اخبار سلامت

ابلاغ اصول پوشش حرفه ای پزشکان در قالب “راهنمای اخلاق حرفه ای”

به گزارش گروه اجتماعی سلامت پرس ، سعید بیرودیان در نشست خبری «دهمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران» با بیان اینکه در سال 1397 کمیسیون اخلاق پزشکی تشکیل شد، اظهار داشت: در سال 1397 کمیسیون اخلاق پزشکی تشکیل شد. پس از تایید این کمیسیون به شکایات ارجاع شده از سوی هیات انتظامی رسیدگی می شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد پرونده های مربوط به اخلاق حرفه ای پزشکان گفت: به طور متوسط ​​حدود 30 تا 40 پرونده در استان تهران مربوط به اخلاق پزشکی مطرح می شود. در حال حاضر حدود 4 مورد در مورد اخلاق پزشکی در جریان است.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اخلاق پزشکی ایران با اشاره به موضوع تأثیر رعایت اخلاق حرفه ای و تأثیر آن بر اعتباربخشی مراکز درمانی گفت: این موضوع در بخش دولتی آغاز شده است. به طوری که فعالیت های ترویجی اخلاق حرفه ای در بین متخصصان از جایگاه خوبی برخوردار باشد.

بیرودیان با اشاره به ابلاغیه وزارت بهداشت در خصوص رعایت پوشش حرفه ای کادر پزشکی گفت: موضوع پوشش حرفه ای نیز در راهنمای اخلاق حرفه ای گنجانده شده است. تمام مسائلی که می تواند باعث آسیب به بیماران شود در مصوبه پوشش حرفه ای گنجانده شده است. همچنین مواردی مانند حجاب نیز در پوشش حرفه ای گنجانده شده است.

وی از تدوین «سوگندنامه پزشک ایرانی» خبر داد و گفت: سوگندنامه پزشک ایرانی تکمیل شده و به تصویب شورای عالی سازمان نظام پزشکی رسیده است. مکاتباتی انجام شده است تا این سوگند با سوگند فعلی، یعنی سوگند بقراط جایگزین شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن اخلاق پزشکی ایران گفت: در سال های اخیر بیش از 40 پرونده شکایت در حوزه اخلاق پزشکی مطرح شده که به بحث انتظامی برمی گردد و مربوط به ارتباط پزشک است. و بیمار

در ادامه محمد رئیس زاده؛ رئیس سازمان نظام پزشکی در نشست خبری دهمین کنگره اخلاق پزشکی گفت: وظیفه وزارت بهداشت تربیت نیروی متخصص مسئول است و این مهم در سیاست های کلان حوزه سلامت ابلاغی به صراحت بیان شده است. رهبر معظم انقلاب.

وی افزود: بی توجهی به مبانی قانونی آموزش پزشکی کشور را زیر سوال می برد. آموزش علم و فناوری و همچنین ارتباط دو سویه پزشک و بیمار وظیفه جامعه پزشکی کشور است و نهادینه سازی و رعایت اخلاق پزشکی و تعهد حرفه ای بر عهده مسئولان و سیاست گذاران برای کاهش دغدغه های آنان است و ضروری است تعرفه های پزشکی در این زمینه واقعی شود. .

وی با انتقاد از رعایت نشدن حداقل های درآمدی دستیاران و کارکنان پروژه، تاکید کرد: لازم است برای ارائه خدمات با کیفیت به دغدغه های آنان توجه اساسی شود.

رئیس زاده در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به موضوع فروش اینترنتی دارو تاکید کرد: در مبحث پلتفرم ها یکی از موارد مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، مسائل مربوط به حریم خصوصی و حفظ اطلاعات بیماران است. اطلاعات شخصی بیماران در سیستم توزیع دارو باید محافظت شود و پلتفرم های فروش دارو نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: در حال حاضر با سازوکار فعلی فروش دارو بر روی پلت فرم ها، هیچ تضمینی برای حفظ این اطلاعات که با اخلاق پزشکی و اخلاق دارویی در تضاد است و یکی از دغدغه های جدی ماست، وجود ندارد.

رئیس زاده گفت: ما از ابتدا مخالفت خود را با این شیوه فروش دارو اعلام کرده ایم، در عرضه و فروش دارو سوء استفاده از اطلاعات بیماران به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: آموزش حرفه ای و اخلاق از مهم ترین مولفه هایی است که جامعه پزشکی باید داشته باشد و دو بال مهم ترقی و اعتلای جامعه پزشکی و ارائه خدمات صحیح به بیماران است.

رئیس زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش تعرفه های پزشکی در حفظ اخلاق پزشکی گفت: شرایط و سیاست ها باید به گونه ای باشد که ارائه دهنده خدمات پزشکی تنها به فکر ارائه خدمات باشد و تنها دغدغه او ارائه خدمات باشد. شرایط باید به گونه ای باشد که ارائه دهنده خدمات تنها به فکر ارائه خدمات با حداکثر توانایی حرفه ای و تعهد حرفه ای باشد.

وی با اشاره به ضرورت صیانت از حقوق پزشکان گفت: اگر بحث اخلاق در پزشکی فقط به پزشکان محدود شود اما حداقل حقوق این قشر رعایت نشود نمی توانند به جامعه خدمت کنند.

رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بحث اخلاق در پزشکی را نباید تنها از پزشکان انتظار داشت، تصریح کرد: باید سیاست گذاران حوزه درمان و مسئولان کشور را گام اول در بحث اخلاق در پزشکی دانست. . سیاست گذاران حوزه سلامت کشور باید بر اساس قوانین بالادستی و اسناد ملی در خصوص حقوق پزشکان گام بردارند تا تنها دغدغه ارائه خدمات به بیماران را داشته باشند.

وی ادامه داد: تعرفه های پزشکی بسیار مهم است. تعریف تعرفه های پزشکی به صورت منطقی و با توجه به نیاز پزشکان، همه نگرانی ها را از ذهن پزشکان دور می کند و تنها به فکر ارائه خدمات خواهند بود.

وی با انتقاد از تصمیم افزایش ظرفیت رشته های پزشکی گفت: اخلاق پزشکی و تعهد حرفه ای مربوط به فردی است که از حداقل کیفیت آموزشی برخوردار باشد. اخلاق حرفه ای زمانی درک می شود که دانش آموز دارای حداقل استانداردهای آموزشی باشد. فدراسیون جهانی آموزش پزشکی، آموزش عمومی پزشکی ایران را تایید کرده و دارای اعتبار 10 ساله است. گاهی یک تصمیم اشتباه باعث می شود که مسائل مختلف تحت الشعاع قرار گیرد. کیفیت آموزش و ساختار آموزشی با یکدیگر مرتبط بوده و شالوده اخلاق پزشکی را تشکیل می دهند.

رئیس زاده ادامه داد: وقتی آموزش از کیفیت بالایی برخوردار نباشد و حداقل معیشت مورد نیاز پزشکان تامین نشود نمی توان از دانشجوی پزشکی انتظار عاقل داشت.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: اگرچه چالش های بسیاری برای پزشکان وجود دارد، اما از موضوع حفظ اخلاق در پزشکی غافل نمی شویم. در صورتی که پزشک دارای قصور فنی باشد طبق منشور پزشکی با آن برخورد می شود. همچنین در صورتی که پزشکان دچار قصور اخلاقی شوند در هیأت های انتظامی مورد رسیدگی قرار می گیرند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه افزایش ظرفیت پزشکی چه تاثیری بر اخلاق حرفه ای دارد؟ وی خاطرنشان کرد: به گفته یکی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این مرکز آموزشی 280 دانشجو در مرحله بالینی هستند اما این دانشگاه تنها 150 تخت آموزشی فعال دارد. وقتی تعداد زیادی دانشجوی پزشکی بر بالین بیمار حاضر می شوند، حیثیت بیمار خدشه دار می شود. شرایط به گونه ای است که تعداد زیادی از دانشجویان بیرون از اتاق بیمار حضور دارند و حتی قادر به شنیدن صدای استاد نیستند.

مدیرعامل سازمان نظام پزشکی گفت: از سیاستگذاران حوزه سلامت تقاضا دارم بر نظرات کارشناسی کسانی که به حوزه سلامت اهمیت می دهند تمرکز کنند. سیاستگذاران حوزه سلامت نباید تنها به نظرات اساتید علوم پزشکی توجه کنند، بلکه باید به اسناد سطح بالای کشور مانند سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت توجه کنند. بدون شک عدم توجه به مبانی کارشناسی و مدارک بالادستی می تواند اخلاق پزشکی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه از نظر پزشکی و التزام به اخلاق حرفه ای در اوج هستیم، گفت: نباید با اقداماتی که انجام می دهیم به این مسائل آسیب بزنیم.

رئیس زاده گفت: پزشکی ما پر از پویایی است و مسائل نامرئی که در حوزه پزشکی به وجود می آید و مربوط به اخلاق حرفه ای است با مسائل فقهی قابل حل است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا