پرورش اندام

آیا عضلانی و مردانه شدن هیکل بانوان با بدنسازی واقعیت دارد؟






آیا مردانه کردن بدن زنان با بدنسازی درست است؟ و بدنسازی می تواند بدن زنان را مردانه کند؟ بسیاری از زنان برای بهبود تناسب اندام و سلامت خود می خواهند به باشگاه بروند، اما فکر می کنند بدنسازی قرار است بدن آنها را مردانه و حجیم کند.

حتما از دوستان و آشنایان خود شنیده اید که «بدنسازی زنان را مردانه و بزرگ جلوه می دهد! و اکنون در انتخاب آن تردید دارید. در این قسمت از مقدمه به شما این اطمینان را می دهیم که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد و مردانه شدن بدن زنان توسط بدنسازی دروغی بزرگ است.

برخی از خانم هایی که چنین اندامی دارند از راه حل های دیگری غیر از بدنسازی استفاده کرده اند. در این مقاله درباره ویتامین همه چیز را در مورد بدنسازی بانوان توضیح می دهیم.

شرایط فیزیولوژیکی متفاوت زنان و مردان

بدن ما هر روز معجزه ای خلق می کند که ما از آن بی خبر هستیم و یکی از این معجزات هورمون است. بدن ما دارای یک شبکه هورمونی پیچیده است که تمام مکانیسم های مختلف فیزیکی و حتی ذهنی بدن را مدیریت می کند. جالب است بدانید که هم زنان و هم مردان هورمون های مشابهی دارند، اما میزان این هورمون ها در بدنشان متفاوت است! این کلمه به معنای فیزیولوژی متفاوت زن و مرد است که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

مردانه سازی بدن زنان با بدنسازی

هورمون های جنسی

استروژن و پروژسترون هورمون های جنسی زنانه هستند. این دو هورمون مهم برای تنظیم چرخه قاعدگی، بارداری، یائسگی و سایر مسائل مربوط به سلامت زنان ضروری هستند.

تستوسترون اصلی ترین هورمون جنسی مردانه است. این هورمون رشد فیزیکی مردان از جمله رشد توده عضلانی و قدرت بدن، نحوه توزیع چربی، گرفتگی صدا، رشد موهای صورت و بدن، میل جنسی و تولید اسپرم را کنترل می کند.

بدن زنان مقادیر کمی تستوسترون تولید می کند، اما در سطوح بسیار پایین تر از مردان.
همچنین بدن مردان نیز به مقدار کم استروژن و پروژسترون تولید می کند.

ترشح متفاوت هورمون های جنسی زنانه و مردانه: مقدار و نوسانات آنها

سطح هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن زنان در طول زندگی به ویژه در دوران قاعدگی و بارداری نوسانات قابل توجهی دارد.

اما سطح هورمون مردانه (تستوسترون) پایدارتر است، اگرچه با افزایش سن کاهش می یابد. این موضوع باعث ایجاد ویژگی های فیزیولوژیکی و بیولوژیکی متفاوتی در مردان و زنان می شود که یکی از آنها اندازه بدن و عضلات آنهاست.

هورمون های غیرجنسی

بدن زنان و مردان هورمون های دیگری مانند هورمون تیروئید، انسولین و کورتیزول و … را تولید می کند که نقش مهمی در عملکردهای مختلف بدن آنها دارد. اما میزان این هورمون ها در بدن زنان و مردان تقریباً یکسان است.

آیا مردانه شدن بدن زنان با بدنسازی درست است؟

پاسخ کوتاه: نه! بگذارید خیالتان را راحت کنیم، بدنسازی نمی تواند بدن زنان را عضلانی، بزرگ، مردانه و مانند آرنولد کند! حتی اگر خانم ها بخواهند نمی توانند تنها با بدنسازی اندام خود را بزرگ و مردانه کنند.

دلیل اصلی اینکه زنان نمی توانند به اندازه مردان توده عضلانی به دست آورند، به دلیل تفاوت در وضعیت هورمونی آنها است. بدن یک مرد (معمولا و به طور متوسط) 20 برابر بیشتر از بدن یک زن تستوسترون تولید می کند. و این تستوسترون است که مسئول افزایش قدرت بدنی، افزایش توده عضلانی، حجیم شدن بدن (و سایر ویژگی های مردانه) است.

خانم ها برای شروع بدنسازی و رسیدن به اندام ایده آل خود باید برنامه ورزشی و رژیم غذایی خاصی داشته باشند. برنامه ای که متناسب با ویژگی های فیزیکی و اهداف آنها باشد. شما می توانید همین الان برنامه خود را از مربیان ویتامین دریافت کنید.

پس چرا برخی از بدنسازان زن عضلات بزرگ و مردانه دارند؟

با وجود تمام محدودیت های طبیعی در بدن زنان، برخی از بدنسازان زن را می بینیم که اندام بسیار درشتی شبیه مردان دارند! دلیل این امر استفاده از داروهای تقویت کننده عملکرد (PED) است!

داروهای تقویت کننده عملکرد یا (PED) همانطور که از نام آن پیداست برای افزایش عملکرد ورزشکار استفاده می شود. رایج ترین این داروها شامل استروئیدهای آنابولیک، تستوسترون و هورمون رشد انسانی است.

زنانی که بدن بزرگی ساخته اند به میل خود از استروئیدهای آنابولیک (یا سایر داروهای مشابه) استفاده کرده اند. این داروها تأثیری مشابه تستوسترون در بدن زنان ورزشکار ایجاد می کنند و باعث رشد ماهیچه ای قابل توجهی فراتر از حالت طبیعی در بدن زنان می شوند.

عوارض مصرف هورمون برای بدنسازان زن چیست؟

استفاده از استروئیدها و داروهای هورمونی برای مردان و زنان عوارض جدی دارد، اما متأسفانه عوارض در زنان شدیدتر و بدتر است. استروئیدها به ویژه استروئیدهای آنابولیک عوارض شدیدی بر سلامت جسمی و روحی بانوان بدنساز خواهند داشت که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

عوارض بدنسازی و مصرف هورمون برای زنانعوارض بدنسازی و مصرف هورمون برای زنان

اثرات فیزیکی استفاده از استروئید توسط زنان

مهمترین عارضه مصرف استروئید، مردانه شدن بدن زنان با بدنسازی و مواد مخدر است. هرچند گاهی برخی از بانوان بدنساز به همین دلیل به سراغ این داروها رفته اند. مردانگی تنها به این معنا نیست که ماهیچه ها بزرگتر می شوند، بلکه سایر خصوصیات مردانه نیز در بدن زن ظاهر می شوند. ویژگی هایی مانند:

  • افزایش رشد موهای صورت و بدن
  • صدا خفه شده است
  • کوچک کردن سینه

همچنین مشکلات در تولید مثل و بچه دار شدن زنی که از استروئید استفاده می کند متولد می شود. زیرا استروئیدها چرخه قاعدگی و تخمک گذاری را مختل می کنند. در این صورت عوارضی مانند نامنظم شدن قاعدگی یا قطع قاعدگی و افزایش خطر سقط جنین برای زنان رخ می دهد.

سایر مشکلات سلامتی

مشکلات زیر هم مردان و هم زنان را درگیر می کند، اما شدت این عوارض برای زنان شدیدتر است:

  • آسیب کبدی
  • آکنه های شدید روی پوست صورت و بدن
  • فشار خون بالا
  • حمله قلبی یا سکته مغزی

عوارض روانی و عاطفی

استفاده از استروئید توسط یک زن می تواند تنظیم خلق و خوی او را مختل کند و منجر به تحریک پذیری، عصبانیت و حتی پرخاشگری شود.

متأسفانه برخی از عوارض جانبی مانند گرفتگی صدا دائمی هستند و حتی پس از قطع مصرف استروئید به حالت قبلی خود بر نمی گردند. همچنین، استروئیدها می توانند از نظر روانی اعتیادآور باشند و ترک آن برای ورزشکار دشوار می شود.

چگونه از مردانه شدن بدن زنان در بدنسازی جلوگیری کنیم؟

برای خانم هایی که می خواهند بدنسازی و تمرینات قدرتی انجام دهند اما نمی خواهند اندامشان بزرگ و مردانه شود، جای نگرانی نیست. هیچ زنی فقط با بلند کردن وزنه ها (حتی سنگین) بدن بزرگی نمی سازد. پس نگران مردانه شدن بدن زنان با بدنسازی نباشید.

با بدنسازی، بدن شما فقط قوی تر می شود و ماهیچه های خوبی خواهید ساخت. اما اگر می خواهید پس از رسیدن به یک نقطه خاص از توده عضلانی رشد خود را متوقف کنید، استراتژی های زیر را در نظر بگیرید.

1. حفظ تعادل کالری

وضعیت کالری متعادل به این معنی است که فقط به اندازه نیاز بدن خود غذا بخورید و نه بیشتر. زیرا اگر کالری بیشتری (به خصوص پروتئین) مصرف کنید، بدن شما به عضله تبدیل می شود. اگر به طور مداوم تعادل کالری را رعایت کنید، مهم نیست که چقدر وزنه بلند می کنید، حجم خود را افزایش نمی دهید.

تناسب اندام زنانتناسب اندام زنان

2. یک برنامه تناسب اندام متناسب با هدف خود دریافت کنید

هدف خود را با مربی خود در میان بگذارید و از او بخواهید تا با توجه به هدفتان برنامه تمرینی برای شما طراحی کند. به عنوان مثال، نوع تمرینات باید چند مفصلی باشد، مانند اسکات، لانژ، شنای سوئدی و غیره. زیرا قدرت بدنی شما را افزایش می دهند، اما در عین حال کالری می سوزانند و بدن شما فرصتی برای حجیم شدن پیدا نمی کند.

استفاده از وزنه های متوسط

با این حال، حتی اگر ساعد خود را با دمبل های 15 کیلوگرمی بلند کنید، باز هم ساعد آرنولد را نخواهید داشت و مردانه شدن بدن زنان را با بدنسازی تجربه نمی کنید، اما برای خانمی که دوست دارد بازوهای بسیار ظریف و کوچکی داشته باشد، ما توصیه وزن سبک یا متوسط.

تکرار خیلی زیاد

از وزنه های متوسط ​​با تکرار زیاد (10-15 تکرار) استفاده کنید. زیرا قدرت عضلانی شما را بدون ایجاد رشد قوی عضلانی افزایش می دهد.

حرف پایانی

مردانه شدن بدن زنان با بدنسازی درست نیست. زیرا میزان هورمون ها در بدن زن و مرد برابر نیست. هورمون تستوسترون که بیشتر در بدن مردان وجود دارد باعث ایجاد عضلات حجیم می شود. میزان این هورمون در بدن زنان بسیار کمتر است. برای این منظور برخی از زنانی که اندام های مردانه دارند داروهای خاص و پیچیده مصرف می کنند.

در نهایت برای سلامتی و تناسب اندام خود ورزش را شروع کنید و دیگر نگران مردانه شدن بدن زنان با بدنسازی نباشید.

منابع: سالم – متعادل و متوازن مراقبت بهداشتی

منبع:سلامت جو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا