سلامت خانواده

آیا زندگی با کیفیت می خواهید؟ به این غذاها دست نزنید!

به گزارش خبرآنلاین، الگوهای غذایی می تواند تاثیر زیادی بر پیامدهای سلامتی داشته باشد. غذاهای فوق فرآوری شده که فرآیندهای زیادی را پشت سر می گذارند می توانند ارزش غذایی خود را از دست بدهند و حاوی عناصر ناسالم باشند.

به گزارش مهر، در دهه های اخیر غذاهای بسیار فرآوری شده به بخش رایجی از رژیم های غذایی تبدیل شده اند و محققان همچنان در تلاش برای درک تأثیر کامل این تغییرات رژیم غذایی هستند. مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده است، چگونگی ارتباط مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده با مرگ زودرس و قابل پیشگیری را بررسی کرده است.

محققان دانشگاه سائوپائولو در برزیل دریافتند که مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده ممکن است علت مرگ درصد قابل توجهی از مرگ و میر در جمعیت برزیل باشد.

این یافته ها اهمیت کاهش مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده را برای به حداقل رساندن خطرات سلامتی نشان می دهد.

چند نمونه از غذاهای بسیار فرآوری شده

با این حال، غذاهای فوق فرآوری شده تحت پردازش شدید قرار می گیرند. چند نمونه از غذاهای بسیار فرآوری شده عبارتند از:

نوشیدنی های گازدار؛

تنقلات بسته بندی شده شیرین یا شور مانند چیپس یا کلوچه؛

نوشیدنی های انرژی زا؛

سوپ های فوری و سایر محصولات آماده برای گرم کردن مانند پیتزا یا ناگت مرغ.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف غذاهای فرآوری شده کیفیت رژیم غذایی را کاهش می دهد و خطر ابتلا به مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، چاقی و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

یک مطالعه جدید تعداد مرگ و میر در جمعیت برزیل و ارتباط آنها با مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده را بررسی کرد.

ابتدا، محققان مصرف ملی غذا در برزیل را از سال 2017 تا 2018 بررسی کردند. سپس آنها این اطلاعات را با داده های جمعیتی و مرگ و میر سال 2019 بررسی کردند.

محققان 541 نفر را بین 30 تا 69 سال که در سال 2019 جان باختند، بررسی کردند.

تجزیه و تحلیل آنها نشان می دهد که مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده عامل 10.5 درصد از کل مرگ و میرهای زودرس در این گروه سنی از جمعیت است.

محققان همچنین خاطرنشان کردند که مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده عامل 21.8 درصد از کل مرگ و میرهای قابل پیشگیری ناشی از بیماری های غیرواگیر است.

بر اساس این اطلاعات، محققان تخمین زدند که کاهش انرژی دریافتی از غذاهای بسیار فرآوری شده به میزان 10 تا 50 درصد سطوح فعلی می تواند به کاهش این میزان مرگ و میر کمک زیادی کند.

۲۳۳۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا