بارداری

آیا نفخ در اوایل بارداری شایع است؟

به گزارش سلامت جو به نقل از مدیسین نت، نفخ و تولید گاز یکی از علائم غیرمنتظره بارداری است که حدود هفته یازدهم ظاهر می شود.

هنگامی که باردار هستید، علائمی مانند پریود نشدن، حساس شدن سینه ها، خستگی و حالت تهوع ممکن است برای شما تعجب آور نباشد. با این حال، گاز در دوران بارداری می تواند ناخوشایند باشد، که یکی از علائم غیرمنتظره بارداری است. اگر علاوه بر تهوع صبحگاهی، نفخ بیش از حد را نیز تجربه می کنید، تنها نیستید. خوبی این مشکل این است که یک وضعیت قابل کنترل است و زودتر از آنچه فکر می کنید به پایان می رسد.

بدن شما در طول بارداری دچار تغییرات زیادی می شود، از جمله تغییرات فیزیکی و هورمونی که منجر به تولید بیش از حد گاز می شود. همچنین ممکن است درد گاز گرفتگی را تجربه کنید که از ناراحتی خفیف تا درد طاقت فرسا در سراسر کمر، شکم و قفسه سینه متغیر است. نفخ و گرفتگی در معده و روده نیز ممکن است وجود داشته باشد.

اوایل بارداری

در سه ماهه اول، با افزایش پروژسترون و استروژن، تغییرات هورمونی شدیدی را در بدن خود مشاهده خواهید کرد. وظیفه آنها ضخیم کردن دیواره رحم برای ایجاد یک محیط راحت برای کودک در حال رشد است. اینها برخی از تغییرات ناشی از هورمون ها هستند:

  • پروژسترون به شل شدن عضلات، از جمله آنهایی که از روده ها حمایت می کنند، کمک می کند. با این اتفاق، سیستم گوارش به طور قابل توجهی کند می شود.
  • سطوح بالای استروژن باعث می شود بدن گاز و آب را به میزان قابل توجهی بالاتر از حد معمول حفظ کند. در نتیجه ممکن است در ناحیه شکم احساس درد و ناراحتی کنید.

اواخر بارداری

  • سه ماهه دوم و سوم با تغییر در موقعیت رحم برای سازگاری با نوزاد در حال رشد مشخص می شود و علائمی مانند خستگی و حالت تهوع صبحگاهی از شدت آن کاسته می شود.
  • با بزرگ شدن رحم، اندام های اطراف را فشرده می کند و منجر به مشکلات گوارشی می شود. یبوست و گاز اضافی نیز شدیدتر می شود.

گاز معده در بارداری چقدر طول می کشد؟

نفخ و یبوست ممکن است تا اواخر بارداری ادامه داشته باشد و با بزرگ شدن رحم و فشار بر روده ها بدتر شود.

در چنین مواردی، اطمینان حاصل کنید که آب میوه هایی که مصرف می کنید حاوی قندهای خاصی به نام FODMAP نباشند که باعث نفخ می شوند. به عنوان مثال می توان به آب انگور، پرتقال و آناناس اشاره کرد. همچنین باید میزان مصرف قند خود را کنترل کنید.

  • ورزش می تواند به کاهش گاز کمک کند: فعالیت بدنی و ورزش باید به بخشی از برنامه روزانه شما تبدیل شود. ممکن است نتوانید به باشگاه بروید، اما می توانید حداقل 30 دقیقه در هر جلسه پیاده روی کنید. ورزش آمادگی جسمانی و عاطفی را افزایش می دهد. علاوه بر این، هضم غذا را تسریع می کند و خطر یبوست و سوزش سر دل را کاهش می دهد. با این حال، قبل از شروع هر رژیم تناسب اندام با پزشک خود مشورت کنید.
  • رژیم غذایی خود را بررسی کنید: مراقب غذاهایی که باعث گاز معده و نفخ می شوند باشید و سعی کنید آنها را از برنامه غذایی خود حذف کنید. این کار را تا بهبود علائم گاز انجام دهید، اما مطمئن شوید که همیشه یک وعده غذایی متعادل دارید. مقصرهای معمول تولید گاز عبارتند از: بروکلی، کلم، سیب زمینی، غذاهای سرخ شده، غلات کامل، محصولات لبنی، لوبیا و گندم.
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید: جالب اینجاست که بیشتر غذاهایی که در کوتاه مدت به مشکلات گاز معده کمک می کنند می توانند به مدیریت این وضعیت کمک کنند. به عنوان مثال، فیبر به رساندن آب بیشتر به روده کمک می کند، در نتیجه مدفوع را نرم می کند و به آن اجازه می دهد راحت تر دفع شود. 25 تا 30 گرم فیبر در وعده های غذایی خود بگنجانید تا به کاهش گاز کمک کند. برخی از میوه ها مانند انجیر، آلو، موز و سبزیجات و غلات کامل منابع عالی فیبر هستند. اگر به این منابع فیبر دسترسی ندارید، می توانید مکمل های فیبر را انتخاب کنید. ابتدا با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید تا ایمن بمانید.
  • وعده های غذایی کوچکتر را انتخاب کنید: هرچه در یک وعده غذای بیشتری بخورید، احتمال بیشتری وجود دارد که از تولید گاز بیش از حد در روده رنج ببرید. به جای خوردن وعده های غذایی حجیم، ۶ وعده غذایی کوچک در طول روز بخورید. دو یا سه میان وعده متوسط ​​اضافه کنید تا مواد مغذی را برای کودک فراهم کنید و در عین حال از استرس بیش از حد دستگاه گوارش خود جلوگیری کنید.

به طور کلی سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و از خوردن غذا به عنوان راهی برای مقابله با استرس خودداری کنید. قبل از اینکه چیزی را در دهان خود بگذارید، مکث کنید و چند نفس عمیق بکشید. این به شما کمک می کند تا در مورد عادات غذایی خود در دوران بارداری هوشیارتر باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا