پرورش اندام

آیا ورزش برای چشم مفید است؟ و می‌تواند از بیماری‌های چشمی پیشگیری کند؟

آیا ورزش می تواند برای چشم مفید باشد؟ بله؛ همه ما می دانیم که ورزش می تواند سلامت قلب و عروق، آمادگی جسمانی و قدرت ما را بهبود بخشد. اما شاید کمتر کسی بداند که ورزش حتی برای بینایی مفید است.

امروزه اپتومتریست ها و چشم پزشکان به غیر از راهکارهای مراقبتی تخصصی، انجام تمرینات ورزشی برای چشم را نیز پیشنهاد می کنند. اگر می خواهید بدانید ورزش چگونه برای چشم مفید است و چه ورزش هایی برای بهبود چشم موثرتر است، این مقاله را تا انتها بخوانید!

آیا ورزش به بهبود بینایی کمک می کند؟ آیا ورزش برای چشم مفید است؟

بله! مطالعات چند دهه گذشته نشان می دهد که «ورزش» می تواند خطر عفونت کاهش آب مروارید مرتبط با افزایش سن (تیره شدن و کدر شدن عدسی چشم)، گلوکوم یا گلوکوم (اختلالات چشمی مربوط به عصب بینایی) و حتی دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (تخریب قسمت حساس به نور شبکیه). مراقب باشید که ورزش مشکلات بینایی مانند نزدیک بینی یا دوربینی (یا سایر بیماری هایی که ذکر کردیم) را درمان نمی کند، اما می تواند خطر ابتلا به آنها را کاهش دهد.

ورزش همچنین می تواند احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 را کاهش دهد (دیابت نوع 2 تأثیر مخربی بر بینایی دارد). ورزش منظم، همراه با یک رژیم غذایی سالم، می تواند خطر ابتلا به فشار خون و کلسترول بالا را کاهش دهد، که هر دو می توانند بر بینایی شما تأثیر منفی بگذارند.

تاثیر ورزش بر چشم انسان

چگونه ورزش از بیماری های چشمی پیشگیری یا بهبود می بخشد؟

ورزش می تواند برخی از مشکلات چشمی (مانند خستگی چشم، خستگی چشم، افتادگی پلک یا افتادگی پلک) را بهبود بخشد یا حتی از آن جلوگیری کند. اما به تنهایی نمی تواند اثر درمانی داشته باشد. ورزش به دلایل زیر برای چشم مفید است؟

  • گردش خون را افزایش دهید
  • کاهش التهاب و فشار روی چشم
  • تقویت عضلات پلک (در برخی موارد) و کنترل قند و فشار خون

به محض ورزش، گردش خون در سراسر بدن از جمله چشم ها افزایش می یابد و اکسیژن و مواد مغذی بهتر و بیشتر به چشم شما می رسد. همچنین ورزش منظم می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. التهاب مزمن با بسیاری از بیماری های چشمی، مانند دژنراسیون ماکولا (دژنراسیون بخش حساس به نور شبکیه) همراه است. در نهایت ورزش در کنترل قند خون و فشار خون موثر است که هر دو از عوامل خطر بیماری های چشمی هستند.

نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود پرش پلک

بلفاریت یک اسپاسم خفیف در یک یا هر دو پلک است و اگر علت آن خستگی باشد، ممکن است با ورزش چشم بهبود یابد.

نکته: پرش پلک ممکن است دلایل دیگری مانند اختلالات عصبی یا خاراندن قرنیه داشته باشد، در این صورت ورزش تاثیری روی چشم ندارد و فقط باید برای بهبودی و درمان به پزشک متخصص مراجعه کرد.

نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود خستگی چشم

ماهیچه های چشم شما ممکن است به دلیل نگاه بیش از حد به صفحه نمایش (تلفن، لپ تاپ، تلویزیون) خسته شوند. در این شرایط ورزش برای چشم ها به رفع این خستگی ها و جلوگیری از عوارض آن کمک می کند.

خستگی پلکخستگی پلک

نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود افتادگی پلک

اگر افتادگی پلک به دلیل ضعف عضلات پلک یا خستگی مزمن باشد، با تمرینات چشمی می توان اندکی بهبود پیدا کرد.

نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود فشار چشم

تمرینات هوازی با شدت متوسط ​​می تواند فشار داخل چشم را کاهش دهد و در عوض جریان خون را به شبکیه افزایش دهد. در نتیجه عصب بینایی در وضعیت بهتری قرار دارد.

نکته: در ورزش یوگا از انجام حرکات معکوس و سر ایستاده که باعث افزایش فشار داخل چشم می شود خودداری کنید.

نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود گلوکوم یا گلوکوم

تحقیقات نشان می دهد که ورزش کم شدت فشار چشم را که عامل اصلی گلوکوم است به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. یکی از راه های درمان گلوکوم یا گلوکوم کاهش فشار چشم است که با ورزش های هوازی کم شدت حاصل می شود.

نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود آب مروارید

یک مطالعه دقیق در سال 2013 نشان داد که پیاده روی با قدرت به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید کمک می کند! مطالعه دیگری در سال 2016 نیز به این واقعیت اشاره کرد که عدم فعالیت بدنی ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد! بنابراین اهمیت ورزش برای چشم بسیار بالاست.

یوگا برای چشمیوگا برای چشم

نقش ورزش در پیشگیری یا بهبود دژنراسیون ماکولا (تخریب بخش حساس به نور شبکیه).

در مطالعه دیگری در مورد اثرات ورزش بر چشم، محققان 4000 فرد مسن را به مدت 15 سال تحت نظر گرفتند. آنها دریافتند افرادی که سه بار یا بیشتر در هفته ورزش می کنند آسیب کمتری به قسمت حساس به نور شبکیه چشم وارد می کنند. این تخریب باعث رشد رگ های خونی زیر شبکیه و نشت خون و مایع به داخل چشم و در نهایت از دست دادن بینایی می شود.

چند نمونه از تمرینات چشم برای تقویت عضلات چشم

ورزش و ورزش برای چشم ها می تواند “بخشی” از درمان های بینایی باشد. یه جورایی مثل فیزیوتراپی چشم! اپتومتریست شما ممکن است یک برنامه تمرینی برای بهبود بینایی، سهولت حرکات چشم، تحریک مرکز بینایی مغز و کمک به تمرکز شما ارائه دهد. در ادامه مجموعه ای از این تمرینات را می آوریم؛ اما همیشه بهتر است قبل از شروع «تمریناتی که جنبه درمانی دارند» با یک متخصص مشورت کنید.

  • چرخش چشم: کره چشم خود را از این طرف به طرف دیگر بچرخانید. به سمت راست نگاه کنید و سپس به آرامی به سمت چپ نگاه کنید. ورزش ماهیچه های کوچک چشم باعث پمپاژ بیشتر خون می شود.
  • چشمک زدن: 10-15 بار سریع پلک بزنید. سپس چشمان خود را ببندید و 20 ثانیه استراحت کنید. این تمرین را چند بار در روز تکرار کنید. به خاطر داشته باشید که هر بار که به صفحه نمایش خیره می شوید پلک بزنید تا چشمانتان مرطوب بماند.
  • تغییر تمرکز: یک مداد جلوی صورت خود بگیرید و آن را دور کنید و به آرامی آن را نزدیک کنید. به این ترتیب نقطه تمرکز چشمان خود را تغییر داده اید و چشمانتان سالم تر می مانند.
  • رعایت قانون 20-20-20 : وقتی روی یک کار چشمی (مانند گلدوزی، کار کامپیوتری و غیره) تمرکز می کنید، هر 20 دقیقه مکث کنید و به مدت 20 ثانیه روی چیزی در فاصله 20 متری تمرکز کنید.
  • قرار دادن کف دست روی چشم: به آرامی کف دست های خود را روی چشم های بسته خود قرار دهید تا همه تصاویر سیاه شوند. توجه: قرار نیست به هیچ وجه به چشم فشار بیاورید. دستان شما باید تمیز باشد.
  • با نگاهی به عدد انگلیسی 8: یک عدد بزرگ انگلیسی 8 را در فاصله 5 فوتی در مقابل خود تصور کنید. آن را به آرامی با چشمان خود چندین بار بکشید. سپس به طرف دیگر بروید.

حرف پایانی

ورزش برای چشم ها مفید و موثر است و می تواند خطر ابتلا به آب مروارید و خستگی چشم را کاهش دهد. در واقع می تواند روی علائمی که ناشی از پیری چشم است تاثیر مثبت داشته باشد و برای مشکلاتی مانند نزدیک بینی یا دوربینی نمی تواند کاری انجام دهد. در این مقاله در مورد فواید مختلف ورزش برای چشم صحبت کردیم و چند تمرین ویژه برای تقویت چشم و بینایی را معرفی کردیم.

منابع: webmd – eyecareresolutionsatl

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا