیدواریم بتوانیم همکاری های گسترده ای با جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت داشته باشیم. سلامت با برنامه هایی که انجام خواهد شد.

جمال الدین عبدالله زاده صنعت داروسازی کشورمان را موفق خواند و خواستار تولید محصولات دارویی مشترک با ایران شد.

وی افزود: در حوزه آموزشی نیز می توانیم از حضور اساتید و متخصصان ایرانی بهره مند شویم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا