اخبار سلامت

ابتلای 90 نفر به “تب دنگی” در کشور/ راه پیشگیری از بیماری

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، در چند روز گذشته موارد ابتلا به بیماری موسوم به «تب سرگین» یا «تب دنگی» در کشور رو به افزایش بوده است. این بیماری که به «تب استخوان شکن» نیز معروف است توسط پشه ای به نام «آدس» منتقل می شود. این پشه عمدتاً در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و نزدیک محل سکونت انسان زندگی می کند و رشد می کند. هنگامی که پشه فردی را که به ویروس دنگی مبتلا شده است نیش می زند، این ویروس وارد بدن پشه می شود. سپس وقتی پشه آلوده فرد دیگری را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می شود.

علائم تب دنگی چیست؟

مشخصه این بیماری شروع تب چند روزه است که با دو علامت دیگر مانند تهوع، استفراغ، بثورات پوستی، سردرد، درد پشت چشم، بدن درد و درد عضلانی، درد مفاصل و کاهش درد همراه است. گلبول های سفید خون. اگر بیماری به انواع شدیدتر پیشرفت کند، ممکن است پلاسما از رگ های خونی خارج شود، ممکن است خونریزی شدید، نارسایی اندام ها رخ دهد و در نهایت ممکن است به مرگ ختم شود.

آخرین آمار تب دنگی در کشور

بر اساس اعلام وزارت بهداشت به تسنیم، از ابتدای سال 1403 تاکنون بیش از 90 مورد مثبت تب دنگی تا 5 خرداد شناسایی شده است و اکثر موارد تشخیص داده شده در خارج از کشور به این بیماری مبتلا شده اند.

بر اساس بررسی اپیدمیولوژیک انجام شده از بیماران، اکثر موارد تشخیص داده شده در خارج از کشور به این بیماری مبتلا شده اند و از این میان دو بیمار در شهرستان بندرلنگه تشخیص داده شده اند که سابقه سفر به خارج از کشور نداشته و انتقال محلی محسوب می شوند.

تب دنگی در کدام استان ها شایع تر است؟

موارد مثبت وارداتی از خارج عمدتاً در استان فارس توسط دانشگاه های علوم پزشکی گراش، لار، جهرم و شیراز تشخیص داده شده است. بقیه موارد در دانشگاه های مشهد، بوشهر، چابهار، زاهدان، قم و قزوین تشخیص داده شد.

وضعیت جسمانی بیماران مبتلا چگونه است؟

بر اساس اعلام وزارت بهداشت به تسنیم، حال عمومی اکثر بیماران مساعد است و تاکنون تنها یک مورد مرگ بر اثر تب دنگی در کشور گزارش شده است.

راه پیشگیری از تب دنگی چیست؟

اگر شما زندگی می کنید یا به منطقه ای سفر می کنید که دنگی در آن شایع است، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری اجتناب از قرار گرفتن در معرض پشه های ناقل بیماری است. اقامت در مکان های دارای تهویه مطبوع، پوشیدن پیراهن آستین بلند و شلوار بلند، جوراب و استفاده از پشه بند برای جلوگیری از گزش پشه، استفاده از مواد دافع پشه مانند “پرمترین” و تمیز کردن محیط هایی که دارای آب راکد هستند مانند ظروف مورد استفاده برای آب حیوانات و گلدان و مخازن آب راکد از جمله راه حل های ساده برای پیشگیری از این بیماری و نیش پشه های ناقل تب دنگی هستند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا