اخبار سلامت

ابتلای کمتر از یک درصد جمعیت ایران به “هپاتیت B”

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، قباد مرادی; رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی پیشگیری از هپاتیت گفت: در سال‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت و بر همین اساس کشورهای جهان توجه بیشتری به ویروس‌ها داشته‌اند. هپاتیت B و C. هدف اصلی سازمان بهداشت جهانی تشویق دولت ها برای تقویت تلاش ها برای مبارزه با هپاتیت ویروسی یا عفونت کبدی است که تعداد قابل توجهی از مردم را در سراسر جهان می کشد.

وی ادامه داد: شیوع هپاتیت B در کشور قبل از واکسیناسیون بیش از 2.5 درصد بود، اما با اجرای واکسیناسیون هپاتیت B از سال ها قبل (به طوری که افراد زیر 37 سال همگی در برابر این بیماری واکسینه شده اند)، اکنون هپاتیت B. در کل جمعیت رایج است. کشور نزدیک به یک درصد است.

مرادی مهم ترین مداخله برای کنترل هپاتیت B را واکسیناسیون عنوان کرد و خاطرنشان کرد: این مداخله تاکنون به خوبی جواب داده است. در حال حاضر ایران می تواند در فهرست کشورهایی قرار گیرد که انتقال HBV از مادر به کودک (هپاتیت B) را حذف کرده اند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت در خصوص شیوع هپاتیت C گفت: هپاتیت C در کشور حدود 0.01 تا 0.3 درصد برآورد می شود و بیشترین شیوع هپاتیت C در افراد پرخطر مشاهده می شود. گروه هایی مانند معتادان تزریقی و افراد دارای رفتارهای پرخطر.

وی بیان کرد: اگرچه هپاتیت C واکسن ندارد، اما با گسترش درمان های جدید و موثر، اکنون می توان هپاتیت C را کنترل کرد.

مرادی یادآور شد: ایران می تواند در آینده نزدیک با گسترش دسترسی به درمان، هپاتیت C را در کشور از بین ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا