سلامت خانواده

آیا بهترین راه برای طبخ برنج/سیب زمینی سالم تر است یا آبکش کردن آن؟

به گزارش خبرآنلاین، پختن برنج به صورت «بریده شده» و «آبکش» دو روش اصلی برای پخت این کربوهیدرات مفید است. که در بین ایرانیان بیشتر دیده می شود. برخی بر این باورند که ارزش غذایی برنج و انرژی حاصل از آن در روش نیمه جوش بیشتر و بهتر از روش آبکش حفظ می شود. در این خصوص لازم است بدانید که ماهیت برنج «نشاسته ای» است و شستن آن با آب و یا پختن با آبکش بر میزان نشاسته برنج تأثیری نخواهد داشت. بر این اساس بین برنج قهوه ای و برنج آبکش شده از نظر انرژی (کالری) و چاق کننده تفاوتی وجود ندارد.

برای انتخاب و شناسایی بهترین روش پخت برنج باید به دو دیدگاه تغذیه ای و بهداشتی توجه داشت:

1) تغذیه: مصرف برنج بخشی از نیاز ما به ویتامین های گروه B را تامین می کند. اما این ویتامین ها ویتامین های محلول در آب هستند و با آبکش شدن برنج از بین می روند. در نتیجه پختن برنج به روش کیت باعث حفظ این مواد مغذی می شود. پس برای داشتن این ارزش غذایی بهتر است برنج قهوه ای مصرف شود تا برنج آبکش شده.

۲) بهداشت: متاسفانه آلودگی به آرسنیک یکی از آلودگی های رایج در برنج است. آرسنیک به عنوان یکی از سمی ترین عناصر در جهان، اثری معادل 100000 برابر سیانید دارد. البته مقدار آرسنیک موجود در غذا کم است و در حدی نیست که سلامت انسان را تهدید کند، اما از آنجایی که ظرفیت نگهداری آرسنیک در برنج نسبت به سایر غذاها بیشتر است، توصیه می شود برنج را به صورت آبکش بپزید. آرسنیک را حذف کنید در آن بشویید و خارج کنید.

بنابراین می توان گفت برنج کیت ارزش غذایی بیشتری دارد و از نظر تغذیه ای مغذی تر است، اما از نظر بهداشتی برنج آبکش شده سالم تر از برنج کیت است.

منابع: togethertoeat, indiatimes

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا