سلامت خانواده

ابتلای کودکان به بیماری های ویروسی در پاییز طبیعی است

رویا کلیشادی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بیماری های شایع کودکان گفت: کودکان و نوجوانان دارای سلول های بدن جوان هستند و برخی بیماری های مزمن در آنها نسبت به بزرگسالان کمتر دیده می شود اما به طور کلی بیماری های کودکان و نوجوانان می تواند به دو دسته تقسیم شود. او بیماری های عفونی و غیر عفونی را تقسیم کرد.

وی افزود: بیماری های عفونی معمولا شامل ویروس ها و میکروب های رایج است که با فرا رسیدن پاییز و زمستان به اوج خود می رسد. در واقع با تغییر فصل و دمای هوا برخی ویروس ها فعال می شوند و با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی تجمع کودکان و نوجوانان نیز افزایش می یابد و این موضوع باعث گردش و انتقال ویروس ها می شود.

این فوق تخصص بیماری های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه هر ویروسی علائم خاص خود را دارد، تصریح کرد: علائم برخی از ویروس ها ممکن است عطسه و سرفه، برخی دیگر با تب ظاهر شوند و حتی برخی از ویروس ها ممکن است باعث مشکلات گوارشی یا ایجاد حساسیت های پوستی شوند.

کلیشادی با اشاره به اینکه گاهی یک ویروس چندین عضو بدن را درگیر می کند، ادامه داد: هر ویروسی به عنوان واکسن عمل می کند و ایمنی کودکان و نوجوانان را افزایش می دهد، در واقع هر ویروسی بدن کودکان و نوجوانان را مقاوم می کند و ممکن است باعث شود که مردم در سال آینده از این ویروس مصون خواهند بود.

وی با بیان اینکه والدین بیش از حد نگران بیماری های ویروسی فرزندان خود نباشند، زیرا به دلیل ضعف سیستم ایمنی کودکان و نوجوانان، ابتلای آنها به بیماری های ویروسی طبیعی است و به تدریج بدن آنها در برابر ویروس ها مقاوم می شود، گفت: ویروسی است. بیماری ها واکسن هایی دارند که والدین می توانند برای واکسیناسیون به موقع فرزندانشان استفاده کنند.

این فوق تخصص بیماری های کودکان و نوجوانان با بیان اینکه معمولاً بیماری های ویروسی خود محدود شونده بوده و علائم آن به مرور زمان بهبود می یابد، افزود: والدین در هنگام بیماری فرزند خود از تجویز و مصرف خودسرانه دارو خودداری کنند زیرا به عنوان مثال مصرف آنتی بیوتیک اشتباه است. و در صورت نامناسب، میکروب های مفید بدن از بین می روند، میکروب های مضر بیشتر رشد می کنند و فرد دچار مشکلات بیشتری می شود.

کلیشادی خاطرنشان کرد: داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند آمپول دگزامتازون که بسیاری از افراد از آن استفاده می کنند علائم بیماری را بهبود می بخشد اما مقاومت بدن را کاهش می دهد و مشکلات دیگری ایجاد می کند بنابراین والدین و خانواده ها نباید به این داروها روی بیاورند. و فقط این گونه داروها با تجویز پزشک و در موارد خاص مصرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا