سلامت خانواده

آیا پزشکان مجوز تبلیغات/تبلیغات در فضای مجازی را دارند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو، موضوع تبلیغات در حرفه پزشکی همواره مورد سوال بوده است; اینکه آیا یک پزشک اجازه دارد کار خود را در ارتباط با سلامت جامعه تبلیغ کند یا خیر.

تبلیغات پزشکی زوایای مختلفی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. در سال 1847 انجمن پزشکی آمریکا کتابی در مورد اخلاق پزشکی تدوین کرد و آن را منتشر کرد و برای پزشکان ارسال کرد و بر همین اساس تبلیغ امور پزشکی به طور کلی ممنوع است. از این رو در آمریکا از سال 1847 تا 1981 تبلیغات در زمینه پزشکی کاملاً ممنوع بود. در سال 1981، انجمن پزشکی آمریکا نمی خواست تبلیغات پزشکی را مجاز کند، اما محلی به نام شورای رقابت آمریکا در راستای قوانین ضد انحصار اعلام کرد که در صورت عدم وجود تبلیغات پزشکی، پزشکان جوان نمی توانند با پزشکی که قبلا 30 سال کار می کند رقابت در نتیجه، شکایتی از سوی شورای رقابت آمریکا در دادگاه فدرال مطرح شد و اعلام شد که ممنوعیت تبلیغات پزشکی باید لغو شود.

پس از طرح موضوع در دادگاه، پس از دو سال، شورای رقابت پیروز شد و دادگاه رای داد که تبلیغات پزشکی البته با قوانینی که انجمن پزشکی آمریکا تدوین می کند، انجام شود. قوانین نوشته شده در این زمینه نسبتاً سختگیرانه است. مثلاً در جاهایی که حیثیت پزشکی را خدشه دار می کند تبلیغ امور پزشکی انجام نشود یا روی دیوار مترو و اتوبوس و … تبلیغات فریبنده باشد، باید مشخص باشد که قطعاً در پزشکی تضمینی وجود ندارد. کار زیرا هیچ ضمانتی در هیچ کجای دنیا در هیچ کار پزشکی وجود ندارد.

در سایر کشورهای دنیا قوانین و مقرراتی برای تبلیغات امور پزشکی وضع شده است که با آنچه در ایران در زمینه تبلیغات امور پزشکی می گذرد بسیار متفاوت است.

در ایران از سال 1334 ماده 5 قانون امور پزشکی به موضوع تبلیغات پزشکی اشاره می کند که «هیچ یک از موسسات پزشکی و دارویی، صاحبان فنون پزشکی و دارویی و سایر مؤسسات. مجاز در ماده اول این قانون حق انتشار آگهی هایی که موجب گمراهی بیماران یا مراجعین شود و یا به تشخیص وزارت بهداشت مغایر با اصول فنی و شئون پزشکی یا عفت عمومی باشد را ندارند. همچنین حق استفاده از عناوین جعلی و خلاف واقع در تابلو و بالای کپی و یا به طرق دیگر و دادن وعده های فریبنده را ندارند.

همچنین دستکاری یا تغییر نسخه پزشکی به هر نحوی بدون اجازه پزشک توسط داروساز ممنوع می باشد. متخلفین بار اول باید از 5 تا 20 هزار ریال بپردازند و در نوبت بعد از 20 هزار ریال تا 50 هزار ریال جریمه یا حبس خواهند شد. انضباطی از یک ماه تا چهار ماه یا هر دو محکوم می شوند.» این قانون تا حدی اصلاح شده و از آن زمان تاکنون اصلاح نشده است که در ادامه توضیح خواهم داد.

به هر حال در سال 1339 قانون اول نظام پزشکی، در سال 1348 قانون دوم نظام پزشکی تدوین شد و در سال 1352 اصلاحیه شد و در بند این قانون به تهیه و ابلاغ تبلیغات اشاره شده است. دستورالعمل های مربوط به امور پزشکی در سال 1362، 1374 تا 1383 اصلاحاتی در قانون نظام پزشکی داریم و در سال 1383 قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی صراحتاً بیان می کند که تنظیم دستورالعمل تبلیغات در حوزه پزشکی بر عهده سازمان نظام پزشکی است. سازمان نظام پزشکی و دستورالعمل تبلیغات امور پزشکی نوشته شده است. در سال‌های بعد، در سال 2006، دستورالعمل‌ها مجدداً مورد بازنگری قرار گرفت و به دستورالعملی برای تبلیغات امور پزشکی و فرآورده‌های دارویی، غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تبدیل شد. در سال های 1392 و 1397 مجددا مورد بازنگری قرار گرفت و بازنگری آن در اسفند 1399 آخرین نسخه دستورالعمل تبلیغات در امور پزشکی می باشد.

اما نکته قابل تامل در بحث تبلیغات سلامت که برخی از آنها توسط جامعه پزشکی انجام می شود، تبلیغات در فضای مجازی است که با توجه به اقبال عمومی به فضای مجازی; در نتیجه شاهد افزایش تبلیغات پزشکی از طریق شبکه های اجتماعی هستیم.

فضای مجازی این روزها میهمان ناخوانده همیشگی جامعه است که همچون چاقویی دولبه با فرصت ها و تهدیدهای فراوانی است که سهل انگاری در برابر تهدیدات آن می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، تهدیداتی که در صورت عدم مدیریت صحیح آنقدر خطرناک خواهد بود. می تواند به آرامی و بدون سروصدا باعث تخریب و نابودی خانواده ها شود و بنیان خانواده ها و سپس جامعه را فرو بپاشد.

طبق قانون، پزشکی که می خواهد در فضای مجازی تبلیغ کند باید مجوز داشته باشد و هر پزشکی که بدون مجوز این کار را انجام دهد، مرتکب تخلف اول شده است. در مورد هر یک از این تخلفات قوانینی وجود دارد. با توجه به شکایاتی که در دادسراهای نظام پزشکی هر شهرستان وارد می شود، برای هرگونه تخلف و تبلیغات غیر مجاز و مجازی که با شکل و محتوای آگهی ها مطابقت نداشته باشد، پرونده تشکیل می شود. در کمیته های ابتدایی جلساتی با حضور اعضای این کمیته ها تشکیل می شود. بر اساس شدت و نوع تخلف، از حداقل بند الف که اخطار شفاهی است تا جریمه نقدی و ممنوعیت فعالیت پزشکی از سه ماه تا پنج ماه و حتی یک سال برای برخی از این پزشکان، این مورد بستگی به نوع و نوع آن دارد. شدت نقض بستگی دارد.

معمولا برای اکثر کسانی که تشکیل پرونده می دهند احساس بی اطلاعی از قوانینی می کنند که برای بار اول اخطار داده می شود و در صورت تکرار قطعا با شدت بیشتری برخورد می شود. بخش کوچکی از تبلیغات در فضای مجازی مربوط به جامعه پزشکی است. بیش از 80 درصد از این تبلیغات در این فضا و سایر بسترها توسط افراد غیر پزشک انجام می شود. در مورد گروه های غیرپزشکی، اکثریت ما یک ضعف قانونی داریم که به نوعی مانع برخورد نمی شود، اما به هر حال باید قوانین جامع و کامل تری برای این پدیده در نظر گرفت.

رضا لاری پور معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: مردم می توانند با مراجعه به سایت نظام پزشکی نسبت به استعلام هویت پزشکان اقدامات درمانی اقدام کنند.

وی با عنوان این مطلب که تخلف تبلیغات در فضای مجازی را نمی توان به اکثر پزشکان تعمیم داد، افزود: اصلاح تعرفه ها نقش مهمی در کاهش تخلفات احتمالی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا