سلامت خانواده

آیا سیگار می تواند عامل کاهش جمعیت باشد/تاثیر سیگار بر ناباروری – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری مهر، آتنا بهفروز این متخصص زنان و زایمان نسبت به اثرات منفی استعمال دخانیات بر باروری زنان و مردان، افزایش احتمال سقط جنین، افزایش احتمال مرگ ناگهانی نوزاد و بی قراری و استرس نوزاد را از دیگر عوارض مصرف سیگار توسط والدین هشدار داد و گفت: : مصرف نیکوتین به صورت استنشاقی یا سیگاری بسیار رایج است، اما به شکل های دیگری مانند آدامس، سیگار الکترونیکی یا قلیان نیز استفاده می شود که همین اثرات مضر بر باروری، بارداری و جنین دارد.

وی با بیان اینکه استعمال دخانیات به طور کلی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، ریوی، فشار خون، سرطان ریه و افزایش احتمال مرگ را افزایش می دهد، اثرات مضر آن را در زمینه باروری و بارداری تشریح کرد.

این متخصص زنان و زایمان افزود: اگرچه مصرف روزانه 10 نخ سیگار یا بیشتر به عنوان عادت یا اعتیاد به سیگار تعریف می شود، اما باید بدانیم که مصرف حتی یک نخ سیگار در روز نیز عوارضی را به همراه دارد و هر چه مصرف روزانه بیشتر باشد، عوارض ناشی از آن همچنین افزایش می یابد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض ناشی از استنشاق دود سیگار، خاطرنشان کرد: دود سیگار به دودی گفته می شود که اطرافیان فرد سیگاری به دلیل معاشرت با او استشمام می کنند و همین عوارض را به دنبال دارد. به عنوان خود فرد سیگاری را دنبال می کند

به گفته وی، اگر همسر غیر سیگاری سیگار بکشد; در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود سیگار، فرد غیرسیگاری احساس می کند که خود سیگار کشیده است و مانند یک فرد سیگاری تمام عوارض ناشی از سیگار را تجربه می کند.

بهفروز وی با اشاره به تاثیر استعمال دخانیات در کاهش نرخ باروری گفت: وضعیت باروری زنان و مردان مصرف کننده دخانیات نسبت به افراد غیر سیگاری کاهش می یابد و این افراد کاهش نرخ باروری را تجربه می کنند.

وی با اشاره به افزایش زمان انتظار برای موفقیت در بارداری در افراد سیگاری، افزود: اگر زمان مورد انتظار برای رسیدن به بارداری برای یک زوج سالم حدود یک سال تلاش بدون استفاده از روش های پیشگیری از بارداری باشد، عدم موفقیت در بارداری در افراد سیگاری در این دوران زمان محتمل است

به گفته یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سیگار باعث کاهش کیفیت تخمک گذاری در زنان و کیفیت اسپرم در مردان می شود. همچنین بر هورمون های مردانه تأثیر می گذارد و باعث کاهش نسبی سطح می شود تستوسترون سیگاری می شود.

بهفروزوی یادآور شد: سیگار کشیدن باعث ایجاد پدیده پیری تخمدان زنان می شود به گونه ای که به عنوان مثال کیفیت تخمدان یک زن سیگاری 30 ساله با یک زن 40 ساله، تخمدان او یکی است. ذخیره نیز کاهش می یابد و مشکلات ناباروری برای آنها به وجود می آید.

این متخصص زنان و زایمان با توجه به مضرات سیگار به زوجین از زمانی که تصمیم به بچه دار شدن می کنند توصیه کرد. برای بدست آوردن و اگر باردار شدند باید سیگار را ترک کنند.

عوارض سیگار در دوران بارداری

این استادیار دانشگاه با بیان اینکه سیگار احتمال تمام عوارض نامطلوب بارداری را افزایش می دهد، گفت: احتمال مرگ داخل رحمی جنین در دوران بارداری در این افراد 50 درصد افزایش می یابد و احتمال سقط جنین به طور نسبی افزایش می یابد.

به گفته وی، افزایش دو تا پنج برابری احتمال پارگی زودرس کیسه آب، افزایش بیش از 3.5 برابری احتمال کندی یا دکلمن جفت شدن و افزایش بیش از دو تا سه برابر احتمال تولد نوزاد با وزن کم کمتر از 2500 گرم یکی از عوارض مصرف سیگار توسط مادر باردار است.

بهفروززایمان زودرس زیر 32 هفته، بستری شدن نوزاد در NICU، عفونت های مکرر نوزاد و بستری در بخش های ویژه، اختلال در بلوغ ریه نوزاد، خونریزی مغزی در جنین، بیماری های روحی و روانی، کاهش توانایی یادگیری در آینده و غیره از دیگر پیامدهای آن است. سیگار کشیدن در دوران بارداری محاسبه می شود.

به گفته وی، زایمان زودرس و عوارض ناشی از استعمال دخانیات در دوران بارداری عوارض روانی و روانی برای خانواده ها و هزینه های هنگفت در بلند خواهد شد داشته است

اثرات سیگار بر نوزادان

این استادیار با اشاره به مضرات سیگار بر نوزادان مادران سیگاری گفت: معمولا احتمال مرگ ناگهانی در نوزادان مادران سیگاری افزایش می یابد. این نوزادان بسیار حساس، بی قرار و مضطرب هستند.

به گفته وی، عوارض سیگار در بزرگسالی نوزادان مادران سیگاری را نیز تهدید می کند. این عوارض دیررس ممکن است فرزندان مادران سیگاری را 40 تا 50 سال پس از تولد تحت تأثیر قرار دهد و آنها را دچار اختلالات خلقی و دیابت نوع 2 کند.

بهترین زمان برای ترک سیگار

بهفروز وی تاکید کرد: هر چه زودتر سیگار را ترک کند برای حفظ سلامت عمومی بهتر و مفیدتر است.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: ترک سیگار در خانمی که تصمیم به بارداری دارد باعث افزایش کیفیت تخمدان ها و جلوگیری از کاهش ذخیره تخمدان می شود. ترک سیگار در مردی که قصد پدر شدن دارد کیفیت اسپرم ها و هورمون های مردانه را نیز به حالت طبیعی باز می گرداند و می تواند زودتر پدر شدن را تجربه کند.

این استادیار دانشگاه به افرادی که قصد بچه دار شدن دارند و می خواهند در آینده پدر و مادر شوند توصیه کرد هر چه زودتر سیگار را ترک کنند.

بهفروز وی تاکید کرد: ترک سیگار فقط سیگار نیست، بلکه هرگونه مصرف نیکوتین اعم از سیگار، آدامس، الکترونیک، قلیان و… باید قطع شود تا وضعیت سلامت به حالت عادی بازگردد.

به گفته وی، زنان سیگاری با اطلاع از بارداری خود باید هر چه سریعتر زیر نظر متخصص زنان و روانپزشکی سیگار را ترک کنند. اگر در سه ماهه اول بارداری سیگار را ترک کنید، عوارض بارداری کاهش می یابد و هر چه بیشتر به تعویق بیفتد، عوارض بیشتر خواهد شد.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ترک کامل سیگار در دوران بارداری گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد که کاهش سیگار روزانه مادران باردار تاثیر چندانی نداشته و همچنان عوارضی را در نوزاد ایجاد می کند. و جنین

بهفروز وی در پایان افزود: مادران باردار سیگاری باید در اسرع وقت و در سه ماهه اول مصرف نیکوتین را قطع کنند و برای این منظور پزشک داروهای جایگزین را برای مادر تجویز می کند تا عوارض ترک سیگار را کاهش داده و کار را آسان کند. او را ترک کند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا