بارداری

آیا دندان‌های زن باردار می‌افتد؟

به گزارش سلامت پرس به نقل از فارس عدم تعادل هورمونی در دوران بارداری ممکن است باعث دندان درد در این دوره شود. علاوه بر این، افزایش سطح استروژن و پروژسترون می تواند زنان باردار را نسبت به عفونت و پوسیدگی دندان حساس تر کند. دندان درد در دوران بارداری نیز ممکن است به دلیل بیماری های لثه، دندان عقل، التهاب لثه در دوران بارداری، پوسیدگی دندان و کمبود کلسیم (به دلیل نیاز جنین به کلسیم) رخ دهد. بهترین درمان برای دندان درد در دوران بارداری در هر زمانی است که در دوران بارداری به دندانپزشک مراجعه کنید.

لزوم درمان دندان درد در دوران بارداری

درمان دندان درد در دوران بارداری بسیار ضروری است، زیرا در صورت عدم درمان به موقع، این درد ممکن است منجر به بیماری های لثه و در موارد شدیدتر اثرات منفی بر روی جنین شود. از طرفی درمان دندان درد در دوران بارداری به دلیل ممنوعیت استفاده از اشعه ایکس برای عکاسی و استفاده از برخی داروها با چالش هایی همراه است.

زهرا قربانی، عضو گروه پزشکی سلامتی دهان و دندانی اجتماعی دانشگاه علوم پایه شهید بهشتی وی با اشاره به اینکه در اثر نفوذ هورمون های بارداری، لثه ها نرم و متورم می شوند و بسیار بیشتر از حد طبیعی حساس می شوند، گفت: این امر ممکن است باعث التهاب لثه و همچنین عفونت یا پوسیدگی دندان زنان باردار شود.

وی افزود: مراجعه به دندانپزشک برای بررسی سلامت دندان ها قبل از بارداری توصیه می شود.

این هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه روزانه کلسیم کم یا زیاد می شود، افزود: این موضوع در مورد دندان در دوران کودکی تکمیل می شود و در بزرگسالی کلسیم از دندان خارج نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: داروها و مواد حاوی کلسیم هیچ تاثیری روی دندان ندارند، تاثیر مستقیم این مواد فقط روی استخوان ها است.

قربانی با بیان اینکه در صورت آسیب یا پوسیدگی دندان کلسیم از دندان خارج می شود، گفت: بارداری به خودی خود باعث پوسیدگی و مشکلات دندانی نمی شود.

وی با اشاره به اینکه به دلیل هورمون هایی که در دوران بارداری ترشح می شود، ممکن است زنان باردار بیش از سایرین در معرض پوسیدگی قرار گیرند، تصریح کرد: حالت تهوع در زنان باردار باعث می شود اسید معده روی دندان ها اثر بگذارد. به گونه ای که اسید مستقیماً روی دندان می نشیند و باعث تخریب آن می شود. به عبارت دیگر دندان های زنان باردار در معرض اسیدپاشی قرار می گیرند.

قربانی به زنان باردار توصیه کرد: پس از تهوع، دندان های خود را مسواک نزنید. زیرا مینای دندان تحت تاثیر ترشح اسید معده ضعیف می شود و نباید با مسواک زدن به آن آسیب بیشتری وارد کنیم. باید کمی آب در دهان بچرخانیم تا اسید ترشح شده رقیق شود، نیم ساعت بعد می توانیم از مسواک استفاده کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه مادران باردار به دلیل حالت تهوع بیشتر از سایرین از مواد قندی و شیرینی استفاده می کنند، ادامه داد: زمانی که مواد قندی بیش از حد مصرف شود، چه باردار باشید چه نباشید، دندان پوسیده می شود.

وی تاکید کرد: بسیاری از مادران باردار به محض مسواک زدن دچار حالت تهوع می شوند، به آنها پیشنهاد می شود از مسواک هایی با موهای کوچکتر استفاده کنند و سعی کنند کمتر با زبان خود تماس داشته باشند.

این متخصص دندانپزشکی توصیه کرد: مادران بارداری که حالت تهوع شدید دارند و تحمل مسواک زدن ندارند، بهتر است در ماه هایی که نمی توانند دندان های خود را مسواک بزنند از دهان شویه های ضد میکروبی استفاده کنند تا پلاک میکروبی به حداقل برسد.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه بارداری به تنهایی نمی تواند باعث تخریب دندان ها شود، تاکید کرد: مادر باید در این دوران تغذیه مناسب داشته باشد و به طور مرتب دهان خود را تمیز کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا