پرورش اندام

آیا ورزش بدنسازی برای موتورسواری مبتدی و حرفه‌ای لازم است؟






چرا انجام بدنسازی برای موتورسواری ضروری است؟ تمرینات قدرتی چگونه به موتورسواران کمک می کند؟ موتورسواری یک ورزش بسیار هیجان انگیز و تا حدودی خطرناک است. برای موفقیت در این زمینه و جلوگیری از آسیب دیدگی باید بدنی قوی و آماده داشته باشید.

در این مقاله درباره ویتامین در مورد اهمیت تمرینات قدرتی و بدنسازی برای موتورسواری صحبت می کنیم و برنامه بدنسازی را برای موتورسواران معرفی می کنیم.

چرا تمرینات قدرتی و بدنسازی برای موتورسواری مهم است؟

موتورسواری یکی از هیجان انگیزترین و در عین حال خطرناک ترین ورزش های دنیاست. ضربان قلب موتورسواران در طول دوره ها به بالاترین حد خود می رسد و هر مسابقه تا 20 دقیقه طول می کشد. شدت فعالیت بدنی موتورسواران بسیار زیاد است، اما ضرورت تمرینات قدرتی و بدنسازی برای موتورسواری آنچنان که باید جدی گرفته نشده است.

ضعف قدرت بدنی و عضلانی موتورسوار نه تنها به مسابقات و عملکرد ورزشی وی آسیب وارد می کند، بلکه برای سلامتی (و نجات جان او) بسیار خطرناک است.

بدنسازی برای موتورسواران

تمرینات قدرتی برای کنترل بهتر موتور ضروری است!

اگر هسته، شانه ها و پاهای سوارکار قوی باشد، می تواند موتورسیکلت خود را خیلی راحت تر و بهتر کنترل کند. موتور مسابقه بسیار سنگین است و اگر عضلات شما ضعیف باشد به هیچ وجه نمی توانید آن را کنترل کنید.

شما باید قدرتمند و در عین حال سبک و چابک باشید. در اینجا اهمیت نوع تمرین قدرتی اهمیت بیشتری دارد. اینکه باید از یک مربی خبره برنامه بگیرید و سراغ هیچ برنامه ای نروید.

استقامت عضلانی برای یک موتورسوار مهم است!

مسابقات موتور کراس نیاز به استقامت عضلانی بالایی دارد و این استقامت عضلانی از کجا و چگونه به دست می آید؟ در باشگاه و از طریق تمرینات قدرتی!

هر چه استقامت عضلانی شما بیشتر باشد، عملکرد شما در تمرینات و مسابقات بهتر است، زمان کمتری برای خستگی، شتاب شما در هنگام موتورسواری بهتر و استقامت شما در حین تمرین بهتر می شود. بنابراین، تنها مهارت راندن موتور مهم نیست، بلکه ساخت بدنه ای که بتواند موتور را به حرکت درآورد نیز بسیار مهم است.

بدنسازی برای جلوگیری از صدمات موتورسواری ضروری است!

موتورسواری به دلیل ماهیت پرخطرش ورزش آسانی نیست. پرش ها، پیچ ها و پیچ های تند مسیر مسابقه و تکان های مداوم فشار زیادی به بدن شما (به عنوان یک سوارکار) وارد می کند و می تواند منجر به آسیب جدی شود. اما بسیاری از آسیب های قابل اجتناب، مانند پارگی رباط یا آسیب مفاصل، با تقویت عضلات مرکزی بدن قابل پیشگیری هستند.

تمرینات قدرتی با تقویت عضلات، تاندون ها و رباط ها نقش مهمی در پیشگیری از آسیب ها ایفا می کند و باعث انعطاف پذیری و مقاومت بیشتر مفاصل و عضلات در برابر نیروها و ضرباتی که به بدن سوار می شود می شود.

بهترین تمرینات بدنسازی و قدرتی برای موتورسواران چیست؟

موتورسواری یک ورزش تمام بدن است. همانطور که از بازوها و شانه های خود برای راندن موتور استفاده می کنید، هسته شما باید متعادل و پایدار باشد و پاهای شما باید به کنترل موتور کمک کنند. از آنجایی که این ورزش از نظر بدنی سخت و طاقت فرسا است، به تمرینات قدرتی سنگین نیز نیاز دارد. اما دقیقا چه تمرین هایی؟ تمرینات قدرتی که برای موتورسواری نیاز دارید باید شامل این سه ویژگی باشد:

  • حرکات قدرتی چند مفصلی که برای موتور سواری کاربردی هستند (یعنی برای حفظ موقعیت بدن شما در موتورسیکلت طراحی شده اند). مثل ددلیفت
  • حرکات قدرتی که باعث افزایش قدرت و قدرت عضلانی می شود. مانند تمرینات پا، اسکات پشت و زیر بغل
  • حرکاتی که استقامت و چابکی شما را برای دوام در دوچرخه های سنگین و در طول مسابقات طولانی افزایش می دهد. این تمرینات شامل برنامه ریزی دقیق تمرینات بدنسازی توسط مربی است.
برنامه بدنسازی موتور سیکلتبرنامه بدنسازی موتور سیکلت

برنامه بدنسازی برای موتورسواری

اکنون که به اهمیت بالای تمرینات قدرتی و بدنسازی برای موتورسواری پی بردیم، نوبت به آموزش بهترین برنامه بدنسازی برای این منظور رسیده است. در زیر دو برنامه قدرتی برای سوارکاران مبتدی و حرفه ای آورده شده است.

برنامه بدنسازی برای موتورسواران مبتدی

جلسه اول

  • اسکات هالتر از پشت: 4 ست 12 تایی
  • ددلیفت: 4 ست 12 تایی
  • پرس شانه دمبل ایستاده: 4 ست 12 تایی

جلسه دوم

  • اسکات هالتر از پشت: 4 ست 12 تایی
  • ددلیفت: 4 ست 12 تایی
  • خم شدن هالتر زیر بغل: 4 ست 12 تایی

برنامه بدنسازی برای موتورسواران حرفه ای

جلسه اول

  • اسکات هالتر از پشت: 3 ست 6 تایی
  • ددلیفت: 3 ست 6 تایی
  • پرس شانه دمبل ایستاده: 3 ست 6 تایی

جلسه دوم

  • اسکات هالتر از پشت: 3 ست 6 تایی
  • ددلیفت: 3 ست 6 تایی
  • خم شدن هالتر زیر بغل: 3 ست 6 تایی

موتورسوار برای راندن موتورسیکلت به چه عضلاتی نیاز دارد؟

یک موتورسوار برای راندن موتور سیکلت، از تمام عضلاتش موارد استفاده؛ به همین دلیل بدنسازی برای موتورسواری بسیار مهم است. موتورسواری یک ورزش تمام بدن است، اما یک سری از گروه های عضلانی در طول موتورسواری بیشتر درگیر هستند و اهمیت بیشتری دارند. این عضلات عبارتند از:

  • عضلات میانی بدن: ماهیچه های میانی بدن شما از جمله شکم و کمر، ثباتی را برای بدن شما فراهم می کنند تا هنگام موتور سواری در زمین های ناهموار و شیب دار از موتور سیکلت نیفتید!
  • عضلات پایین تنه: پاهای قوی برای حفظ تعادل، اعمال فشار به پدال های گاز و ترمز و حرکت موتور در سرعت های کم یا زیاد ضروری است! اما نه تنها هنگام رانندگی از عضلات پایین تنه کمک می گیرید، بلکه در هنگام توقف یا پارک موتور نیز به عضلات پایین تنه نیاز دارید.
  • عضلات بازو و شانه: در حین موتورسیکلت، از بازوها و شانه های خود برای هدایت موتور، ترمز و کنترل وزن موتور سیکلت استفاده می کنید. مخصوصاً هنگام شتاب گیری یا رانندگی در هوای بادی.
  • عضلات پشت: در نهایت باید به اهمیت عضلات پشت اشاره کرد. یک کمر قوی به شما کمک می کند تا در هنگام موتور سواری فرم بدنی مناسب داشته باشید و در طول تمرینات طولانی از خستگی و کمردرد جلوگیری کنید.
مسابقه موتور سیکلتمسابقه موتور سیکلت

آیا موتورسیکلت شما را قوی تر می کند؟ (مزایای موتور سواری)

شاید باور کردنی نباشد، اما بله! موتور سیکلت شما را قوی تر می کند! نه تنها قوی‌تر، بلکه باعث می‌شود از سواری بیشتر لذت ببرید! در ادامه به برخی از مزایای موتور سواری برای شما اشاره می کنیم که احتمالا شما را وادار به خرید موتورسیکلت می کند!

وسط قوی تر

راندن موتورسیکلت یا فقط نشستن روی آن به عضلات زیادی از جمله یک هسته قوی نیاز دارد. برای نشستن روی دوچرخه و کنترل آن، مقاومت در برابر باد، مدیریت فرمان و حفظ تعادل در مسیر به عضلات شکم و پشت قوی نیاز دارید و حتی اگر قوی نباشید، پس از مدتی قوی خواهید شد.

گردن قوی تر

یکی دیگر از مزایای موتور سواری این است که می تواند استقامت گردن شما را افزایش دهد. استفاده از کلاه ایمنی برای چندین ساعت در روز به تدریج گردن شما را تقویت می کند و عضلات گردن را سفت تر از قبل می کند!

سوزاندن کالری

موتور یک وسیله نقلیه است، اما انرژی فیزیکی زیادی از راننده می گیرد و مانند ماشین نیست. اگر مسافت زیادی را با موتورسیکلت برانید (حتی در هوای خوب) می بینید که بدن شما عرق کرده است، یعنی بدن شما تمام مدت برای به حرکت درآوردن موتور تلاش کرده است. مواجهه با باد مخالف، مدیریت موتور و حفظ موقعیت روی موتور کالری قابل توجهی مصرف می کند!

افزایش عملکرد مغز

تا اینجا از فواید فیزیکی موتور سواری صحبت کردیم اما باید به تاثیرات آن بر روی مغز هم اشاره کنیم. وقتی ماشین می‌رانید، تحرک کمتری دارید. اما موتور سواری نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد، این تلاش مغز شما را تحریک می کند و تمرکز شما را افزایش می دهد.

موتورسواران حرفه ای که دوست دارند با موتور سیکلت سفر کنند از سفر در جاده های زیبا لذت خواهند برد. این باعث آرامش ذهن آنها و کاهش استرس آنها می شود.

هر بار که با این موتورها گاز می گیرید، هیجان و حس خوبی در راکب ایجاد می کند که بسیار لذت بخش است، اما نه تنها. قرار گرفتن مستقیم در معرض نور خورشید و دریافت ویتامین D کافی برای سلامت جسم و روح موتورسوار بسیار مفید است.

آیا می توانید روی موتور سیکلت عضله سازی کنید؟

موتورسواری ورزش سنگینی است اما رسالت آن عضله سازی نیست. بنابراین پاسخ به این سوال منفی است. البته موتور سواری باعث چابکی شما می شود یا به مرور زمان استقامت شما را افزایش می دهد اما باعث توده عضلانی نمی شود. برای این منظور باید از یک برنامه تناسب اندام برای موتورسواری استفاده کنید.

حرف پایانی

موتورسواری یک ورزش تمام بدن محسوب می شود و تقریباً تمام عضلات بدن را درگیر می کند. برای موفقیت در این زمینه و کنترل بهتر موتور خود باید عضلات بدن خود را به خوبی تقویت کنید.

انجام تمرینات قدرتی و بدنسازی برای موتور سواری به شما کمک می کند تا با موفقیت به هدف خود برسید. در این مقاله در مورد اهمیت بدنسازی برای موتور سواری صحبت کردیم و نمونه برنامه ای را برای موتورسواران معرفی کردیم.

منابع: چکش – ورزش پا – cajunhd

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا