سلامت خانواده

آیا سقط جنین قبل از 4 ماهگی خودکشی محسوب می شود؟

به گزارش خبرآنلاین، رئیس کانون جوانان وزارت بهداشت گفت: نظر عمومی جامعه این است که اگر جنین زیر 4 ماه باشد سقطش اشکالی ندارد! اما جنین از زمان «لانه گزینی» در رحم مادر حیات دارد و سقط جنین زیر 4 ماه برابر با کودک کشی است.

به گزارش تسنیم، صابر جباری امروز در اجلاس سراسری سلامت مادران و جوانان جمعیت با بیان اینکه باید برای رفع دغدغه های مادران برای بچه دار شدن تلاش کنیم، اظهار داشت: طی سال های اخیر روندی مادری آسیب دیده و تحت تأثیر قرار گرفته است، بنابراین باید تلاش کنیم تا حرمت مادر را حفظ کنیم، لذت زایمان طبیعی را ارتقا دهیم و از جنین محافظت کنیم.

وی افزود: نرخ باروری در سال 1401 به 1.6 رسید و اکنون کاهش زاد و ولد در کشور متوقف شده است.

وی با اشاره به لزوم کاهش آمار سقط جنین در کشور، افزود: برنامه های پیشگیری از سقط جنین عمدی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد که یکی از این برنامه ها، طرح آگاهی عمومی است؛ برنامه هایی برای پیشگیری از سقط جنین عمدی در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد. نظر عمومی جامعه این است که اگر جنین زیر 4 ماه باشد سقطش اشکالی ندارد! در حالی که طبق فتاوای همه مراجع، جنین از زمان «لانه گزینی» در شکم مادر حیات دارد و سقط آن خودکشی محسوب می شود و بسیاری از افراد وقتی متوجه می شوند سقط جنین زیر 4 ماه یکسان است، از آن خودداری می کنند. معادل کشتن یک کودک تبدیل می شوند

جباری از طراحی فرآیند و دستورالعمل های محتوایی مشاوره ترغیب و ترک سقط جنین در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و ادامه داد: در دنیا سعی می شود این نکته را القا کنند که سقط غیرایمن یا غیربهداشتی یک مشکل است و این تصور را ایجاد می کنند که در صورت سقط جنین اشکالی ندارد که در شرایط سلامتی اتفاق بیفتد، پس باید در اصلاح این تفکر کوشا باشیم. در همین راستا پوسترهای مختلفی در خصوص پیشگیری از سقط جنین عمدی چاپ و توزیع شده و کلیه مراکز دولتی و خصوصی موظف به نصب این پوسترها شده اند.

رئیس کانون جوانان جمعیت وزارت بهداشت با اشاره و تشریح وظایف زنان متخصص در پیشگیری از سقط جنین عمدی تصریح کرد: در قانون در شرح وظایف پزشکان و متخصصین زنان و زایمان عقیم سازی دائمی زنان و مردان و مواردی در که امکان برگشت آن کم است مانند بستن لوله ها، تجویز غربالگری ناهنجاری های جنینی تنها به درخواست والدین و با تجویز پزشک متخصص مبنی بر وجود احتمال عارضه جدی در جنین ممنوع است. جنین یا خطر جدی برای مادر. همچنین برای پزشکانی که مرتکب جرم سقط جنین می شوند، علاوه بر جرایم عمومی، ابطال ترخیص پزشکی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: خط 6 سامانه 190 برای رسیدگی به شکایات مربوط به اجرای قانون جوانان راه اندازی شده است.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا