سلامت خانواده

آیا معلولان ذهنی هم عاشق می شوند؟/ دلیل آزار جنسی معلولان ذهنی

فاخره بهبهانی: دکتر نصیر عابدینی روانشناس بالینی در گفت و گو با خبرآنلاین گفت: جوانان کم توان ذهنی تمایلات و علایق جنسی دارند و گاهی این تمایلات به شکل عشق بروز می کند و عاشق هم می شوند. اما به دلیل نداشتن مهارت‌های شناختی-رفتاری و نداشتن مهارت‌های پردازش و ارزشیابی، در حل مشکلات مربوط به روابط عاشقانه که اغلب باعث نگرانی والدین می‌شود، باقی می‌مانند.»

فقدان مهارت های اجتماعی

فعالیت جنسی اکثر افراد کم توان ذهنی محدود به لذت فردی یعنی انجام یک عادت جنسی نامناسب است و گاهی این فعالیت به طور مکرر انجام می شود و چون مانند کودکان عادی حیا ندارند، ممکن است تمایلات جنسی به منصه ظهور برسد. فقدان مهارت های اجتماعی باعث می شود این افراد رفتار نامناسبی نسبت به جنس مخالف نشان دهند و حتی این ناآگاهی اغلب باعث آزار جنسی آنها می شود. آنها بسته به میزان ناتوانی ذهنی (خفیف، متوسط، شدید و عمیق) در درک احساسات زناشویی و روابط جنسی مشکل دارند و درک نسبتاً سطحی و غریزی تری از این روابط دارند.

آنها نیز تحریک می شوند

آیا معلولان ذهنی هم عاشق می شوند؟/ دلیل آزار جنسی معلولان ذهنیالفاظ جنسي، پوشش نامناسب و تصاوير تحريك كننده از ماهواره و تلفن همراه مي تواند باعث تحريك جنسي معلولان ذهني شود و هرگونه الفاظ و ابزار تحريك كننده مي تواند در شروع و تشديد سوء رفتار جنسي معلولان ذهني موثر باشد. به طور کلی، برخی از کودکان و نوجوانان عقب مانده ذهنی دارای هویت جنسی هستند.

از جمله مشکلات جنسی که در دوران بلوغ و نوجوانی در افراد کم توان ذهنی مشاهده می شود، نگاه به اندام تناسلی خود یا دیگران است که می تواند یکی از عوامل محرک و شروع عادات جنسی نامناسب باشد. البته تغذیه می تواند در تشدید میل جنسی این افراد موثر باشد. غذاهای بسیار چرب، تند، شکلاتی و شیرین باعث تحریک جنسی می شوند.

ازدواج معلولان ذهنی با یکدیگر

ازدواج معلولان ذهنی از نظر تعدادی محدودیت گزینه مناسبی است. معلولان ذهنی معمولاً عاشق یکدیگر می شوند و به یکدیگر تمایل دارند. این بهترین راه برای عاشق شدن آنهاست. اگرچه زندگی مشترک دو معلول ذهنی با مشکلات زیادی همراه است، اما خانواده ها وظیفه ندارند آنها را از حقوق طبیعی خود محروم کنند. ما می توانیم با اقدامات پیشگیرانه در زمینه بچه دار شدن و همچنین با حمایت اطرافیان، زندگی بهتری را برای چنین افرادی ایجاد کنیم. اما مشکل زمانی بیشتر می شود که آنها عاشق افراد طبیعی می شوند. خانواده ای که فرزند معلول ذهنی دارد نمی تواند در مقابل عشق و میل جنسی فرزندش کار خاصی انجام دهد اما حتی در نوجوانان عادی و سالم والدین بی سواد نمی توانند کار خاصی انجام دهند.

در واقع وظیفه معلمان، مشاوران و کارکنان مدارس استثنایی این است که با طراحی آموزش استثنایی این نوجوانان را قبل از رسیدن به سن بلوغ به زبانی قابل فهم با مفاهیم، ​​مسائل و مشکلات بلوغ آشنا کنند.

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا