سلامت خانواده

آیا همه گیری آبله میمون در راه است؟

به گزارش خبرآنلاین، پیش از این دو نوع آبله میمون در جهان وجود داشت که بیشتر آنها در قاره آفریقا هستند. اولین سویه به نام کلاد I از آفریقای مرکزی منتشر شد و خطرناک ترین سویه آبله میمون است. سویه دوم clade II نام دارد که یک ویروس از غرب آفریقا است.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: Mpox که قبلا آبله میمون نامیده می شد، یک بیماری نادر شبیه آبله است که توسط یک ویروس ایجاد می شود و بیشتر در مناطق آفریقایی دیده می شود، اما در سایر نقاط جهان نیز دیده شده است. این بیماری علائمی شبیه آنفولانزا دارد و هنوز درمان اثبات شده ای وجود ندارد، اما معمولاً خود به خود از بین می رود. سازمان بهداشت جهانی شیوع مداوم آبله میمون در کنگو و سایر مناطق آفریقا را یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرده است که نیاز به اقدام فوری برای مهار انتقال این ویروس دارد.

حوزه بیماری

دکتر مصطفی نوری زاده، عضو هیأت علمی گروه بیوتکنولوژی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، درباره بیماری آبله میمون می گوید: اگرچه آبله میمون یک موضوع جهانی است، اما به نظر نمی رسد که به یک بیماری همه گیر تبدیل شود. این بیماری در مناطق دیگر نیز دیده شده است، از جمله سوئد، جایی که این کشور اعلام کرد اولین مورد نوع جدیدی از mpox را که قبلاً فقط در آفریقا در یک مسافر دیده شده بود، پیدا کرده است، در حالی که سایر مقامات بهداشتی اروپایی هشدار دادند که واردات بیشتری وجود دارد.

شیوع آبله میمون

نوری زاده تاکید می کند: با نگاهی به mpox و احتمال شیوع بیشتر آن باید به احتمال اپیدمی آن توجه کرد و بررسی کرد که آیا mpox قرار است اپیدمی دیگری ایجاد کند یا خیر که البته بسیار بعید به نظر می رسد. بیماری های همه گیر، از جمله آخرین آنفولانزای خوکی و کووید-19، معمولاً توسط ویروس های معلق در هوا ایجاد می شوند که به سرعت پخش می شوند، از جمله توسط افرادی که ممکن است علائمی از خود نشان ندهند.

اما به گفته این متخصص، Mpox که به عنوان آبله میمون نیز شناخته می‌شود، عمدتاً از طریق تماس نزدیک پوست به پوست با افراد آلوده یا لباس‌های کثیف یا ملحفه‌های آنها منتقل می‌شود. اغلب باعث ایجاد ضایعات پوستی قابل مشاهده می شود که می تواند افراد را کمتر در تماس نزدیک با دیگران قرار دهد.

موضوع جهانی و فوری

نوری زاده می گوید: این بیماری از سال 2022 که در جهان شدید شد همچنان در قاره آفریقا وجود داشت اما تعداد مبتلایان در کشورهای دیگر تقریبا به صفر رسید. در چند روز گذشته تعداد مبتلایان در آفریقا به حدی افزایش یافته است که سازمان بهداشت جهانی آبله میمون را یک مشکل جهانی و فوری اعلام کرده است. یکی از کشورهایی که تعداد مبتلایان در آن افزایش یافته جمهوری کنگو است که در روزهای اخیر شاهد افزایش چشمگیر موارد ابتلا به آبله میمونی بوده ایم.

افزایش آبله میمون

خطرناک ترین و کشنده ترین گونه آبله میمون یا آبله میمون در کنگو در حال گردش است و این ویروس به مناطق مرکزی و شرقی قاره آفریقا نیز سرایت کرده است. در سال 2022، برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی درگیر آبله میمون بودند. اما گونه ای از آبله میمون که مرگ و میر بسیار نادری داشت در این کشورها رایج بود. اما سویه جدیدی که در کنگو در گردش است، کشنده‌تر از سویه‌های قبلی است.

منشا بیماری

به گفته یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد، منشاء این بیماری جوندگان آفریقایی هستند. آبله میمون از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده، از جمله تماس جنسی و تماس پوست به پوست، منتقل می شود. زنان باردار نیز می توانند این ویروس را به فرزندان خود منتقل کنند. شایع ترین علامت mpox جوش های تاول مانند است که معمولا دو تا چهار هفته طول می کشد. علائم دیگری مانند تب، خستگی، دردهای عضلانی، سرفه و گلودرد نیز شایع تر هستند.

گونه های مختلف این بیماری

به گفته نوری زاده، انواع مختلف آبله میمون قبلا در دنیا وجود داشته و بیشتر آنها در قاره آفریقا هستند. اولین سویه به نام کلاد I از آفریقای مرکزی پخش شده است. این سویه خطرناک ترین سویه آبله میمون است و سویه دوم کلاد II نام دارد که ویروسی است که از نواحی غربی آفریقا منتشر شده است. سویه دوم بسیار کمتر است و امروزه کلاد I در جهان در حال گسترش است. البته در سال 2022 سویه دوم در برخی کشورها گزارش شد. اما میزان مرگ و میر بسیار نادر بود. در بهار 2023، سویه کلاد I در 100 کشور با 90000 بیمار گزارش شد و 150 نفر جان باختند.

ضرورت آموزش بهداشت

سال گذشته پس از گزارش این بیماری، از آنجایی که شیوع این بیماری در مردان بیشتر بود، آموزش های بهداشتی به این افراد نیز تعمیم داده شد و تزریق بیش از یک میلیون دوز واکسن آبله میمون باعث کاهش چشمگیر آمار ابتلا شد. . در سال 2024، 175 مورد در آمریکا، 100 مورد در اروپا و 11 مورد در جنوب آسیا گزارش شده است. اما نکته نگران کننده این است که از ژوئن تا امروز، 7900 مورد ابتلا در کنگو گزارش شده است که از این تعداد 384 نفر جان خود را از دست داده اند. زیرا آنها به سویه clade l آلوده شده بودند که سویه خطرناکتر از آبله میمون است. این سویه از کنگو به کشورهای همسایه اوگاندا، برونئی، رواندا و کنیا گسترش یافته است.

نگران بیماری باشید

اخبار ضد و نقیضی نیز از ابتلای یک مرد ترکیه ای به این بیماری که سابقه سفر به اوگاندا را دارد منتشر شده که هنوز از سوی وزارت بهداشت ترکیه تایید نشده است. البته به گفته این استاد بیوتکنولوژی، آبله میمون ها با وجود اینکه این بیماری در حال گسترش است، قرار نیست همه گیری دیگری ایجاد کند و افرادی مانند کرونا را درگیر و نگران کند. اما با توجه به اینکه انتقال این بیماری از طریق پوست و تماس نزدیک است، بنابراین انتقال آن به این سادگی نخواهد بود و در کنار این بیماری، واکسن تایید شده و مناطقی از جهان که این بیماری شیوع پیدا می کند، وجود دارد. را می توان توسط این واکسن تهیه و استفاده کرد. جلوگیری از گسترش بیش از حد بیماری در آن منطقه.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا