سلامت خانواده

آیا شما یک پدر و مادر بسیار حساس هستید؟ این گونه چالش ها را به سود تبدیل کنید

زینب کامرانی: اگرچه این احساس طبیعی و رایج است، اما برخی از ویژگی های شخصیتی والدین می تواند زندگی خانوادگی را بیش از حد معمول استرس زا کند. اقلیتی از پدران و مادران، که ممکن است از 20 تا 30 درصد تجاوز نکند، به عنوان “بسیار حساس” طبقه بندی می شوند. این احساسات معمولاً توسط بوها، مناظر، صداها یا موقعیت های دیگر ایجاد می شوند.

والدین بسیار حساس
افراد بسیار حساس معمولاً کنار آمدن با موقعیت‌ها و رویدادهایی که شامل صداهای بلند یا نورهای بسیار روشن می‌شوند، دشوار است و در معرض استرس و پریشانی شدید قرار می‌گیرند. وقتی افراد بسیار حساس در چارچوب آموزش و تعهدات والدین با محرک های قوی حواس و عواطف خود مواجه می شوند، سطح بالای استرس و واکنش پذیری آنها مانند بمب ساعتی است که هر لحظه ممکن است منفجر شود. علاوه بر بار حسی و عاطفی روزانه، آنها با چالش اضافی مراقبت از کودکان مواجه هستند که مشخصه آن حساسیت بیش از حد ذاتی آنها در اوایل کودکی است.

علیرغم منفی بودن موارد فوق و تأثیر احتمالی آن بر آرامش و ثبات خانواده، خوشبختانه این ویژگی دارای مزایای آموزشی منحصر به فردی است که می تواند فرزندپروری را به تجربه ای شادتر و غنی تر تبدیل کند، نه تجربه ای که همیشه طاقت فرسا، خسته کننده و محرک باشد. .

مزایای فرزندپروری والدین بسیار حساس
وب سایت روانشناسی «روانشناسی امروز» تعدادی از ویژگی ها و شاخص های یک پدر با شخصیت بسیار حساس را توضیح می دهد:

– به راحتی تحت تاثیر صداهای بلند قرار می گیرند.
– آنها از احساسات شدید، فروپاشی های ذهنی یا کج خلقی در کودکان آزرده می شوند.
– آنها از جزئیات ظریف احساسی کودک خود آگاه هستند.
– بیشتر آنها دچار فرسودگی شغلی هستند.
– مستعد افکار منفی هستند و از اضطراب رنج می برند.
– گاهی دچار سوء تفاهم می شوند و مثلاً به اضطراب، کمرویی، افراط گرایی و… متهم می شوند.

الین آرون، روانشناس آمریکایی، به نوبه خود به این نکته اشاره می کند حساسیت 4 جنبه اصلی در رفتار روزمره دارد که عبارتند از:
– اطلاعات را عمیق و دقیق پردازش کنید و به جزئیات توجه کنید.
– واکنش های شدید به محرک های محیطی (نورها، صداها، بوها)
مهربانی و واکنش عاطفی قوی مانند درک احساسات دیگران.
– واکنش و حساسیت بالا به محرک هایی مانند سرعت و شدت هیجانات.

در نمونه ای از این ویژگی ها، اگر مادری بسیار حساس، کالسکه ای را در بازار ببیند، متحیر می شود، به قیمت آن فکر می کند، ویژگی های آن را تجزیه و تحلیل می کند، آن را با کالسکه ای که قبلا برای نوزادش خریده است مقایسه می کند. و شاید فکر کند که اگر کالسکه واژگون شود چه اتفاقی می افتد.
بنابراین تصمیم گیری به دلیل عادت به پردازش عمیق اطلاعات می تواند فرآیندی دردناک و طاقت فرسا باشد.
اما از سوی دیگر، والدین حساسی که اطلاعات را عمیقا پردازش می کنند، وجدان صادق تری دارند و می توانند تصمیمات خوبی به نفع فرزندان خود بگیرند.
از سوی دیگر، ویژگی‌هایی مانند توانایی توجه به محرک‌های ظریف مانند صداها، بوها یا سایر جزئیات کوچک که دیگران معمولاً متوجه آن‌ها نمی‌شوند، می‌تواند افراد بسیار حساس را در بین افرادی که به خوبی بیان نمی‌کنند، به‌ویژه کودکان خردسال بسیار تأثیرگذار کند. .

پدران بسیار حساس به طور کلی با فرزندان خود صمیمی تر و هماهنگ تر هستند، در حالی که مادران این دسته از والدین را سخت تر و استرس زاتر می دانند.

کارشناسان آموزش و روانشناسی رفتاری توضیح می دهند که افراد بسیار حساس می توانند کودک خود را بهتر درک کنند و در دراز مدت سریعتر و مناسبتر به نیازهای او پاسخ دهند.

پیوندهای نزدیکی که چنین والدینی با فرزندان خود ایجاد می کنند بسیار قوی است و آنها اغلب بسیار وفادار هستند و برای حفظ رابطه خود سخت تلاش می کنند.

از آنجایی که احساسات و اعمال منفی به راحتی بر والدین بسیار حساس تأثیر می گذارد، اگر فکر کنند که به هر طریقی مورد تهدید قرار گرفته اند، احتمالاً از فرزندان خود محافظت می کنند. به عنوان مثال، از آنجایی که آنها به فریاد کمک حساس تر هستند، کمتر احتمال دارد که شاخص های ظریف تعاملی را که فرزندانشان به آنها منتقل می کنند نادیده بگیرند و تصور کنند که همه چیز خوب است.

آیا شما یک پدر و مادر بسیار حساس هستید؟ این گونه چالش ها را به سود تبدیل کنید

چگونه از خود و خانواده خود حمایت کنیم؟
از آنجایی که این نوع افراد توانایی بالاتری در تحریک حواس خود دارند و می توانند به شدت تحت تأثیر محیط اطراف خود قرار گیرند، باید مراقب خود نیز باشند.

از جمله نکاتی که باید رعایت کنند تا در تربیت فرزندان دچار استرس نشوند:
– به اصطلاح “احساسات منفی” را به عنوان هشدارها و شاخص هایی برای بازنشانی اطلاعات تعریف کنید، با تاکید بر اینکه آنها فقط اطلاعات هستند و شواهدی از یک فاجعه قریب الوقوع نیستند.
– کاهش قرار گرفتن در معرض نورهای بسیار روشن و صداهای بلند، به خصوص برای کسانی که حساسیت آنها با حواس پنج گانه مرتبط است.
– در مواقع لزوم کمک بخواهید و از درخواست حمایت از خانواده و دوستان یا حتی در صورت نیاز از متخصصان خجالت نکشید.

– از آنجایی که افراد نسبت به محرک های بیرونی و درونی بسیار حساس بوده و بسیار عاطفی هستند، بنابراین بررسی اینکه چه احساسی دارند و به چه چیزهایی نیاز دارند و در مراحل تربیت فرزندانشان چه ارزش ها، احساسات و تجربیاتی را ارائه می دهند، همیشه مفید است. می دهند

منبع: الجزیره

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا